Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav MackjelliS » ons 24.08.2011 16:19

I Adobe Lightroom 3, kan man justere ett bilde, og så velge et annet bilde slik at dette bildet også får samme justeringene. Kan man gjøre det samme i Aperture? og hvordan gjør man det ?
Mvh. MacKjelliS

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav Macini » ons 24.08.2011 16:22

Lurer på det samme så jeg hiver meg på tråden jeg også!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav Herman1 » tor 25.08.2011 10:57

Det er veldig enkelt: i justeringsdelen i Inspektor kan du lagre egne justeringer under Preset (et slikt tannhjul nærmere toppen, så vidt jeg husker under det store fargediagrammet øverst). Deretter er det bare å bruke disse akkurat som de som er ferdig definerte, etter å ha markert bildet du vil påføre forhåndsinnstillingen.

Merk at det er ferdige innstillinger der også (så man ikke sletter dem når man ikke lenger har bruk for de gamle!).

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav Macini » tor 25.08.2011 11:13

Der var det! Takk for tipset! :-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav MackjelliS » tor 25.08.2011 23:22

Takker & bukker ! :-D

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav MackjelliS » lør 27.08.2011 15:49

Men må si det er enklere i Adobe Lightroom 2 og 3 da, men takk for svar selvsag :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav jfj » lør 08.10.2011 14:57

Det er vel snarere tvert om siden svaret var ufullstendig. Du bruker lift og stamp funksjonene enten i menyen eller symbolene nederst i bildet (to piler oppover og nedover). Men les helpfunksjonen der er alt beskrevet - søk på lift og stamp.

Hjertesukk: Leser ikke folk manualer eller googler eller bruker helpfunksjoner.
medlem i 226 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav Herman1 » lør 08.10.2011 15:41

Ha Ha! Det gjør det jo enda enklere. Litt flaut, har levet med Aperture i flere år uten å ha brukt den funksjonen. Nå skal den prøves ut!

Til ditt hjertesukk: Nei, jeg finner ikke helpfunskjonen til Aperture særlig helpful enda, bortsett fra dette nye med å vise med pil hvor funksjonen befinner seg direkte. Det kan hjelpe. Men når det er sagt er det Aperture jeg vil bruke og ikke andre programmer, så takk for din opplysning!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Aperture: Samme justeringer på flere bilder

Innleggav jfj » lør 08.10.2011 16:36

Bare ops på at du må redigere det du skal "stampe", ellers risikerer du å få med ting du ikke vil f.eks beskjæring. Det tok litt tid før jeg fant ut det, men det er bare å markere de ingene du ikke vil ha med og "backspace".

Forøvrig en veldig nyttig funksjon der du har lange opptaksserier og f. eks skal endre hvitbalanse eller eksponering for hele serien - maker alle og "stamp".
medlem i 226 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron