Hvordan få bildene til å skli inn i hverandre?

Hvordan få bildene til å skli inn i hverandre?

Innleggav holann » tir 06.10.2009 12:56

Heisann!

Jeg sitter og skal redigere litt "kunst" ut av bildene mine. Så har jeg aldri funnet en god måte å få to bilder til å bli ett. Jeg har f.eks. lyst å legge sammen et bilde av bølger, og et bilde av gress. Da vil jeg at gresset skal kommer frem i bølgene.

Noen som sitter på kunnskaper som de vil dele?
Da ville jeg blitt veldig glad.

Tusen takk :-D
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan få bildene til å skli inn i hverandre?

Innleggav Lokehue » tir 06.10.2009 13:20

Vanskelig å komme med et konkret svar på dette, det er så mange måter å gjøre det på, og kommer an på ferdigheter og hva du ønsker å oppnå. Du vil trenge et billedredigeringsprogram som Photoshop. Du kan finne mange fine tutorials på nettet for å lære teknikker, f.eks her: http://psd.tutsplus.com/

Hvis du ikke har Photoshop kan du laste ned Gimp, det er gratis: http://www.gimp.org/macintosh/

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan få bildene til å skli inn i hverandre?

Innleggav holann » tir 06.10.2009 13:50

Takk Lokehue!

Jeg glemte å si at jeg jobber i Photosohp. Jeg har ikke psd-plus dessverre.
Jeg har prøvd å rett og slett bare sette ned opacity på det øverste layeret, men det blir liksom ikke så bra. Da ser det ut som det er to gjennomsiktige bilder (og det er det jo faktisk). Jeg vil få det til å se ut som ett bilde.

:)
medlem i 190 måneder
 

Re: Hvordan få bildene til å skli inn i hverandre?

Innleggav andersius » tir 06.10.2009 14:52

Det du trenger er å bruke maskering (masks), om du snakker om å blande bare deler av bildene. Skal du legge hele bilder "oppå" hverandre, er det jo blending modes, som er tingen.

Lykke til.
medlem i 194 måneder
 

Re: Hvordan få bildene til å skli inn i hverandre?

Innleggav holann » tir 06.10.2009 21:40

Tusen takk! Blending modes passet veldig godt i mitt tilfelle :D
medlem i 190 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]