Hjelp! Image size versus skalering i Photoshop/Indesign..

Hjelp! Image size versus skalering i Photoshop/Indesign..

Innleggav liveri » fre 05.12.2008 3:20

Har laget en forside/cover til en fiktiv årsrapport(skoleoppg) i Photoshop bestående av et sv-hv foto i 300dpi, 2 .ai-filer og noen fargeelementer(striper). Dette skal "cmyk'es", "Flatten", og lagres som .tif når jeg blir helt fornøyd.

I oppg-teksten står det at forsiden i a4-format skal ha utfallende trykk(i Indesign).
Har laget bildet i presis a4-str i Ps.

1) Hva er mest riktig når jeg da place'r bildet i Indesign; må jeg øke image-size i Ps før jeg place'r det i Indesign, el kan jeg bare skalere det etter å ha tatt det inn i Indesign? (Teksten legger jeg på etter jeg har tatt det inn i Indesign, så den blir ikke skadelidende på noen måte, hvis d skulle ha noe å si.)

2) Og utfallende - det er det samme som Bleed? :-/

Håper på kjapt svar, har innlevering til uka! :-!
medlem i 191 måneder
 

Re: Hjelp! Image size versus skalering i Photoshop/Indesign..

Innleggav musher » fre 05.12.2008 9:55

Siden det ikke står spesifisert (iallefall ikke det du oppgir) hvor mye du skal legge det utfallende, ville jeg gått for 3 mm.
Og ja, utfallende betyr bleed, altså at du legger på 3 mm på alle kanter.

Hva du skal gjøre med bildet ditt avhenger litt av hvordan det ser ut. Er det jevn farge i kantene, kan du utvide canvas size i PS og så sette inn i ID, eller du kan skalere opp bildet i ID.
Eneste problemet du får ved den siste metoden, er at bildet ditt ikke blir 300 ppi lengre, men ørlite granne mindre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp! Image size versus skalering i Photoshop/Indesign..

Innleggav liveri » lør 06.12.2008 7:33

Takk for svar! :) Ja, får nok gå for 3mm.
Forside og bakside skal være i oppslag/spread - og baksiden skal være hvit m kun en logo på. Hvis jeg har forstått det riktig så trenger jeg bare bleed oppe, høyre side og nede på forsiden? Eller?

Så lenge jeg er innenfor 240 ppi så går d greit, skal kun printes på skolen.
Coveret ser sånn ut Bilde foreløpig, skal gjøre noen mindre justeringer bare. :)
medlem i 191 måneder
 

Re: Hjelp! Image size versus skalering i Photoshop/Indesign..

Innleggav musher » lør 06.12.2008 14:17

Du må ha bleed på alle sidene, høyre, venstre, oppe og nede.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hjelp! Image size versus skalering i Photoshop/Indesign..

Innleggav liveri » lør 06.12.2008 20:08

Ok, tusen takk igjen for hjelpen. :)
medlem i 191 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron