Utdanning innen grafisk design

Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » ons 13.02.2008 11:41

Jeg vurderer en utdannelse innen grafisk design og ser at det finnes flere (kostbare) alternativer. I Oslo har jeg funnet frem til Noroff, Westerdals og Norge kreative fagskole.
Westerdals vet jeg ikke så mye om, og informasjonen på nettsiden deres er ikke så detaljert. Derimot har jeg brosjyrer fra Noroff og Norges kreative fagskole.

Det virker på meg som Noroff kan tilby en mer variert utdanning i og med at de også inkluderer fotografi (noe som Norges kreative fagskole ikke ser ut til å gjøre).
Jeg har alltid vært svært interessert i å være kreativ på alle slags måter på data (lage hjemmesider, redigering av grafikk, typografi, bilderedigering, kreativ skriving osv.) samt fotografering, video, lage musikk osv.

Er det noen som kan si meg noe mer om disse skolene, hvordan de er sammenlignet med hverandre, positive og negative erfaringer, jobbmuligheter osv?
Evt. andre skoler jeg ikke allerede vet om i Oslo området (eller i reiseavstand (kollektivtransport) fra Oslo).
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Alyce » lør 23.02.2008 20:12

Det er en dritlang tråd om dette på dette forumet et sted. Personlig anbefaler jeg faktisk noroff om du vil ha en bred utdannelse innenfor kreative fag. Jeg synes iallefall noroff er verdt de pengene du må spytte ut, fordi ikke bare gir det deg tilgang til en utdannelse innen multimediadesign, men det gir deg tilgang til mye avansert teknologi med maskiner med nyeste programmene, digitale speilrefleks du kan låne når du vil, et komplett fotostudio med proffesjonelle studioblitzer og litt annet snacks :) Det krever en god del jobb men hvis du er innstillt på det så vil jeg absolutt anbefale noroff ^^

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » lør 23.02.2008 21:55

Takk for svar. Det var dette jeg håpet å høre :-)
Grunnen til at jeg vurderer Noroff foran andre skoler er pga. at de virker å ha et mer variert studie ettersom de også inkluderer foto i det hele. Er det andre skoler som kan tilby et såpass variert studie om man er interessert i flere kreative ting enn bare bildebehandling i Photoshop?
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Zionxxx » lør 23.02.2008 22:15

Westerdals norges beste skole innen grafisk design...Noroff...fått masse dårlig kritikk fra elever som mener at lærerane ikke engasjerer seg. men det kommer jo helt ann på eleven.
Jeg er selv grafisk designer, kan illustrator og photoshop ut og inn vill jeg si, men bestemmer likevel og gå i en litt annen retning...altså spill design, så jeg søkte på NITH - kreativ spill design og kom inn siden det er førsten til mølla...^^ jeg har gått på akademiet - media og kommunikasjon og vi har hatt 3 photoshop timer...og de har jeg ikke vært på fordi de var så basic...og de var 2-3 året...så du MÅ være engasjert selv...jeg begynte og lære meg photoshop når jeg var 16 og føler at jeg har kommet en lang vei, lagde akkurat en logo til russen vår! http://i211.photobucket.com/albums/bb6/ziontheoblivion/akademietrussenlogo.jpg


om westerdals: de sender deg en prøve der du må gjøre ting kreativt uten pc, slik de kan se hvor kreativ du er osv...les på siden deres.

Noroff: tenker veldig på hvordan du som elev har det og de har veldig fine lokaler har jeg hørt etter o ha spurt mange elever der.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav bZerk » lør 23.02.2008 22:36

Jeg gikk på IGM Design Skolen på Bryn.

http://igm.no/

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Giltvedt » lør 23.02.2008 22:37

Jeg har gått på Westerdals Grafisk Design fra 2005 – 2007. Vet at det er minst 2 her i Mac1 som er elev ved Westerdals i grafisk design og art director. Sikkert flere i andre linjer.

Opptaksprøven til Westerdals krever at du gjør de fleste oppgavene på hånd, men det er selvfølgelig noe, få, som tillater deg å bruker data som verktøy.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Jon » søn 24.02.2008 4:09

Du har kunsthøgskolen(e) også, som gir utdanning i visuell kommunikasjon.

Jeg vil vel si at den største forskjellen på skolene er nivået i utgangspunktet, på westerdals og kunsthøgskolene er det opptaksprøver og krav for å komme inn, på de andre så betaler du bare penger. Dvs. at nivået på elevene i utgangspunktet er veldig variabelt.

Jeg anbefaler derfor enten westerdals eller khio i norge.

