Hvordan importere til illustrator brushes?

Hvordan importere til illustrator brushes?

Innleggav mischo » ons 31.10.2007 1:00

Jeg har noe jeg gjerne vil legge til i illustrator brushes library. Hvordan får jeg det til?
medlem i 209 måneder
 

Innleggav iBjorn » ons 31.10.2007 1:37

Gå inn i mappen Programmer/Applications > Illustrator > Forhåndsinnstillinger/Presets > Pensler/Brushes og legg penslene dine i en ny mappe der.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hvordan importere til illustrator brushes?

Innleggav mischo » man 12.11.2007 23:33

Jeg har gjort dette med photoshop og det funka dårlig. Funker bare sånn halvveis i illustrator også :-/
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan importere til illustrator brushes?

Innleggav iBjorn » tir 13.11.2007 10:58

Framgangsmåten for å lage egne pensler er helt forskjellig i Photoshop i forhold til i Illustrator (som det jo var snakk om her). Når du sier at det fungerte «sånn halvveis» så stiller jeg meg skeptisk til dette. Enten så fungerte det, eller så fungerte det ikke. Hvis det fungerte, men resultatet ikke var som du hadde håpet på, har du mest sannsynlig forventninger som ikke harmonerer med måten Illustrator benytter pensler på. Husk at Illustrator er et vektor–program, så bruk av pensler vil arte seg veldig annerledes der enn i Photoshop.

Når det gjelder Photoshop og pensler er det heller ikke troverdig at noe «funka dårlig». Hvis det i det hele tatt fungerte så vil uønskede eller overraskende resultater være et resultat av noe du selv har gjort «feil», noe som utmerket godt kan skyldes at det er forhold knyttet til dette du for eksempel ikke har god nok kunnskap om. Jeg foreslår et søk på «definer pensler»/«define brushes» i hjelpefilen for Photoshop.

Skal du lage egne pensler i Photoshop må du for det første ha et utgangspunkt med tilstrekkelig oppløsning, dernest vite korrekt framgangsmåte for å definere pensler, noe man gjør inne i programmet, ikke ved å plassere filer i presets–mappen (med mindre du har ferdige .abr-filer som du for eksempel har fått på en CD eller noe da).

I Illustrator plasserer du som tidligere forklart .ai-filer rett i pensel–mappen.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hvordan importere til illustrator brushes?

Innleggav mischo » tir 13.11.2007 13:29

Når det gjelder photoshop så lastet jeg ned noen brushes hvor noen var i .abr-filer, disse la jeg i presets>brushes mappen, men de kom ikke opp i photoshop selv om jeg restartet. Kan de ligge et annen sted da i photoshop enn brushes?

Når det gjelder illustrator så funka det med noen og andre ikke selv om jeg brukte samme fremgangsmåte. Men må det være en spesiell fil for at det skal virke? Isåfall hvilken?
Jeg har også lastet ned brushes til illustrator og da noen er i .eps og andre i .ai, men når det er mange brushes i samme fil kommer alle opp da og ikke bare som en?
Kunne gjerne tenke meg å lage bushes selv etterhvert også :)
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan importere til illustrator brushes?

Innleggav iBjorn » tir 13.11.2007 13:58

I Photoshop må du gå inn i penselpaletten og klikke på den lille svarte pilen som enten ligger på en egen liten knapp til høyre øverst i paletten (når paletten er lagt ut på arbeidsområdet) eller rett til høyre for palettnavnet (når paletten ligger i Palette Well) og velge penselsettet du vil ha fra listen nederst i kontekstmenyen. Du må ta stilling om du vil erstatte gjeldende penselsett med det nye eller legge til settet du vil ha til det som allerede er der. Du kan selvfølgelig gjenopprette til standardoppsettet når du måtte ønske.

Når det gjelder Illustrator siterer jeg dette fra hjelpefilen:

Creating new brush libraries

Add the brushes you want to the Brushes palette, and delete any brushes you don't want. (See Using the Brushes palette and Creating and editing brushes.) Then choose Save Brush Library from the Brushes palette menu.

You can save the library anywhere. If you place the library file in the Presets/Brushes folder inside the Illustrator application folder, the library name will appear in the Brush Libraries submenu and the Open Brush Library submenu when you restart Illustrator.


btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]