Hva gir best dynamikk og kontrast ved utskrift?

Hva gir best dynamikk og kontrast ved utskrift?

Innleggav Luri-Fax » tor 27.11.2008 17:04

Hei,

Jeg er i sluttfasen av skriveprosessen av masteroppgaven min og har mange mikroskopibilder jeg ønsker å få mest mulig ut av. Derfor lurer jeg på:

-Hva gir best best utskrift? Farge eller svart hvitt? Eventuelt hvilke(n) farge(r)?

Det er vesentlig at jeg får med så mye av dybdeinformasjonen (intensiteter) som mulig og at utskriften får med alle nyanser og detaljer i bildene. Jeg vet at printere (CMYK) har problemer med bla. grønnfarge og det menneskeøyet oppfatter best kontrast mellom svart og hvitt. Til nå har jeg valgt svart hvitt, men hva gir best kvalitet?

Oppgaven er skrevet i LaTex, bildesamlingene er i 8bit RGB, PDF-format laget i Illustrator CS3. Trykkingen vil bli gjort på trykkeri ved NTNU (80/100g papirtykkelse), eller ingen info...

Jeg setter stor pris på innspill og tips!! :-D

-Luri-Fax

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva gir best dynamikk og kontrast ved utskrift?

Innleggav Luri-Fax » ons 03.12.2008 13:06

*BUMP*

Rart at ingen har tenkt på dette tidligere, eller i det minste har en anelse hvordan en printer jobber med farge/gråskala-bilder. Må da være noen som har testet utskrifter av ulikt slag... Mystisk... :-/

Har fått noe respons på et annet forum, men mangler fortsatt noen svar:
http://www.graphicdesignforum.com/forum ... hp?t=41425

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva gir best dynamikk og kontrast ved utskrift?

Innleggav musher » ons 03.12.2008 13:11

Jeg ville tatt kontakt med de som skal trykke/skrive ut, og få tak i skrivermodell og -merke, og deretter fått lastet ned fargeprofil til den skriveren. Da har du iallefall mye bedre kontroll påfargene.

I tillegg ville jeg redigert ned bildene til å være 300ppi i den størrelsen de skal brukes. Hvis ikke, er det sjanse for at bildene gror igjen, og da blir det jo iallefall ingen kontraster...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hva gir best dynamikk og kontrast ved utskrift?

Innleggav Luri-Fax » ons 03.12.2008 13:23

Takk for raskt svar!

Bildene mine er opprinnelig gråskala, så spørsmålet er om gråskala ved utskrift vil gi bedre / like god dynamikk som ved enten cyan magenta eller gul farge (CMY). For farger "mellom" disse vil det nok være er svært god ide å få fargeprofilen.

Vet noen hvorvidt printere vanligvis gjør følgende med et PDF-bilde bestående av 3 tiff-underbilder, hvor ett er gråskala og de 2 andre er i magenta:
1. printer ut alt i "farge" - dvs blander farger for å skape en "illusjon" av gråskala (har nemlig sett at noen printere gjør dette og samtidig snevrer bit-dybden...)
2. printer ut det ene gråskalabildet i samlingen i "ekte" gråtoner og de 2 andre i full magenta.

Dette er ganske sentrale spørsmål (håper på svaralternativ 2...) som jeg vet folk her på forumet må ha greie på - så jeg håper på svar :-P

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron