photoshop CS6

photoshop CS6

Innleggav Ramtun » ons 03.10.2012 23:31

Hei jeg trenger litt hjelp, og jeg håper noen kan hjelpe meg her inne :-)
Jeg vurderer om jeg skal kjøpe et photoshop program og har nå photoshop CS6 på prøve i 30 dager. Jeg prøver å lære litt fra fotografiskolen på nett og det er veldig bra, men når det ikke skjer slik som på læringsvideoen hos meg så vet jeg ikke hvor jeg kan søke råd henner. Derfor prøver jeg her.

Altså følgene. Jeg prøver å skifte bakgrunn på et bildet. Jeg får til å markere det som skal bort på bildet, men da jeg trykker ( som vist på videoen ) på delete eller tilbakeknappen så går ikke det som jeg skal ha vekk på bildet som er markert bort, men det kommer opp et vindu hvor det står " Kunne ikke fullføre forespørselen fordi innholdet i laget ikke kan redigeres direkte"

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Har veldig lyst til å lære meg det her, men jeg kan jo ikke kjøpe photoshop om jeg ikke forstår det, eller det stopper opp som det her.

Men jeg lurer på om noen har noen ide om hva jeg kan gjøre for å komme videre?
Takknemlig for svar!
medlem i 138 måneder
 

Re: photoshop CS6

Innleggav Forth » tor 04.10.2012 1:20

laget du prøver å redigere er et smartobjekt eller vektorshape/bane.
Dette kan du identifisere med at det er et lite ikon nederst i høyre hjørne på laget du jobber på (ark med firkant for smart object, firkant med ankerpunkt i vhert hjørne for en vektorshape).

Flatten laget eller merge det med et blankt lag så får du et "normalt" lag du kan redigere det du ønsker på, dvs backgroundfill/delete.

Kjøp deg litt god literatur direkte myntet på photoshop er min anbefaling. da får du et bedre oppslagsverk på spesefikke funskjoner du ønsker å lære mer om.
Kjøp da oppdatert literatur for CS6, Desverre er mange tutorials på nett for CS4 og CS5, Det har skjedd mye siden den tid :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: photoshop CS6

Innleggav TV Mario » tor 04.10.2012 1:36

Se godt på videoen og se nede til høyre hjørne der layersene er. Se at riktig layers er merket, som det er på videoen når du gjør de forskjellige operasjonene. Generelt når en ser på slike videoer, så legg merke til detaljer som kurslederen gjør og har på i fremgangsmåten. F.eks hvilken layers har er på, størrelse på brushen o.l.

Kanskje ikke dette hjalp. Så les heller Forth sin. Fyldigere forklaring :)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: photoshop CS6

Innleggav Ramtun » tor 04.10.2012 11:52

Takk for hjelpen, jeg fikk det til :-)
medlem i 138 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]