Lagd storjobb eller mulig for å rydde opp lett?

Lagd storjobb eller mulig for å rydde opp lett?

Innleggav MaxMilo » søn 13.11.2011 16:35

Har Imac, masse bilder på den som skulle brennes. Kona har stålkontroll og laget meget bra oversikt over alle bildene av sønnen vår. Mappe med årstall, med undermapper der med måneder, og i dem undermapper med datoer bildene er tatt. Skulle brenne bildene ned på CD, gikk i finder og søkte opp alle bilder for hver enkelt måned og brente ned.
Da kona kom hjem og skulle bruke bilder, lå alle bildene i kaos og rot i nye mapper i Finder, og hennes mapper var tomme - men fortsatt lå mappene der... :-[ Så jeg har virkelig tabba meg ut, og kona er fryktelig fortvila over dette siden hun nå ikke kan si om det enkelte bildet er fra januar eller mars, og dette er veldig viktig for henne. Det betyr mye...

Så spørsmålet er i grunnen om jeg (rettere sagt kona, for jeg kan ikke hennes mapper) må sitte å "gjette" seg fram til riktig måned? For når vi ser på "vis info" på bildene står det feil dato på alle bildene. Og bildene er ikke navnet med annet enn navnet som fotoapparatet lager.. Eller går det an å gjøre noe annet så det går tilbake til riktige mapper ved noen enklere kommandoer?

Ser ut til jeg har ufrivillig gitt kona VELDIG mange timers ekstra jobb, og det passer ikke særlig bra nå...
medlem i 149 måneder
 

Re: Lagd storjobb eller mulig for å rydde opp lett?

Innleggav Jon » søn 13.11.2011 18:30

Det er vel EXIF info i bildene, og der bør du kunne se når de er tatt uavhengig av filopprettelse/endring. EXIF infoen er jo noe de fleste fotobiblioteksfunksjoner bruker.

Kanskje iPhoto er noe å tenke på nå (evnt. noe kraftigere som Lightroom/Aperture, litt avhengig av nivået).

Har du backup, kan du jo hente den derfra. F.eks TimeMachine. Har du IKKE backup, så er det noe der bør skaffe ASAP. Kjipt å miste alle bildene f.eks.

Hvis du kun skal se EXIF info kan du bruke Simple EXIF Viewer (gratis), men det har ikke noe sorteringsmulighet.

Ser sånn ut:
Bilde

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Lagd storjobb eller mulig for å rydde opp lett?

Innleggav MaxMilo » søn 13.11.2011 18:41

Vi har iPhoto, har bare ikke satt oss godt nok inn i det enda..
Hvor finner vi EXIF info?

Har TimeMachine, men bildene er jo ikke borte fra Mac'en. De er borte fra konas mapper.

Ganske ferske med Mac, så det er mye vi ikke vet enda.
medlem i 149 måneder
 

Re: Lagd storjobb eller mulig for å rydde opp lett?

Innleggav Jon » søn 13.11.2011 18:51

Hvis du har TimeMachine kan du gå tilbake til før du rota det til og gjenopprette den "øverste" mappen til bildene. Alle undermapper, etc. vil da være slik som det var.

Bilde

Du bruker slideren på høyre side til å navigere deg til et tidspunkt før du rota det til, navigerer deg så til den øverste bildemappen i Finder, også velger restore. Velg å restore som kopi, sånn just in case.

Du kan lese mer her.

Forøvrig så er iPhoto et program som sorterer bildene for deg. Så slipper man å tenke hvordan de ligger. Det er litt som iTunes for bilder.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]