AdobeRGB i PS, hvilken monitor profil?

AdobeRGB i PS, hvilken monitor profil?

Innleggav Torjans » ons 13.01.2010 21:19

Hei!
Jeg ser aldri ut til å bli skuddsikker på fargestyring, men jeg vet at fargeprofiler må samsvare så godt som mulig.
Så, når jeg bruker et bilde med AdobeRGB profil jobber jeg i AdobeRGB i Photoshop, men hvilken profil skal jeg kjøre monitor på?
Foreløpig har jeg ikke kjøpt noe kalibrerings verktøy.
Skal jeg skifte skjermprofilen til AdobeRGB når jeg jobber med AdobeRGB bilder i PS? Likeså med sRGB bilder, så må skjermprofilen skiftes til sRGB?
Eller skal jeg bruke forhåndskalibrert "iMac" (foreløpig kliss ny mac, og dem sier skjermene skal være sånn "ok" fabrikk-kalibrert).
Likeså når jeg får kalibrert skikkelig med spyder eller lignende, skal monitor profilen alltid stå på denne profilen uansett hvilken fargeprofil jeg jobber med i Photoshop?

(Jeg blir helt sprø av å google rundt, for der kommer jeg aldri over noen som svarer på akkurat dette. Kan tyde på det er noe som er en selvfølge:))

... på min maskin viser monitor profilen "iMac" og "sRGB" bortimot likt skjermbildet. Med AdobeRGB blir ting blassere. Jeg blir jo slikt i tvil av dette siden jeg mener ting ser noe mer naturlig ut med litt høyere saturering.
En annen tanke som slår meg når jeg skriver her: monitorprofilen er rett og slett bare ment for å vise nøytralt lys og farger uten fargekast?
off, mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv enn nødvendig, men av og til kommer man borti ting som rett og slett ikke setter seg med en gang :P Holdt på med PS ol. i mange år, men dette hater jeg.

Håper på fornuftig klare svar, gjerne med teskje.
Takk på forhånd!
medlem i 204 måneder
 

Re: AdobeRGB i PS, hvilken monitor profil?

Innleggav jana » fre 13.08.2010 4:41

har du funnet ut av det?
medlem i 189 måneder
 

Re: AdobeRGB i PS, hvilken monitor profil?

Innleggav Herman1 » søn 15.08.2010 6:22

Hvis du for eksempel søker på sRGB, vil du få en del treff her i systemet. Jeg vil vel tro at det beste må være å bruke samme kalibreringsopplegg på skjerm som i program.

Når det gjelder skjermkvalitet og kalibrering av denne, stemmer det godt at Apples skjermer er "sånn ok" kalibrert. Men hvis du har tenkt deg steget opp over det normale er alternativet heller merker som Eizo. Problemet er at prisen gjerne beveger seg opp mot (og over) kjappe 20.000,-. Og de må også kalibreres. Finkalibreres.

Det stemmer at AdobeRGB blir blassere enn f.eks. sRGB, spesielt hvis du konverterer direkte fra sRGB til AdobeRGB uten noe mellomarbeid. Dette har å gjøre med at AdobeRGB viser flere nyanser innenfor hvert fargespekter enn sRGB, men dette er noe skjermen må kalibreres for å vise, og jeg synes personlig at skjermene til Apple er langt fra godt nok kalibrerbare til bruk over "normalen". Kalibreringsverktøyet er for upresist hvis du virkelig skal finkalibrere, og ikke bare skifte gammapunkt. Og det er jo ikke bare å velge det som ser fetest ut på skjermen når det ikke gjenspeiles på en annen skjerm, eller i filen spesielt?

Et alternativ for deg tror jeg vil være å se etter gode kalibreringsløsninger som de gjerne har i utvalget til profesjonelt orienterte fotobutikker, slike som FotoVideo og Japan Foto. Disse kan få skjermen din til å glitre, men koster kanskje opp i mot et par tusen kroner. Men da får du til gjengjeld filer der fargene i filen lettere stemmer med fargene på skjermen, og det var vel i utgangspunktet litt av poenget?

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]