Anbefalt program for 3d grafikk?

Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » man 22.09.2008 12:25

Hvilke program er ledende for 3d grafikk på mac? Altså, som et motsvar til Adobe Photoshop CS3 feks. Per nå ønsker jeg å skape landskap, såvel som 3d bokstaver. Dette skal ekspoteres og jobbes videre med i CS3..

Takker for svar
medlem i 223 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav Sakalav » man 22.09.2008 14:59

Nå skal du få et enkelt svar. ;-)
Stort sett de fleste programmer som er kjent bort sett fra 3dmax kan du kjøre, så her er det bare å velge og vrake.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » man 22.09.2008 15:41

Takker for svar. Tenkte å høre hva folk her inne bruker. Gjerne som "hånd i hanske" til CS3. Det er vel alltid litt forskjell i brukersnitt og kvalitet på slike programmer..
medlem i 223 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav Sakalav » man 22.09.2008 16:44

Som sakt så er listen lang, og lengre enn det jeg klarer å komme på.

1. Maya
2. Lightwave
3. Cinema 4D (fått flere priser for beste 3d program for Mac)
4. Blender
5. Daz Studio
6. Houdini
7. Strata (har utrolig tett integrering med Adobe)
8. Vue (stort sett for landskap)

Som du ser, så har du litt å velge i, så det er bare (nesten) å ta ett og kjøre igang.
Spør du om hva som er best, så får du 10 forskjellige svar fra 10 forskjellige personer, så det er ikke vits engang å spørre (det finnes mange tråder her inne rundt dette temaet også, og du vil nok finne svar der også).

Av de programmene jeg listet opp her nå, vil du finne at det er mange her inne som har kjennskap til. Noen liker det ene, og noen liker det andre.

Som sakt, så finnes det nok flere programmer (som jeg har glemt i farten), men du har nok hovudtyngden her.

Kos deg :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » man 22.09.2008 16:48

Takker, Sakalav. Jeg skal sjekke opp programmene og hva som ser ut til å være midt i blinken for meg:-)
medlem i 223 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » ons 18.03.2009 0:34

Bump. Har sjekket opp noen av programmene og de virker kanskje litt for avanserte til mitt bruk. Jeg er ute etter noe tilsvarende "xara 3d" og "Swift 3d plugin for photoshop" som finnes for pc. Disse virker enkle og midt i blinken for for meg.

Har sett den nye 3d funksjonen i photoshop cs4, men kunne ikke se noe enkelt for tekst..

Finnes det noen mindre dedikerte 3d-tekst plugins for photoshop og mac? Ev hvilke av programmene overfor er best og enklest (!!) for tekst. Har tilgang til studentrabatt, men synes det kan bli dyrt å kjøpe ett slikt omfattende program hvis man bare skal bruke en liten del i første omgang..
medlem i 223 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav Sakalav » ons 18.03.2009 13:52

Jeg har ikke begrep om noen andre programmer enn de jeg har listet opp i hvertfall, så da må evt. andre på banen.

Nå har jo Photoshop CS4 Extended en del muligheter (uten at jeg vet hva) som det blir snakket varmt om.
Ellers så nevnte jeg jo Strata i listen min, og vet jo ikke om du har sett på dette, men her er en liten ting som kansje kan være av interesse å se: http://www.3dlayer.com/tutorials/putv_dave/

Dette gir deg nok ikke svaret helt på spørsmålet ditt, men er mer ett tips som du kan se på i tilfelle du ikke har sett på dette.

Lykke til videre med programletingen :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » ons 18.03.2009 14:44

Takker for svar. Som du sier, ikke helt hva jeg var ute etter.. dvs når jeg har sett demonstrasjon av xara 3d og Swift 3d plugin og hvor enkelt det kan gjøres. Synes det er rart hvis det ikke finnes for mac. Slike plugins har jo eksistert i evigheter for pc.. Hmm ;-)

Håper flere kommer på banen med synspunkter
medlem i 223 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav wbmac » tor 19.03.2009 0:35

Er du elev får du gode student-priser hos mange!

Har du sjekket det?

;)
medlem i 224 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » tor 19.03.2009 0:50

Har ikke sjekket direkte. Går på en skole hvor musikk er i høysetet, men de har egen mediavdeling (for det meste foto og enkel videoredigering) og det er samarbeid på tvers av klassene. Men poenget er at jeg nok skulle tenke meg en enklere plugin.

Xara 3d: http://www.youtube.com/watch?v=NqBBQdjSNV4
Swift plugin for PS: http://www.youtube.com/watch?v=Gx8ubP8h-Fg

Dette er akkurat hva jeg er ute etter om dere skjønner.. Finnes dette for mac?
medlem i 223 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav Øivind B.J » tor 19.03.2009 2:02

Jeg vil anbefale Cheetah 3D!

Det er ganske enkelt til å være et 3D program og det koster bare 600 kr. Alikevel kan du produsere flotte 3D bilder og animasjoner. Den kan "rendere" ut disse bildene med gjenomsiktig bakgrund (PNG, TIFF osv.) slik at du enkelt kan bruke dem i Photoshop etterpå.
Programmet er laget fra bunnen av for Mac OS X og Cooca... :-P

Ta en titt på hjemmesiden deres: http://www.cheetah3d.com/
Se på "gallery" for en liten demo av hva som kan gjøres. :)

Du kan også få masse opplæring i forumet deres : http://cheetah3d.de/forum/

Og jeg vil gladelig hjelpe hvis du lurer på noe! :-D

Håper dette hjelper... ;)
medlem i 208 måneder
 

Re: Anbefalt program for 3d grafikk?

Innleggav sighaug » tor 19.03.2009 5:01

Takk for svar, Øivind. Sjekka ut Cheetah 3d og det virka interessant.. Men jeg klarte ikke å finne så mye ut av interfacet. Men via forumet så var det noen som etterlyste akkurat det samme som meg. Fikk her tips om Zaxwerks Promodeler : http://zaxwerks.com/promodeler/index.shtml.

Litt 90-talls utseende på interfacet, men det spiller ingen rolle når det funker. Prisen var kanskje litt i overkant (300usd), men jeg får lese og se om de har noen studentrabatter..

Uansett, det kan se ut som jeg har funnet det jeg trenger, om det da ikke finnes like bra og billigere alternativer :-) Takker for gode innspill, Sakalav og Øivind.
medlem i 223 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]