Billig og bra tegneprogram

Billig og bra tegneprogram

Innleggav pc » lør 19.01.2008 15:48

Min plan med Imacen som er bestilt er å suplere med et wacom tegnebrett med datapenn for min 13 årige datter som er meget god og litt kurset tegner.

Håper er at riktig dataverktøy skal lure henne til å ikke bare tegne på papir, men også å bli en entusiastisk data-tegner....gjerne også med vektorbaserte programmer, 3d og webdesign.

(Alt pappa sier er jo helt idiotisk, så det viktig at hun kommer på det selv.....)

Hvis hun om noen år skulle fatte en mer profesjonell interesse for tegning er det greit om tegneverktøet har et grensesnitt som ikke er helt ulikt profesjonelle programmer.

Det er uaktuelt å bla opp 20.000 for en designpakke fra Avid og som ungdomskoleelev får hun vel ikke studentpris. Pirat-kopi er uaktuelt og midlertidige prøveprogram og demoversjoner gidder jeg heller ikke rote med. Helst bør ikke tegneprogrammet koste mer enn 1000 kroner.

Mitt spørsmål er derfor hvilke tegneprogram jeg skal kjøpe til min imac.
Når hun har vokst ut av iweb er spørsmålet hva slags webprogram jeg skal kjøpe hvor man står helt fritt til også å legge inn egne htmlkoder.
(Håper jeg ikke må bruke min gamle pc for å ha råd til tegneprogram.)
medlem i 195 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav iMacJhonny » lør 19.01.2008 16:05

Sketchup fra google er iallefall et enkelt og greit gratisprogram for 3D modelering. Sikkert OK til å begynne med.
medlem i 208 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav supah » lør 19.01.2008 16:06

Jeg har ikke prøvd det selv, men kanskje ArtRage hadde vært noe. Et dyrere alternativ er f.eks. Corel Painter X, men kanskje likså greit å bare starte med et meget rimelig program?
medlem i 244 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav pc » lør 19.01.2008 16:15

Ungdommene har lekt litt med Blender (gratis 3D-animasjon) på PC og det leveres tydeligvis også for mac. (http://www.blender.org)
Er dette et populert program i Norge og er brulergrenseenittet lignende de profesjonelle 3d programmene ?
medlem i 195 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav olear » søn 20.01.2008 0:20

Inkscape er et bra program til vector. Blender er nevt fra før. GIMP er et "bra nok" bitmap-program for de fleste.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav jensth » søn 20.01.2008 0:23

Photoshop Elements :)
litt mindre utgave av 'vanlige' Photoshop :)
kjempebra!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav bambini » søn 20.01.2008 1:05

Søk på versiontracker.com

Eks: http://i1.no/0582/

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav pc » man 21.01.2008 12:32

Takk for gode tips..har oppdaget tegneprogrammer jeg ikke visst eksisterte.
Tar gjerne imot enda flere tips om gode og billige verkstøy for tegning og webutvikling for barna ( og meg).
medlem i 195 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav iBjorn » man 21.01.2008 13:09

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på årets MacHeist bundle (samlepakke med programvare til sterkt redusert pris). Der får du Pixelmator (som man kan si er i slekt med Photoshop, men en god del enklere), VectorDesigner (som overlapper Illustrator funksjonsmessig, men enklere dette også) og iStopMotion der dere kan leke dere med animasjon i 2D eller 3D. I tillegg følger det med 11 andre programmer med ulik funksjonalitet. Skulle man kjøpt alle disse 14 programmene enkeltvis og til full pris ville summen blitt tett oppunder $500. Pakken selges for $49. Salget avsluttes om 2 dager og 18 timer (nedtelling finner du på nettsiden jeg linker til ovenfor). Jeg må gjøre oppmerksom på at VectorDesigner er «låst» inntil summen for donasjoner til veldedighet når $300,000 (de donerer 25% av pengene du bruker hos dem til veldedighet, og du kan velge mellom 10 ulike formål – jeg valgte Redd Barna). Det gjenstår i skrivende stund bare $26,145 til det målet er nådd, så det er jeg nokså sikker på at vil skje i løpet av inneværende døgn.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav GeneralCody » man 21.01.2008 13:26

Jeg ville startet med Corel Painter Essentials.
Det koster ikke rare greiene, og gir en følelse av hvordan fullversjonen er å jobbe i.

Datteren min bruker dette sammen med et Wacom brett, som jeg også benytter til Photoshop CS3.

Photoshop Elements ble nevnt her, men det er etter min mening det dårligste programmet Adobe har laget og er ikke et tegne program, men en strippet ned bilde behandler...

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav Matt Idea » man 21.01.2008 13:36

Pixelmator er veldig bra! følger med i MacHeist bundlen. sjekk siden deres.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav GeneralCody » man 21.01.2008 15:47

Kjenner ikke til de programmene som blir nevnt her, men det som er vesentlig, er at de støtter den trykkfølsomme funksjonaliteten på Wacom brettet.
Så man kan male/tegne med ulik intensitet utifra hvor hardt man tegner på brettet.

Alle Corel produktene støtter dette i alle fall...

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav iBjorn » man 21.01.2008 16:21

Bilde

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav pc » ons 23.01.2008 20:37

Kan bamboo fun være bruktbart tegnebrett for en ivrig amatør eller må jeg bla opp for en bedre wacom variant som induos 3 ?
medlem i 195 måneder
 

Re: Billig og bra tegneprogram

Innleggav svar » ons 23.01.2008 20:58

Hva med Vector Designer som er en del av macheist2 pakken?

Bamboo vil jeg tro er en fin start.


(ps: hvorfor nevner folk designpakker og avid i samme settning? lager ikke avid stort sett videoprogrammer?)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]