Hvilken font?

Hvilken font?

Innleggav IPhoner » tor 21.05.2009 16:14

Hvilken font er det som er på forsiden av denne siden(logoen). Der hvor det står Steinprosjekt as
http://www.stenprosjekt.no/

På fprhånd takk for svar. :)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav Mega_Therion » tor 21.05.2009 19:30

Er det virkelig fremdeles noen personer på denne planeten som ikke kjenner til Helvetica? ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav tommy_tott » tor 21.05.2009 22:14

http://www.whatthefont.com

hjelpsom i mange tilfeller :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav TorsteinO » tor 28.05.2009 23:29

Mega_Therion skrev:Er det virkelig fremdeles noen personer på denne planeten som ikke kjenner til Helvetica? ;)


Er det virkelig fremdeles noen personer på denne planeten som foreslår Helvetica som svar på alt av typografi?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav Maxrespons » tor 28.05.2009 23:48

I følge CSSen er det Tahoma som er primærfont. Deretter Arial og til slutt Helvetica. Det betyr at hvis maskinen din ikke kan vise Tahoma, vil den vise Arial. Hvis den ikke kan vise de to, vil den etterpå vise Helvetica.

Trodde Tahoma var rundere enn det jeg ser på min Mac i Firefox. Men den sier altså Tahoma...
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav Mega_Therion » tor 28.05.2009 23:59

TorsteinO skrev:
Mega_Therion skrev:Er det virkelig fremdeles noen personer på denne planeten som ikke kjenner til Helvetica? ;)


Er det virkelig fremdeles noen personer på denne planeten som foreslår Helvetica som svar på alt av typografi?

Er det virkelig fremdeles noen personer på denne planeten som ikke leser trådstarters spørsmål før de kommer med nedsettende kommentarer på andres svar?

Er ingen storfan av Helvetica selv, men trådstarter lurte på hvilken font som var brukt. Svaret var – (trommehvirvel) Helvetica!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav TorsteinO » fre 29.05.2009 13:15

Megatherion:

I den lille teksten på høyre side, der det står "stenprosjekt as", er det etter all sannsynlighet tahoma maskinen din viser, det er ihvertfall det som er primærfonten i css'en. Tahoma standard med windows, og jeg vil gjette på at de fleste macer også har det installert, siden de fleste med mac sannsynligvis har Office siden man er så plagsomt avhengig av det (det har ihvertfall vært lagt inn på alle steder jeg har jobba).

Så helvetica er det sannsynligvis IKKE.

Derimot sier trådstarter "Hvilken font er det som er på forsiden av denne siden(logoen)" - og derfor forstod ihvertfall jeg det som at han mente i logoen (teksten lengre ned på siden kan man jo bare lese seg til hvilken font det er i koden), og i logoen kan det være mye annet (ser ut som en typisk gratisfont jeg ikke gidder å begynne å gjette på), men det er ihvertfall ikke helvetica.

Jeg forstod svaret ditt som at du var krass/spydig angående at helvetica ikke var brukt i logoen, og derfor fikk du et litt krasst/spydig svar tilbake, fordi jeg er jævelig lei av alle idiotene som har "bruk helvetica" som svar på "alt". Beklager hvis jeg misforstod, men jeg tror nok ikke det er helvetica som er svaret, samme hva.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav Mega_Therion » fre 29.05.2009 18:25

Designet på siden har blitt endret (kanskje av trådstarter?). Tidligere var det altså helvetica det var snakk om.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav vikinglefsa » lør 30.05.2009 20:47

Siden er nå endret, ja, men jeg mener også at det var Helvetica som var brukt på den siden det opprinnelig dreide seg om.

Det burde være unødvendig å gi svarene en lett mobbende form. Resten av innleggene blir jo deretter. En videre diskusjon om disse vanlige grotesque-fontene burde evt. også basere seg på fontenes utseende og ikke på hva eller hvem som er kulest for øyeblikket. En drøfting av hvilke fonter som måtte være vanligst i forskjellige elektroniske sammenhenger gir heller ikke noe godt svar på det stilte spørsmålet. Hvorfor ikke sjekke selve fontene?

Både Tahoma, Helvetica og Arial har jo sine nokså lett gjenkjennelige karakteristika, selv om de er nært beslektet. I Tahoma har j-en en liten hake mot venstre under prikken, f-en har en lengere sving på toppen, a-en er rett i ryggen og c-en er ekstra åpen. Det mest typiske for Arial er kanskje t-en som har en skråkuttet topp. For eksempel.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvilken font?

Innleggav strangel » tir 02.06.2009 0:23

Den skriften som er brukt i logoen er nok mest sannsynlig en litt modifisert Diphtong.
Se her : http://new.myfonts.com/fonts/t26/diphtong/bold/

Myfonts.com er genial når man skal finne fonter. Lag et bra bilde av fonten og last det opp...og vips så finner du fonten.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron