Duger iMac til Aperture?

Duger iMac til Aperture?

Innleggav mariustu » ons 14.05.2008 10:26

Er det noen som vet om denne maskinen har futt nok til å bruke Aperture? Jeg vet den tilfredsstiller minimumskravene til apple, men er det greit å arbreide med? Evt hva er begrensningene?

alu-imac 24in, 2,4ghz, 320gb hdd, 4gb ram, Radeon 26ooPro 256mb. kjøpt i desember 2007.
om dere mener dette ikke er tilstrekkelig, er det andre alternativer som er verdt å prøve? har lastet ned adobe ps elements, virker som et greit program, det tenkte jeg mest å bruke som redigeringsprogram (ikke til korreksjon) til sammenstillinger, kort, osv. Jeg synes iphoto er litt svakt, det er greit for familiebilder,men hvis man (som jeg) tar mange bilder av mye rart, blir det bare rot. derfor aperture.

Mvh Marius.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Duger iMac til Aperture?

Innleggav Mr.Graham » ons 14.05.2008 11:46

De tekniske spesifikasjonene på iMacen er det ingenting i veien med. Ram er det viktigste, og det har du makset. Det eneste måtte være at den har glossy skjerm, noe som ikke gir riktige farger på en matt skjerm. Hva som er best, strides de lærde om, men selv foretrekker jeg matt skjerm fordi jeg synes at dette gir best fargeprofil. Dessuten er det mulig å kalibrere en matt skjerm, noe som de med glassy skjerm har hatt problemer med. Du kan evt. koble til en matt skjerm på iMacen.

Aperture er som du sier en mer avansert versjon av iPhoto med mye mer muligheter til å justere ting. Det fungerer godt for justering og småkorreksjoner av bilder, samt databasebruk. For kraftigere redigering trenger man Photoshop eller tilsvarende.
Alternativet til Aperture er Adobes Lightroom som kommer i ny versjon til sommeren. Noen mener den krever mindre av maskinen, i tillegg har den en mye mer åpen databasestruktur. Jeg vil anbefale deg å laste ned demoer av begge to og prøve. Selv landet jeg på Lightroom, mens for andre er Apertures måte å gjøre ting på bedre. Legg inn de samme albumene i begge programmene og se hvilken måte du liker å gjøre ting på!
medlem i 223 måneder
 

Re: Duger iMac til Aperture?

Innleggav mariustu » fre 16.05.2008 17:32

Nå er det sånn at jeg har denne maskinen, beskrevet slik jeg skrev i forrige innlegg, så det er ingen option å endre til annen maskin. Så det gjelder bare å finne riktig program som det går an å jobbe med. (Jeg hater å vente på dataen). Nå er det ikke slik at jeg er en proff fotograf, så det er en av grunnene til at jeg lufter dette temaet. Er Aperture overkill for meg? Er det andre løsninger som kan være verdt å prøve? Har også luktet litt på denne pixelmatoren, kan kanskje det være noe? Disse greiene er liksom to-delt føler jeg. Jeg ville gjerne hatt et system for å organisere bildene, noe seff ifoto kan, men ville helst ikke blande familiebilder og "hobby-foto-bilder". det er kjedlig å vise frem bilder til evt beøkende, for å måtte bla gjennom 30 solnedgangsbilder med forskjellige kamerainnstillinger. Tenkte kanskje det kunne være en workflow å ta alt inn i aperture, for så å velge ut bilder å legge inn i iphoto for fremvisning osv. Er det enkelt å få til? bruke ifoto som en slags viewer på en måte?
I tillegg til organisering av bilder kommer jeg gjerne til det å skulle lage en sammenstilling av bilder til feks julekort osv, og da må man vel ha et annet program igjen. der har jeg som sagt sett på elements, som helt sikkert dekker mitt behov. det er bare det at jeg synes det begynner å bli mange programmer plutselig. Forslag?

Marius.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Duger iMac til Aperture?

Innleggav NamKeng » fre 16.05.2008 17:38

jeg er heller ikke noen proff fotograf. men jeg bruker Aperture og er storfornøyd med det.
En ting som er best når jeg endrer litt på bildet er at jeg kan lett gå tilbake til orginalen og lage en ny version av det uten at det blir 2bilder. alt lagres slik jeg har forstått i tekstfiler.

iPhoto synes jeg ble for enkelt og mistet mye av oversikten.


Jeg startet med Aperture på min MAcBook Pro 2.16Ghz 1Gb ram og jobbet med raw bilder fra d200 uten og klage.
Du kan jo laste ned en TRail version og prøve det.
http://www.apple.com/aperture/trial/
ta også en titt innom her, det er fine guider om hvordan organiseringen fungerer
http://www.apple.com/aperture/tutorials/

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Duger iMac til Aperture?

Innleggav mariustu » fre 16.05.2008 18:40

Problemet med trialversjon er bare at jeg lastet det ned for ei stund siden, aktiverte det og dro på jobb i 4 uker, så nå får jeg bare beskjed om å kjøpe det. avinstallerte det fro ei tid tilbake.

Marius

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Duger iMac til Aperture?

Innleggav papirtiger » tor 29.05.2008 0:14

Jag kör 20" imac med 2,4hz Dual Core och 3 gb ram. Upplevde att aperture är helt otroligt segt jämnfört med Lightroom.
medlem i 190 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere