Overgang mellom bakgrunn og layer i Photoshop

Overgang mellom bakgrunn og layer i Photoshop

Innleggav jossi » ons 16.12.2009 16:10

Jeg trenger litt hjelp med å lage et jule kort.

Det har seg slik at jeg har en bakgrunn (rektangel) som skal være bakgrunn til julekortet. Denne bakgrunnen består av en håndtegnet ramme som jeg har scannet. I denne rammen skal jeg legge en god-jul-hilsen-tekst og "utklipp" av alle ansatte på min arbeidsplass (ca. 20 personer, bare hoder/byster).

Jeg har forsøkt å få det til en gang, manuelt, men er ikke helt fornøyd med resultatet. Det jeg da gjorde var å bruke Polygonal lasso til å klippe ut hodene til alle ansatte fra diverse bilder og kopiere alle disse til egne layers i hoveddokumentet (hvor rammen er). Her har jeg brukt Free transform for å få alle hodene på ca samme størrelse. Problemet ligger i at kantene på de utklippede hodene bilr veldig skarpe mot bakgrunnen. For å løse dette gikk jeg løs med Eraser-tool, satt Opacity til ca 50% og begynte å gjøre kantene mindre "statiske". Jeg prøvde å få til en ragged-effekt på overgangen mellom ansatt og bakgrunn. Med 20 ansatte tar dette lang tid. Finnes det en enklere måte å gjøre dette på? Er det noen som har linker til en tutorial som beskriver dette?

Legger med et lite utklipp for å vise hva jeg mener. Helt til høyre i dette eksempelet ser dere en kant som jeg har laget med Eraser-tool. Er relativt fornøyd med resultatet, det trenger ikke være bedre, men det tar lang tid. Det er begrenset hva dere ser på bildet da jeg ikke vil legge ut bilde av ansatte på nett uten å spørre først.

Bilde
medlem i 241 måneder
 

Re: Overgang mellom bakgrunn og layer i Photoshop

Innleggav skrukketroll » ons 16.12.2009 18:40

Bruk pennverktøyet til å lage paths/baner rundt hodene, så kan du merke disse banene og deretter bruke maskering. Da blir overgangen ikke så skarp - men det blir jo en klar linje.
Søk litt rundt på nettet, et greit sted å starte er her http://www.photoshopessentials.com/basi ... elections/
medlem i 181 måneder
 

Re: Overgang mellom bakgrunn og layer i Photoshop

Innleggav EspenIrgens » ons 16.12.2009 20:09

Hvis hvert hode ligger på hvert sitt lag:
1) Eple-klikk på lagminiatyren for å lage en markering av alt på laget
2) Klikk på Add Layer Mask-knappen nederst på lagpanelet (Grå firkant med hvit sirkel)
3) Velg Filter/Blur/Gaussian blur. Når du gjør lagmasken uskarp, vil det synlige på laget bli uttonet.
Deretter gjentar du pkt 1 & 2, og trykker Eple+F for å gjenta siste filter, dvs. blurringen.

Lagmasker er ofte en fin, ikke-destruktiv måte å skule innhold på lag. Du kan også bruke f.eks. pensel med litt myk kant, og veksle mellom sort/hvit forgrunnsfarge for å justere lagmaskene. Bare husk å klikke på maskeminiatyren, slik at den får en «utheving i hvert hjørne».
medlem i 209 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]