Problemer med banding

Problemer med banding

Innleggav svish » lør 07.02.2009 17:03

Har nettopp reinstallert windows xp og tenkte jeg skulle teste ut Photoshop CS4. Men jeg får et problem og jeg fatter ikke hva som skjer eller hvordan å fikse det:
Bilde

Bildet er et screenshot jeg tok etter å ha gjort følgende:
  • Opprettet et nytt bilde: 640x480x72, 16bit RGB color mode, Adobe RGB (1998) color profile. (Har prøvd med forskjellige størrelser, andre color profiles og både 8 og 32bit også.)
  • Satt foreground og background til default (svart og hvit).
  • Tegnet en lineær gradient fra topp til bunn med instillingene som dere ser i screen shotet. (Prøvde både med og uten Dither, men ga ca samme resultat.)

Som dere ser så er det ikke så veldig pent. Og jeg begriper ikke hvorfor det blir sånn! Hvis du ser på histogrammet så har den jo en masse merkelige spikes. Den skulle da virkelig vært en mer smooth?? Har sjekket at windows sine farge instillinger er satt til Highest (32-bit), og prøvd å velge Color Profile under Display Settings til både Adobe RGB, sRGB og en som kom med skjermdriverne. Leste så vidt et sted at noen mente det kunne være skjermen, men det forstår jeg ikke for den klarer jo helt fint å vise smooth gradients i bilder jeg har laget før, i applikasjoners grensesnitt og på web. Ikke noe merkelig der. Kun i photoshop når jeg prøver å lage slike gradients.

Det vil si ikke bare med gradients. Også når jeg prøver ting som gaussian blur. Blir rett og slett helt grusomt. Her er et før og etter bilde av det:

Bilde Bilde

Noen som har peiling? Jeg fatter ingen ting, og det er så ufattelig irriterende. Er jo umulig å jobbe med liksom!

MER INFO: Bestemte meg for å ta slitet med å installere CS3 også og se hvordan det var der. Ser ca likt ut der. Ser ut til at dithering på gradient får histogrammet til å se litt bedre ut nå. Også i CS4 faktisk, så litt usikker på hva jeg kan ha gjort der... Men gaussian blur ser fortsatt like ille ut i både CS3 og i CS4. Er det bare jeg som er litt for perfeksjonistisk her? Skal det være sånn liksom?
Bilde

RART: Det med at histogrammet så bedre ut med dithering, stemte faktisk bare i 8bit... i 16bit så det akkurat likt ut både med og uten dithering. både i cs3 og i cs4

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]