Kjøp av Adobe programvare

Kjøp av Adobe programvare

Innleggav casablanca » søn 09.03.2008 16:00

Jeg ønsker å kjøpe Photoshop med studentrabatt men er forvirret omkring alle de forskjellige prisene og pakkesammensetningene.

For eksempel, om jeg går inn på Apple store Norge sine studentsider finner jeg
"Photoshop CS3 academic extended version" (kr. 1790,-).
Videre ser jeg at det er en pakke med navn "Creative Suite 3 Design Standard Academic" (kr. 2090,-) som inneholder alle disse programmene:
- InDesign CS3
- Photoshop CS3
- Illustrator CS3
- Acrobat 8 Professional
- og en rekke programmer jeg aldri har hørt om: Adobe Bridge CS3, som også gir tilgang til Adobe Version Cue CS3, Adobe Stock Photos, Adobe Device Central CS3 og Adobe Acrobat Connect.

Men på samme nettsted, også med studentrabatt ser jeg at "Acrobat professional 8" koster kr. 5890,- så nå er jeg helt forvirret :?
Hvordan kan hele pakken med alle de programmene koste mindre enn Acrobat 8 alene, og bare noen hundrelapper mer enn Photoshop alene?
medlem i 220 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav cladi » søn 09.03.2008 17:22

Adobe har en merkelig prispolitikk, men i bunn ligger at de ønsker at kundene skal kjøpe hele pakker. Derfor er Design Suite langt billigere enn å kjøpe programmene enkeltvis.

Forøvrig er den pakka til drøyt 2.000 kroner et veldig godt kjøp. Photoshop-versjonen er litt barbert i forhold til Photoshop CS3 extended, men hva forskjellene er i praksis, er jeg usikker på.

Husk at du må ha et gyldig studentbevis, og at det må sendes inn slik at du får et gyldig serienummer før du får aktivert pakka.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav casablanca » man 10.03.2008 9:48

Ja, det var litt merkelig prising. Men de ønsker vel å gjøre studenter avhengige av deres produkter for så å få dem til å kjøpe akkurat de samme programmene igjen til blodpris når de starter opp med kommersiell virksomhet.

Det er visst et eller annet med 3D i "Extended" versjonen av Photoshop som jeg ikke tror jeg trenger (jeg forstår det ikke helt, så det er en god indikasjon på at jeg ikke har behov for det) ;)
Pakka koster da kr. 1000,- mer.

PS. Jeg går ut fra at du mener å sende inn kopi av studentbevis. Jeg tar neppe sjansen på å miste beviset mitt i posten eller overlate det til ukjente.
medlem i 220 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav casablanca » fre 11.04.2008 8:57

Jeg har lastet ned en 30 dagers demonversjon av Photoshop CS3 extended fra her, men er litt usikker på hva som tilhører "extended" og den vanlige versjonen.

3D har jeg aldri vært borti og det er lite trolig jeg vil trenge det, men jeg lurer på om det er noen andre funksjoner som er til nytte for vanlig fotomanipulering som forvinner om man bruker den vanlige CS3 versjonen?
Om man er student og kjøper f.eks. "Creative Suite 3 Design Standard Academic" for litt over 2000 kroner, vil man kunne oppgradere Photoshop til extended senere en gang mens man er student istedenfor at jeg nå kjøper den pakka til litt over 3000 kroner som har extended, Dreamweaver, Flash osv?

Jeg vil også tro at den vanlige Photoshop vil være slankere og dermed mer effektiv -spesielt på maskiner som ikke er kjøpt for 1/2 time siden (f.eks. min 2 år gamle 1.67GHz Powerbook G4), eller?
medlem i 220 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav Alyce » tir 15.04.2008 9:35

Tror dette er tatt opp før på forumet men kan jo nevne i denne tråden
Lovlig sett er det liten forskjell på en studentversjon og en piratversjon. Greit, du har lov til å HA studentversjonen på maskinen, men teknisk-lovlig sett har du ikke lov til å publisere noe du har laget med studentversjonen. Det betyr da at du kan kjøpe studentversjonen, og lære deg programmene, men om du etter studiene får et oppdrag for... erm, KIWI som vil ha en plakat eller ny logo, da har du ikke lov til å bruke denne versjonen til å gjøre dette. Suger, men slikt skjer. På de fleste design-studenter (som jeg kjenner) dukket CS3 "plutselig" opp på maskinen :P Er det ett firma jeg overlever med å snyte for noen kroner i studietiden min er det egentlig adobe

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav casablanca » tir 15.04.2008 10:52

Nå tøyser du vel!
Slik jeg har forstått det er det ikke lov å bruke studentversjonen til kommersiell bruk. Altså at det brukes som et redskap for å lage ting som tjener inn penger.
Om man lager grafikk til non-profit websider skulle ikke det være noe problem.

