Grafiker uten å ha gått medier/kommunikasjon? :\

Grafiker uten å ha gått medier/kommunikasjon? :\

Innleggav Camya » ons 10.09.2008 21:31

Kan man bli mediegrafiker uten å ha gått media/kommunikasjon?

Jeg har formgivningsfag (eller rettere sagt, estetisk allmenfag - en prøvelinje) fra vgs og begynt på andreåret på en bachelor i multimedieteknologi/design i Grimstad.

Har revurdert litt, ettersom de har lagt opp løpet slik at flere av fagene krever mye og relativt tung programmering - noen av dem tar vi til og med sammen med dataingeniør-klassen Har ingenting imot teori, men når det går altfor langt inn på områder som jeg slett ikke har tenkt å nærme meg etter endt utdanning begynner jeg å spørre meg selv, "Hva gjør jeg her?" :-/

Tenker derfor på å bryte og begynne på to års utdannelse på grafisk design på Norges Kreative Fagskole. Vet at arbeidsmarkedet er hardt, noe som delvis var grunnen til at jeg ikke valgte det fra starten.

Fikk nylig høre om og undersøkte litt om mediegrafiker-yrket, og det virket veldig interessant. Problemet er jo selvfølgelig at nå må man ha medie og kommunikasjon i to år før man kan gå ut i lære, mens etter det jeg har hørt holdt det med formgivning før >.<

Vil det være vanskelig er det å få seg jobb som mediegrafiker hvis jeg tar to år med grafisk design, istedenfor å ta vgs om igjen? Jeg er ganske stødig på skolen; er studass i mediedesign/Photoshop, har bestått teorifag på uni. nivå som video/lyd, medieteknologi og webpublisering. Har også gode karakterer fra vgs.

ps: et annet problem - har lest litt og fått en del dårlige referanser på NKF. Noen som har gått grafisk design (gjerne si hvor, har fått inntrykk av at det varierer med lærested) og kan dele erfaringer? Vurderer også Westerdals men opptakskravene virker strenge :-[
medlem i 186 måneder
 

Re: Grafiker uten å ha gått medier/kommunikasjon? :\

Innleggav turimblar » ons 10.09.2008 22:32

har ikke tid til å lete etter så mye, men dette er et skritt i riktig retning for å utdannes som grafiker/mediegrafiker m.m.:
http://opplaringssenteret.no/

selv hadde jeg 2 år på Sogn vgs i grafisk førtrykk og 2 år som lærling (dette var i forrige århundre ;) ).

man kan sikkert gå den skolen du nevnte og komme godt ut av det, men forhistorien til den var at de het MI og de fleste som kom ut derfra ikke fikk jobb – dårlige lærere, dårlig oppfølging – håper det har forandret seg.

lykke til og velkommen til faget :-)
medlem i 227 måneder
 

Re: Grafiker uten å ha gått medier/kommunikasjon? :\

Innleggav musher » ons 10.09.2008 22:41

Jeg har gått Bachelor i Mediedesign ved Høgskolen i Gjøvik. Jeg fikk da de tre første årene av lærlingeløpet godkjent (teorien + ett opplæringsår), og har nettopp (for 1 uke siden) fått fagbrev som mediegrafiker, etter 1 år i lære i Vårt Land.

Det er jo et steg «ned» (akademisk sett) å ta fagbrev etter en bachelor, men jeg tror det kan være verdt det å ha begge deler…

Jeg vet ikke hvordan studieinnholdet på bachelorstudiet ditt er, men det er kanskje en mulighet for deg også?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Grafiker uten å ha gått medier/kommunikasjon? :\

Innleggav Camya » tor 11.09.2008 0:49

takker for råd og linker :) er fullt klar over NKF/MIs rykte, så prøver for tiden å få kontakt med studenter som går eller har gått på grafisk i Trondheim. Men selvfølgelig, er jo på utkikk etter andre, ikke fullt så dyre løsninger.

Musher: Gratulerer med fagbrev! Høgskolen i Gjøvik kjenner jeg til, men jeg var ikke klar over at du kunne få studiet godkjent som en del av lærlingetiden. Vurderte det etter vgs, men grunnet en del press fra foreldre og andre ting endte jeg opp på bacheloren jeg er på nå. Hvordan er nivået der? Arbeidsmengden, miljøet, lærerne? Virker som et ganske godt alternativ :)

Jeg vet ikke hvordan studieinnholdet på bachelorstudiet ditt er, men det er kanskje en mulighet for deg også?


Skal ikke si noe sikkert, men tviler på det. De eneste "design"-fagene vi har er mediedesign, som er ren innføring i Adobe programmene, webdesign og visuell design. Det er egentlig ganske håpløst... Generelt er det sånn at de som er gode i programmeringsfagene dropper ut for å gå over til ingeniørutdanning, de som liker design dropper ut fordi de ikke takler all programmeringen, og de som blir igjen er folk som ikke vet hva de skal. Allerede i begynnelsen av andreåret har vi 50% frafall i klassen.
medlem i 186 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]