Utskrift av bilder fra LR4 ser ikke ut.

Utskrift av bilder fra LR4 ser ikke ut.

Innleggav _Spiff_ » lør 04.08.2012 22:32

Har en Canon ip4500 og en imac 24" ca 2008 modell. Jeg bruker LR4 til katalogisering og redigering. For det meste redigerer jeg for å vise på skjerm. Nå skal jeg skrive ut bilder, og de ligner jo ikke på de som jeg har redigert og er fornøyd med. Bildene blir veldig mørke og ser rett og slett ikke ut. Hvorfor og hva kan jeg gjøre for at de bildene som jeg ser på skjermen, blir like bra på papiret?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Utskrift av bilder fra LR4 ser ikke ut.

Innleggav ompopo » tor 09.08.2012 22:22

Du må huske på det at om skjermen din ikke er kalibrert opp mot printeren din kan du ikke stole på at det du ser på skjerm vil ligne på det du får på trykk.

Et annet punkt (og en av grunnene til at du må kalibrere) er at fargerommet på trykk er mindre enn det på skjerm, med andre ord kan du se flere farger og toner på skjermen er det er mulig å gjenskape på print.

Kan dessverre ikke for mye om dette, men du kan jo sjekke ut Spyder (http://spyder.datacolor.com/portfolio-v ... r4express/) som virker som folk flest er fornøyd med :-)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Utskrift av bilder fra LR4 ser ikke ut.

Innleggav Herman1 » tir 14.08.2012 10:59

Både LR4 og Aperture må kalibreres opp mot printeren. Hvis du leter litt finner du frem. Print-seksjonen til LR4 er svært god og meget omstendelig lagt opp, og der kan du både velge papirtype og klikke deg frem og tilbake i kalibreringsprosessen. Hvis du ikke har gjort dette før, ville jeg søkt litt på YouTube eller noe sånt, eller sett Adobes egne sider, de gir god opplæring selv om ressursene er sparsomme i forhold til andre kilder.

Hvis jeg var deg, ville jeg gått til Lynda.com. De har en god innføring i LR4 Printsection. Det er jeg sikker på. For 25$ kan du være elev der i en måned, med fri tilgang til nær sagt alt. Merk dog at abonnementet fornyes automatisk hvis du ikke avslutter det selv.

Spyder er kjempebra, men koster fra 1300,- ca og oppover. Men du må likevel gjennom oppsettsprosessen der du velger papirtype, alt i printersection etc. You Choose!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron