Måle omkrets av figur

Måle omkrets av figur

Innleggav MonsieurJunk » ons 12.03.2008 17:20

Jeg trenger et verktøy for å måle omkretsen på en vektorfigur.
Jeg jobber i et firma der vi lager skilt og bokstaver til reklamebransjen og vi ønsker oss muligheten til å måle hvor langt det er rundt en bokstav eller figur før produksjon.
Er det noen mulighet for dette i Illustrator eller er det noen som vet om en annen måte.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav MatsEikemo » tor 13.03.2008 15:38

Vil det ikke være tilstrekkelig å måle høyden/bredden av figuren? Dette kan du enkelt gjøre i Illustrator. Beklager at det ikke er en direkte løsning, men jeg klarer ikke se for meg hvorfor dere trenger omkretsen av figuren.
medlem i 201 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav MonsieurJunk » tor 13.03.2008 15:45

Vi freser ut bokstaver og figurer i forskjellige materialer med et digert datastyrt fresebord og ønsker oss muligheten til å beregne faktisk "fresebane". Som igjen kan brukes til å beregne tidsforbruk og kostnader. Derfor! ;)

Men takk for et innspill ihvertfall.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav Lost » tor 13.03.2008 15:51

Når du programmerer fresebanen vil du kunne lese dette rett ut av programmet.
Sist endret av Lost den tor 13.03.2008 15:52, endret 1 gang
medlem i 216 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav joakim85 » tor 13.03.2008 15:52

Kanskje det kan være lurt å ta kontakt med NTNU i Trondheim for noen tips?
medlem i 199 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav meCarnival » tor 13.03.2008 16:00

Støtter MAts her egentlig... Freser du ut en hvilken som helst bokstav så går det en firkant rundt den bokstaven uansett... Som ligger tett inntil bokstaven helt rundt... Ferdig med å frese ut får du ikke brukt restene av den firkanten rundt til noen ting uansett? Dermed blir den kastet og utifra det kan du regne slik

Høyde og bredde, finne ut omkrets og hvor mye det koster for den firkanten...

Regner med at dere kan litt matte og lage en enkel formel dere kan sette ting i og få ut et svar på kostnader rett ut...
medlem i 197 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav MonsieurJunk » tor 13.03.2008 16:10

Lost skrev:Når du programmerer fresebanen vil du kunne lese dette rett ut av programmet.


Ja vi kan lese det av på fresebordet, men da har vi allerede satt jobben i produksjon. Vi vil ha muligheten før vi kommer så langt.

meCarnival
Hvis du lager en firkantet ramme rundt en S så er omkretsen av den ganske mye mindre enn omkretsen av selve S'en, eller ta f.eks en spiral, der henger ikke mye på greip ;) Dette er med tanke på tidsberegninger.

Når det gjelder svinnet du sikter til utnytter vi nok plassen litt bedre enn det du forestiller deg.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Måle omkrets av figur

Innleggav MatsEikemo » man 17.03.2008 4:49

Dere kan sette opp en liste med tommelfingerregler for lengde av fresebaner.
Hvis dere vet at en S som er 20mm høy har en fresebane på 60mm, kan dere ha dette som et forholdstall og deretter anta at fresebanen for en S som er 40mm høy har en fresebane som er 120mm.
Det er ikke en løsning denne gangen heller, men et stig videre kanskje?

Håper noen vet svaret på dette - hadde vært ganske nyttig egentlig.

edit:
Kanskje disse programmene, og særlig Snap Measure, til Illustrator kan være til nytte:

http://www.nineblock.com/products.html
medlem i 201 måneder
 

[LØST]Måle omkrets av figur

Innleggav MonsieurJunk » man 17.03.2008 10:09

Der ser det kanskje ut som det kan være noe ja. Skal sjekke det ut i løpet av dagen.
Tusen takk skal du ha :-)

EDIT:
Nå har jeg prøvd den og den funker ikke til det jeg trenger. Det er bare en litt fancy lineal der målene kommer opp ved siden av musepekeren.

MEN. Jeg fant noe annet fint. http://www.telegraphics.com.au/sw/. Scroll ned til "Pathlength Filter". det er et filter til Illustrator som gjør akkurat det jeg vil! :)

Tusen takk for alle forslag og innspill

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]