Endre bildestørrelse

Endre bildestørrelse

Innleggav Klinsi82 » tor 08.10.2009 4:03

Hei!

Ny på forumet, og relativt ny med mac. Søkt rundt på nettet, og prøvd masse forskjellig for å finne svar på dette. Relativt frustrert for noe som sikkert er fryktelig lett. Jeg er relativt uerfaren ved bruk av bildeprogrammer. Håper noen vet svar på mitt spørsmål.


Jeg har tatt et bilde av meg selv. Jeg må ha bildet i pass-foto størrelse, som er 600x600 piksler.

Jeg prøvde først iphoto. Gikk på arkiv-eksporter, og prøvde og endre størrelsen. Selv om jeg trykker høyde og bredde 600, så blir det aldri dette jeg får :-(

Neste jeg prøvde var å hente frem dette eksporterte bildet, gikk på verktøy---endre størrelse. 600x600 er ikke et alternativ, og uansett hva jeg prøver å plotte inn så blir ikke høyden lik med bredden. Så ga det også opp :-(

Det siste jeg forsøkte var å laste ned image-tool. Også her endret han bare automatisk av seg selv til å ikke ha høyden lik som bredden :-(

Håper noen forstår og vet svar på problemet mitt :rolls eyes:

Har prøvd å lete på forumet, men fant ikke svar/skjønte ikke. Så håper det er greit at jeg lagde en topic på dette.
medlem i 173 måneder
 

Re: Endre bildestørrelse

Innleggav Dr.Pepper » tor 08.10.2009 4:50

Du også bruke Preview. Har selv eksportert bilder i ønsket størrelse ved hjelp av iPhoto, alltid funket. Du gjør nok noe feil, en eller annen plass.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Endre bildestørrelse

Innleggav Linge » tor 08.10.2009 8:18

Har du tatt bilde i riktig format? Hvis du har et bilde som er i 3 til 4 format så vil dette se feil ut som passbilde når du vil ha det i 1 til 1 format.
I preview kan du forandre størrelse under verktøymenyen, men du må huke vekk skaler hvis ikke bildet er i riktig format på høyde og bredde. Ellers er det et program som er gratis som heter iResize som kan hentes http://www.daniele.ch/

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Endre bildestørrelse

Innleggav Knesaren » tor 08.10.2009 9:22

Her kan du se hvordan jeg ville gjort det.

Legg merke til at jeg IKKE justerer kvalitet, men KUN størrelse. Format og kvalitet, får du bestemme selv...

Film

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Endre bildestørrelse

Innleggav Klinsi82 » man 30.11.2009 19:07

Tusen takk for hjelpen!!

Nå klarte jeg det. Preview bare klikket i dag.

MEN med den strålende videon så klarte selv jeg det i iphoto:)
medlem i 173 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]