Men nå var det egentlig ikke det jeg lurte på i det hele tatt da. Jeg var mer interessert i å høre om forskjellen med "Extended" og den vanlige versjonen av Photoshop CS3 og om "Extended" vil være "tyngre" og tregere på min maskin.
medlem i 220 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav TeSp » tir 15.04.2008 15:14

Det rimeligste for studenter må vel være å bestille her ifra. Har ikke gjort det selv, men vet om folk som har gjort det uten problemer. Titt innom websiden og sjekk ut selv.

http://studentlisens.no/

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav casablanca » tir 15.04.2008 16:38

Tja, 40 til 60 kroners sparing på Design premium og Design standard pakkene i forhold til å bestille ved Apple store...
medlem i 220 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav Alyce » man 21.04.2008 11:09

casablanca skrev:Nå tøyser du vel!
Slik jeg har forstått det er det ikke lov å bruke studentversjonen til kommersiell bruk. Altså at det brukes som et redskap for å lage ting som tjener inn penger.
Om man lager grafikk til non-profit websider skulle ikke det være noe problem.

Men nå var det egentlig ikke det jeg lurte på i det hele tatt da. Jeg var mer interessert i å høre om forskjellen med "Extended" og den vanlige versjonen av Photoshop CS3 og om "Extended" vil være "tyngre" og tregere på min maskin.


Du har selvsagt rett, og beklager kjeivete formulering. Men problemet hvis du da investerer penger i studentversjonen er om du plutselig får et oppdrag for betaling. Med mindre det er et VELDIG godt oppdrag sparer du jo igrunn penger på å gjøre det gratis fremfor å kjøpe CS3. Men igjen, dette er hvis du sitter på riktig side av lov-gjerdet

Men ehm ja

ang CS3 extended så tror jeg at hvis du skal holde på med stillbilder er det liten forskjell, du trenger nok ikke extended, men tror heller ikke det tar mye mer prossesorkraft. Adobe sier om Extended:

which enables you to edit 3D and motion-based content and perform image analysis.

http://www.adobe.com/products/photoshop ... pextended/

Så med mindre du vil bruke photoshop til 3d og motion så trenger du det nok ikke.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav lthorsen » ons 05.11.2008 1:39

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt CS3 brukt til mac?
(ikke studentv. da jeg skal bruke det til kommersiell bruk).

Etter som CS4 er rett rundt hjørnet bør vell det kunne skaffes billig? Hva er fornuftig pris?

Flott om noen har noen gode tips!

(aar seff. sjekket brukt1 og finn.no)
medlem i 203 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav svar » ons 05.11.2008 16:46

Har lest noe om at å oppgradere en studentlisens til en fullverson kan gjøres gjennom å kjøpe en vanlig oppgraderingslisens. Stemmer dette kan jo oppgraderingen gjøres meget rimelig.


lthorsen: Folk flest som sitter på CS3 lisens selger de ikke, de bare oppgraderer til CS4, "brukte lisenser er ikke lett å finne på noen programmer synes jeg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav lthorsen » ons 05.11.2008 21:13

Takk for tipset. Hvor kjøper jeg en oppgradering billigst?
medlem i 203 måneder
 

Re: Kjøp av Adobe programvare

Innleggav rrounin » tor 13.11.2008 7:11

Jeg har hørt noen rykter om at man kan oppgradere fra CS3 Student til CS4 Ikke-Student ved å kjøpe normal oppgradering. Noen som vet om dette stemmer?

Evt. andre måter å oppgradere til CS4 på mens man fortsatt er student, av hensyn til besparelsen?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron