Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Innleggav pooka » fre 12.12.2008 2:39

Jeg har leitet opp og ned på nettet etter hjelp til å løse dette problemet.
Jeg bruker Photoshop CS3, og har tidligere kalibert skjermen med Spyder2Express.

I det siste har jeg oppdaget at flere av bildene jeg åpner i Photoshop får en helt grusom metning. Bilder med blått og grønt i blir totalt neon-aktig og jeg er nødt til å trykke: View -> Proof Setup -> Monitor RGB for at bildet skal få sitt naturlige utseende.

Jeg har avinstallert Adobe, Spyder-programvaren, slettet skjerm-profilen og kalibrert skjermen på nytt. Men samme skjer når jeg prøver åpne bildet i Photoshop. Jeg har hentet samme bilde fram på maskina på jobb (som også er kalibrert med Spyder og kjører CS3) men der oppfører alt seg som det skal.

Er det noen som har en ledetråd på hva jeg gjør galt her? Evnt hva som kan forårsake feilen?

Jeg kjører på ny Macbook 2.0Ghz 2008mod. Og jeg hadde forøvrig samme problemet på den forrige Macbooken min, men det ordnet seg etter en formatering av maskina. Det er bare så trasig hvis det skulle være eneste løsning? Det må ligge en fil et sted som jeg kan slette og prøve kalibrere på nytt eller noe?


Legger ved et bilde for å illustrere hva jeg mener

Bilde
Sist endret av musher den fre 12.12.2008 10:18, endret 1 gang
Grunn: Flyttet tråden til litt riktigere underforum, og minner om at dobbeltposting ikke bare er unødvendig, men heller ikke verken lovlig her eller spesielt populært ;)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Innleggav Throll » fre 12.12.2008 6:46

Har du sjekket hvilken fargeprofil du bruker? Cmd Shift k, om jeg ikker tar helt feil.

Mulig dette er helt på jordet, men kan være verdt et forsøk.
medlem i 191 måneder
 

Re: Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Innleggav pooka » fre 12.12.2008 9:21

Jeg bruker profilen som ble opprettet når jeg kalibrerte sist.
I photoshop kjører jeg AdobeRGB1998 og U.S Web Coated som flere anbefaler i Color settings

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Innleggav musher » fre 12.12.2008 9:44

I eksempelbildet du gir, er det helt naturlig at bildet blir som det blir.
US Web Coated er nemlig CMYK-profil, og CMYK klarer ikke å gjengi like mange farger som RGB, spesielt ikke når du i eksempelbildet ditt har grønn- og blåfarger med så høye G- og B-verdier.
Så det er helt normalt, så lenge du bruker CMYK-profil.
Hva skal du bruke bildet til? Du må tilpasse profilen til bruken...

Husk også at når du bruker preview-funksjonen i PS, så er meningen der at du skal få en forhåndsvisning av bildet med CMYK-profilen du har valgt, som nå altså er U.S. Web Coated (for lakkert papir i rotasjonspresse i USA)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Innleggav pooka » fre 12.12.2008 10:57

Det er bare så pussig at når jeg åpner det samme bildet på jobb (med samme instillinger i Photoshop) så blir bildet riktig i visning.

Jeg vil jo bare at bildet skal stemme på skjermen min som på alle andre skjermer jeg viser bildet på. Når jeg skal printe bildet så er jeg jo avhengig av at jeg har papir-profilen tilgjengelig for at utprinten skal stemme... riktig?

Problemet er igrunn at jeg hele tiden på velge Proof-colours hver gang jeg åpner et bildet.
Kan ikke Monitor RGB være standard visning når jeg åpner bildene mine?

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Photoshop - Helt feil farger, hjelp!

Innleggav musher » fre 12.12.2008 11:08

MonitorRGB er jo den som spydern din har generert for den spesifikke skjermen, og det vil jo bli feil i de lange løp.
Hvis du vil ha visning av bildet i RGB, bør du heller stille inn til at bildet automatisk assigner eller konverterer til AdobeRGB-profilen din.

Husk at MonitorRGB ikke skal brukes i fargestyringen i PS, den er bare til for at fargevisningen med de andre fargeprofilene blir riktig...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron