Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Bromle » tor 09.10.2008 17:05

Jeg trenger en meget enkel trinn for trinn forklaring (med engelske uttrykk, for jeg har eng PS) til hvordan jeg endrer bakgrunnen på bildene mine til helt hvit. Har ikke tid til å sitte å lete lenger, så jeg håper noen kan gi meg en enkel og grei forklaring.

Haster litt..

Jeg har forresten CS 3 og sitter på macbook om dere trenger vite det..
medlem i 207 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Ttiger » tor 09.10.2008 17:09

Gå på edit og fill.
Trykk på use content foreground color, så velg white!! :D

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Bromle » tor 09.10.2008 17:19

Sikkert veldig bra. Men da ble bare hele bilde borte og alt ble hvitt. Jeg skulle kun ha bakgrunnen hvit og hovedmotivet skulle være det den var. (Sorry at jeg er dum her)
medlem i 207 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav OlafG » tor 09.10.2008 18:16

Hadde vært mye lettere om du faktisk viste oss et eksempel.
medlem i 206 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Dr.Pepper » tor 09.10.2008 18:22

Da må du klippe ut den delen av bildet som ikke skal bli berørt av hvitfargen, og lime den inn i en nytt layer. Den enkleste metoden er vel magic wand, men kanskje ikke så bra. Eller du kan bruke pen tool som er sikkert mer vanlig.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav wbmac » tor 09.10.2008 18:36

Du må på ett eller annet vis fortelle PS at du skal endre noe med en del av bildet, mens en annen del skal være uberørt.

Flere måter å spesifisere det på, her er en relativt enkel måte å gjøre det på:
- velg Magic Wand og justere sensitivitet i case-sensitive task bar langs toppen
- klikke på bakgrunnen mens du holder shift-knappen nede.
- når din selection er komplett, klikker du Magic Wand igjen.

Sørg for at Hvitt er bakgrunnsfarge i fargepalett og klikk backspace.

8-)
medlem i 224 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav mordi » tor 09.10.2008 19:07

marker rundt objektet med pen-tool. enklere blir det ikke og det gir det beste resultatet ;)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Bromle » tor 09.10.2008 19:33

Takk alle sammen. Da skal jeg teste det nå. Jentungen er lagt, så da får jeg konsentrert meg litt mer.


EDIT:
Nei, jeg må ha en eller annen sperre på dette. Får det ikke til enda jeg vet dette ikke burde være vanskelig. Her er et eks bilde. Jeg skulle ha fjernet bakgrunnen med dyna der og hatt omgjort den til enten hvit eller rødfargen fra lakenet. Må jeg virkelig tegne meg rundt ungen? Det får jeg ikke til, for så stødig er jeg ikke på hånden..

Bilde
medlem i 207 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav wbmac » tor 09.10.2008 22:23

Kikket litt på det sånn i full fart:

Hår er pr def vanskelig/veldig vanskelig å få bra... :-(

Jeg lagde en helt grei quick ´n dirty maske basert på ditt web-bilde, men nå får jeg ikke lastet det opp.

Brukte Magic Wand på kroppen, verifiserte/pusset opp med quick mask, og til slutt en Refine Edge for en OK kant.

Tok ca 1 minutt...

:-!
medlem i 224 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav keiserjohn » fre 10.10.2008 12:10

Hei.

Å frilegge babyen er ikke noe spesielt problem. Kommer helt ann på hvor bra du vil ha den.

Det finnes flere gode måter å løseproblemet ditt på.

Pen tool alene vil nok ikke gi det beste resultatet, det kan jeg garantere. Det virker som iallefall at du ikke har så god erfaring med photoshop.
Pen tool tar seg tid å lære, og man bruker det sammen med andre ting også.

Som regel når jeg sitter å frilegger, bruker jeg utrolige forskjellige måter. Iblant pen tool sammen med andre ting, ofte bruker jeg alpha masker, kalkulasjoner, og blending modes.
Håret er som regel det største problemet når man skal gjøre dette.

I ditt tilfelle vil jeg anbefale å bruke Quickselection tool. (W) er snarveien til denne, Refine edge, som du finner på topplinjen når du har valgt Quickselection.

Velg quickselection, velg en passe brush og brush inn på kroppen. Hvis du ser at noe har blitt selektert utenfor, eller innenfor. Kan du bruke alt-knappen for å deselektere.

Når du har selektert så bra du kan med quickselection, bruker du quickmask evt layermask for å forbedre selektionen. Så til slutt bruker du refine-edge for å fikse kanten.

http://denmuel.blogspot.com/2007/11/eas ... p-cs3.html

Her har du en enkel tutorial for å gjøre selection. Finnes tusenvis av disse på nettet.
Personlig synes jeg de er dårlige. Men de er enkle og raske.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Bromle » lør 11.10.2008 9:40

Takk. Av en eller annen merkelig grunn, så gjordet jeg akkurat det du her beskriver med Quic Sel. Det var ren tilfeldig, men det funkerer sånn nå i starten.

Og der er sant, jeg glemte helt å skrive at jeg aldri har rørt PS. Jeg har den fordi jeg egentlig skulle bruke den i jobb, men eier ikke tålmodighet til dette programmet.
medlem i 207 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Sakalav » lør 11.10.2008 12:18

Det er nok mange måter å gjøre det på i Photoshop, men for en som aldri har vert bort i det, så er det ikke så veldig enkelt.
Her må man være veldig nøyaktig (på slike bilder).

Nå har jeg tatt en lynrask jobb i PS, så dette er ikke ferdig, men det illustrerer vel det du er ute etter.

Bilde

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Alyce » søn 12.10.2008 0:56

Eller så er (avogtil) filters- extract ganske kjekt

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Lage hvit bakgrunn i PS, hvordan?

Innleggav Sakalav » man 13.10.2008 10:54

Jepp, og det var det jeg i grove trekk brukte her.

Som sakt, så er det ikke noe god jobb, men det var bare for å illustrere hvordan det kan se ut. I tillegg så brukte jeg litt layermask for å ta vekk det groveste etterpå.

Det smarteste er faktisk å ha en helt renfarget bakgrunn (blå, rød, hvit, sort), men pass på at denne ikke har samme farge som klær, hår, etc.
Da fjerner du bakgrunnen med ett klikk ved å bruke Magic Eraser Tool. Så er det bare å lage et nytt lag og legge det underst, for så å finne den fargen du ønsker og bruke Paint Bucket Tool til å fylle laget med fargen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron