Fargeprofil for web

Fargeprofil for web

Innleggav Alyce » tor 07.08.2008 12:01

Når jeg sitter og jobber med bilder, enten fra et fotografi eller når jeg lager et nytt dokument - for så å lagre for web blir fargene VELDIG merkbart mye blassere. jobber i sRGB EIC{masse tall} siden det er det anbefalte for web-arbeid. Det samme skjer når jeg tar proof colours på, på monitor RBG. Er det sånn at de fleste monitorer har et lavere spekter av farger enn på min MacBook, så de f.eks. ikke kan vise sterke rosafarger? Noen som har noen tips? Forklarte jeg godt nok? :P

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Åsmund » tor 07.08.2008 17:31

Har du kalibrert skjermen din?

Ser bildene blasse ut også på din skjerm?

Det finnes flere sRGB-rom, prøv alle en etter en og se hvilke som virker. Noen nettsider gjør noe med bilder slik at de ser blasse ut uansett, f.eks. Facebook.

Jeg jobber i ProPhoto og eksporterer til sRGB, det funker knall de fleste steder unntatt f.eks Facebook, som gir blasse farger.

Hvis du har glossy skjerm vil bildene se mer fargerike ut enn de egentlig er, og dermed se blassere ut på matte skjermer og print.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Alyce » tor 07.08.2008 20:10

Har en halvkalibrert skjerm (software, den er litt lys/lav kontrast men ellers ganske riktig) og glossy skjerm, så jeg er klar over at bildene ikke kommer til å se like ut fra det jeg ser til det en annnen ser. Tingen er at når jeg trykker save for web, så er det en tydelig forskjell på bildet jeg ser der og bildet jeg ser i bakgrunnen. Det samme skjer om jeg tar Soft Proof på Monitor RBG, kan prøve å ta et screenshot om jeg forklarer for diffust

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav taG » tor 07.08.2008 21:07

Om fargene blir blasse når du ser de i nettlser kan det jo høres ut som om fargene ikke blir konvertert til sRGB. Dette ettersom farger i et stort fargerom vil opptre som blasse om de blir gjengitt som sRGB.

Om du jobber i Photoshop:
Prøv å gå inn via Edit/Convert to Profile og sjekk at "Source Space" der står som sRGB IEC61966-2.1. Om det så gjør er dette det riktige "web-fargerommet". I såfall er situasjonen du beskriver merkelig.

Om du skrur på "proof colours" og velger sRGB som proofing fargerom skal du ikke se noen forskjell på fargene ettersom det er dette fargerommet fargene allerede er gjengitt i. Om du velger Monitor RGB som du her skriver så vil du få se hvordan disse konkrete fargene vil se ut om de konverteres til din skjerms fargerom (dette er derimot en unyttig øvelse ettersom du snakker om web-bilder og du vil de skal forholde seg mot sRGB fargerommet)

Så, jeg vil anbefale deg å dobbeltsjekke at fargene dine faktisk befinner seg i sRGB fargerommet, for problemstillingen din tilsier at det er der problemet befinner seg. =)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Mega_Therion » tor 07.08.2008 21:37

Dette er et problem mange opplever og skyldes gammainnstillingene til Mac. Apple har siden 80-tallet brukt 1,8, som var standarden for trykkfiler. PC-er brukte 2,0 eller 2,1 og dette er det som ligger i sRGB-profilen.

Det du må gjøre er å kalibrere skjermen din. Dette kan du enkelt gjøre i Systemvalg. Husk da å velge rett gamma! Har du Adobeprogrammer kan du prøve deres sRGB-profil som blir installert automatisk som skjermprofil.

Følg disse rådene og dine problemer er løst! :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Alyce » tor 07.08.2008 22:34

Takk for svar :D Jeg lærer iallefall mye selv om problemet mitt ikke er løst.

Skjermen min er kallibrert, ikke optimalt desverre (den er litt lys) men den har riktig gamma-innstilling. Når jeg åpner bildet spør den om hva jeg vil gjøre med det, siden orginalt er den Camera RBG og min innstilling er Adobe RBG. Jeg trykker Adobe RBG, for så å assigne sRGB til bildet. Dette kødder sålangt ingenting med bildene (jeg kan soft-proofe i sRGB og, ingen forskjell).

