Beste organiseringsverktøy for bilder

Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav magnar » søn 28.09.2008 18:30

Hei,

Min kusine sier at iPhoto skalerer ned alle bildene til miniversjoner når hun skal lagre de som Foto CD/DVD.

At man går glipp av mye bildeinformasjon, og størrelsen på bildene blir altfor liten til f.eks. printing.

Stemmer dette, og isåtilfelle; kan dette endres på? Eller 2) Finnes det noe overlegent mye bedre bildeverktøy for Mac´en?

Retorisk spm ;) Men noen som har noe tips om skikkelig dugandes software som ikke koster 3-400000?
medlem i 187 måneder
 

Re: Beste bildeorganiseringsverktøy

Innleggav OleUtne » søn 28.09.2008 18:51

Jeg er dessverre ukjent med iPhoto, men jeg føler meg trygg på å anbefale Aperture, som er pro-versjonen av iPhoto.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Beste bildeorganiseringsverktøy

Innleggav magnar » søn 28.09.2008 23:49

Ok, takker :)

Skal sjekke ut... Ser det er reklamert for på Apple.com
medlem i 187 måneder
 

Re: Beste bildeorganiseringsverktøy

Innleggav Mega_Therion » man 29.09.2008 19:14

Hehe, ikke hør på kusina di, iPhoto er et veldig bra bildeorganiseringsverktøy – spesielt om du tagger bildene bra og bruker «smarte» mapper (sjekk bruksanvisningen).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Beste bildeorganiseringsverktøy

Innleggav hawkiiz » ons 01.10.2008 10:27

Adobe Lightroom! Test gratis i 30 dager, så finner du ut om det er noe for deg. Det kan brukes like godt av amatører som helproffe fotografer :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav cannon » ons 01.10.2008 12:21

Magnar, jeg tipper at den foto-DVD-en kusina di lager er ment til å vise bildene på TV (ala lysbildeshow). Oppløsningen på DVD-filmer er ikke høy nok til å få gode prints. Dette er ingen begrensning i iPhoto, det er en begrensning i formatet. Vil hun ha bilder i original oppløsning lagra på DVD, så er ikke det noe problem å få ut av iPhoto. Vil hun ha slideshow på DVD, må hun finne seg i at bildene blir skalert ned til DVD-oppløsning, uansett hvilket bildeorganiseringsprogram hun bruker.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav Alyce » tor 02.10.2008 22:41

For å få høyresolution-bildene ut av iPhoto dra dem direkte fra iPhoto til den mappen du skal ha dem i. Det er også det som er dumt med iPhoto, den lagrer hundre duplikater av alle bildene dine, så de tar litt større plass enn de trenger. Jeg liker personlig å ha kontroll over filene, og organiserer dem gjennom Bridge

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav cannon » fre 03.10.2008 11:06

iPhoto lagrer duplikater av bildene når du gjør en endring på dem. Dette fordi du skal kunne angre endringer. It’s not a bug, it’s a feature.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav magnar » fre 03.10.2008 13:01

hehe gode greier... da ble jeg faktisk litt klokere her.

skal videreformidle savarene deres.. takk for svar :)

er selv foreløpig godt fornøyd med Aperture her... Faktisk GØY drive med grafikk og data igjen nå (slipper føle jeg er en idiot når jeg sitter knoter med dataen), så dette kan bli kjekt...

Skal sjekke ut Lightroom senere :-)
medlem i 187 måneder
 

Re: Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav Alyce » lør 04.10.2008 17:54

cannon skrev:iPhoto lagrer duplikater av bildene når du gjør en endring på dem. Dette fordi du skal kunne angre endringer. It’s not a bug, it’s a feature.


jeg vet, men jeg syns fortsatt det er dumt. Jeg gjør ikke tung bilderedigering i iPhoto uansett, og har ikke noe behov for backups, og når jeg går inn i photoshop og redigerer er det ikke noe problem å ta vare på orginalen. Spesielt også siden jeg ikke har allverdens diskplass ledig så er det okey å kunne legge orginalene på en ekstrern disk, istedenfor at iPhoto skal knuge dem til sitt bryst. Jeg ser selvsagt verdien i... featuren (norsksperre), men den virker mot sin hensikt for meg.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Beste organiseringsverktøy for bilder

Innleggav Mega_Therion » lør 04.10.2008 18:48

Har du 15000+ bilder så ser du fort verdien i iPhotos fabelaktige organiseringsfunksjoner. Diskbruken var et større problem før – i dag er kostnadene for store harddisker et mindre problem…

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron