Snu filmer, er det mulig?

Snu filmer, er det mulig?

Innleggav Bromle » tir 13.01.2009 12:31

Jeg har noen som ikke klarer å lære seg at de ikke kan rotere filmer slik vi gjør det med bilder der det bare er å rotere bildene. Er det noen muligehet for å gjøre dette med film i et eller annet program, eller er de bare ødelagte?
medlem i 208 måneder
 

Re: Snu filmer, er det mulig?

Innleggav andersius » ons 14.01.2009 9:20

Går uti fra at dette er snakk om at det er filmet på høykant med vanlig digital-fotoapparat. Vanlig tabbe...

Jo det er mulig å rotere. Men du får et problem ved at du enten er nødt til å kutte av toppen og bunnen av videoen for å fylle den ut i kantene, ellers blir du nødt til å få svarte kanter på høyre/venstre side.

Ved å bruke litt mer avanserte programmer som f.eks. Adobe After Effects kan du også lage en "stående" video. Men dette endrer fortsatt ikke formatet på skjermen din.

Mvh
AB
medlem i 195 måneder
 

Re: Snu filmer, er det mulig?

Innleggav Bromle » ons 14.01.2009 10:45

Ja, det er snakk om digitalkamera med de har også gjort det med videokameraet når snuppa var nyfødt. Irriterende, spes når jeg har sagt at det ikke går ann å snu.

Samme for meg om det blir feil format, eller svarte kanter, bare det er mulig. Da skal jeg se om noen har et slikt prog som kan redde disse filmene. Tusen takk.

(Er det forresten mulig i noen jeg tror heter final cut eller noe? Vet noen på jobben har det.)
medlem i 208 måneder
 

Re: Snu filmer, er det mulig?

Innleggav musher » ons 14.01.2009 11:06

Dette kan du bruke Quicktime til å gjøre. Er litt usikker på om du må ha Pro eller ikke.

Fremgangsmåter finnes her:
http://www.tuaw.com/2007/04/11/howto-ro ... ktime-pro/

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Snu filmer, er det mulig?

Innleggav Bromle » ons 14.01.2009 15:11

Å TUSEN TAKK!! Virkelig. Dette prog har jeg jo. Nå reddet du dagen min. Jeg kjøper gjerne pro om jeg må ha det. Verd pengene i gull.
medlem i 208 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]