Problemet kommer først når jeg trykker Save for Web. Jeg har ikke sett på bildene i selve browseren, så det er ikke her problemet ligger, men allerede under Save for Web ser den blassere ut

MEEEEN nå som jeg prøvde å lagre den, sjekke "embedd ICC-profile" og SÅ sjekke ut bildet i Safari er det riktig. Så da vet jeg det :D Takk Mega_Therion og taG!!

Et spørsmål til, når jeg jobber med grafikk for webdesign - er dette den beste måten å gjøre det på (jobbe i sRGB og legge ved ICC) eller å jobbe med monitor-proof og pumpe opp fargene enda mer? Firefox 3 støtter jo ICC, men "folk flest" (æsj) sitter vel på browsere som ikke gjør det, hva er den anbefalte måten å få optimale farger på webgrafikk?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Jon » tor 07.08.2008 22:40

Nå har jeg ikke lest alle postene over, men du har i dag 1,5 nettlesere som viser fargeprofil. Det er Safari, som har det på som standard, også har du Firefox, der man må slå det på.

Det beste, per i dag, er å lagre _uten_ fargeprofil. Skal du alikevel bruke fargeprofil bør du bruke sRGB for alt skjermbasert.

Gamma verdiene på mac og windows er også forskjellig, macene har 1,8 som standard, mens windows har 2,2. Dette spiller også inn på hvordan bildene blir fremstilt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav taG » tor 07.08.2008 23:11

Alyce skrev:Jeg trykker Adobe RBG, for så å assigne sRGB til bildet. Dette kødder sålangt ingenting med bildene (jeg kan soft-proofe i sRGB og, ingen forskjell).

Og her er det du gjør feil. Du skal ikke velge "Assign Profile". Dette er det samme som å ha en tekst skrevet på norsk og si "Dette er engelsk". Tolkningen blir da helt feil. Du skal velge "Convert to profile" som igjen da vil _oversette_ fargeverdiene fra Adobe RGB til sRGB. Jeg anbefaler også at du bruker "intent: perseptual" ettersom du nevner at du bl.a. jobber med fotografier.

Dette burde hjelpe =) Som Jon skriver bør du _ikke_ legge ved fargeprofil ved bildene. Sørg heller for å ha konvertert de til sRGB og bruk "save for web" som vanlig. Dette gir minst mulig bildefiler, og når du vet at bildene er i sRGB fargerom blir fargene forutsigbare.

Jon: Jeg trodde Apple sluttet å bruke 1.8 som standard for mange år siden?
Mega-Therion: Jeg tror ikke det er noen supergod idé å anbefale bruk av sRGB som skjermprofil. sRGB er et ganske stort fargerom som i de fleste tilfeller er større enn hva den gjennomsnittlige skjerm klarer å reprodusere. Noe som igjen vil gi blasse farger på skjermen om denne aktiveres som skjermprofil. Eks: På bildet under vises sRGB som grått "nett" sammenlignet med min genererte skjermprofil.
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Alyce » ons 17.09.2008 21:56

Tenkte jeg skulle dra opp denne igjen da jeg fortsatt har dette problemet. Jeg har tatt et bilde i Raw, jeg har CONVERT TO PROFILE -> sRGB perceptual (se screenshot)
Bilde
Når jeg da velger Save for Web er det fortsatt en forskjell, som vist på bildet under:
Bilde
Dama har akuratt samme problem på sin MBP. Noen som har noen idé?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Mega_Therion » ons 17.09.2008 22:49

Jeg jobber som webdesigner og bruker den måten jeg beskrev tidligere. Har ingen av de problemene du beskriver. Prøv selv.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Fargeprofil for web

Innleggav Alyce » ons 17.09.2008 23:21

Vel, jeg har iallefall riktig gamma på skjermkalibreringen min. Jeg prøvde å sette fargeprofil på skjermen min til sRGB og da blir de det samme ja, men resten av skjermen min er 100% blålilla, så absolutt ikke noe jeg kan bruke generelt, og ikke en fargeprofil jeg regner med at så mange bruker på skjermen sin. Om et bilde vises korrekt på skjermen min spiller jo ingen rolle hvis det er feil på alle andre sin

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]