(jeg går forøvrig grafisk design på wsoc nå.)

Og her er link til tråden som folk nevnte over.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » søn 24.02.2008 9:41

Her var det mye å velge mellom. Flere skoler jeg aldri har hørt om.
Jeg holder en finger på Noroff, nettopp fordi de virker å ha en mer allsidig utdanning enn de andre. Bare synd det koster så mye.

Jeg har ikke noe særlig erfaring med tegning på papir, så en slik opptaksprøve ville nok gått dårlig. Trodde liksom poenget med skole var å lære slike ting og ikke vise at du allerede kunne det... :-/
Jeg er svært interessert i foto, men ren fotoutdanning blir for snevert for meg da jeg også bruker mye av fritiden min på data -og da i forhold til kreative ting: designe websider med både utseende, tekstinnhold og alt annet, bildemanipulerering i Photoshop, musikk/lyd, videoredigering, mekking av elektronikk for å nevne noe.
Man blir jo som regel flinkest på de tingene man brenner litt for, og hva man fyller fritiden men indikerer jo hva man liker best å gjøre.

Igjen kan det virke som Noroff er best egnet for meg uten å vite mer enn det jeg har sett mer enn brosjyre og nettside. Der det er mulig å lese gjennom en studieplan virker de andre skolene ganske teoretiske, tørre og ensidige, men kan hende jeg tar helt feil. Fotografering er ihvertfall en ting som jeg ikke ser andre steder, og som jeg mener jeg har potensiale til utvikling innen.

Jeg skal sjekke ut diskusjonstråden som ble nevnt. Men tar gjerne imot flere tips og tilbakemeldinger.
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Lillewill » søn 24.02.2008 10:54

Du kan jo bli lærling…
http://www.medieungdom.no/

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Handsome Mac » søn 24.02.2008 11:50

Jeg vil anbefale deg å gå på en skole hvor du får reelle oppgaver basert på briefing fra eksisterende "kunder". Det vil forberede deg på det du møter i din daglige virke som designer/mac´er. Og for all del: når alt kommer til alt er det mappen din med arbeidsprøver som er mest avgjørende - ikke HVOR du har gått på skole...

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Jon » søn 24.02.2008 19:29

Westerdals er en sånn skole, men det er klart det er mye teori og, men med praktiske oppgaver til å underbygge det man har lært. Kommunikasjonsdesign er jo en vitenskap, det ligger mye undersøkeler til grunn for hvordan man f.eks leser/ser på ting. Hva man husker, etc. Man setter seg ikke bare ned forran maskina og blir grafisk designer, det ligger faktisk en del bak.

Westerdals har forøvrig ett forkurs i tegning og form for de som blir vurdert til at de trenger det. De ser på utførelse og kreativiteten på hvordan opptaksprøven ble løst, ikke nødvendigvis streken din. I tillegg til dette er det tegneundervisning senere i løpet av første året.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Alyce » tor 28.02.2008 16:38

Zionxxx skrev:Westerdals norges beste skole innen grafisk design...Noroff...fått masse dårlig kritikk fra elever som mener at lærerane ikke engasjerer seg. men det kommer jo helt ann på eleven.



Jeg vet ikke hvilken linje dette er snakk om, men multimedie-design-lærerene mangler iallefall ikke engasjement ;)

Jeg vil vel si at den største forskjellen på skolene er nivået i utgangspunktet, på westerdals og kunsthøgskolene er det opptaksprøver og krav for å komme inn, på de andre så betaler du bare penger. Dvs. at nivået på elevene i utgangspunktet er veldig variabelt.

Jeg anbefaler derfor enten westerdals eller khio i norge.



Jeg går som sagt på Noroff, og ja det er veldig variabelt miljø med mange som ikke er (og aldri kommer til å bli) store designere. Hvis du absolutt skal henge med eliten så søk wsoc, for all del. For min del er det mye mer konstruktivt å være i et variert miljø enn et teknisk sterkt milljø, men igjen det kommer ann på person til person.

Westerdahls er helt klart den mest prestisjetunge skolen, og det kommer selvsagt flere gode designere ut fra wsoc enn noroff. Noroff er en ung skole i utvikling, og er for meg minst like spennende som westerdals. Alt kommer ann på hva du selv vil ha ut av skolen du går på. Det som irriterer meg er at noroff fortsatt har en stygg webside i forhold til redesgnet på studiekatalogen.

Det er forsåvidt ganske drøyt å sammenligne noroff med khio, det er to veldig veldig veldig forskjellige skoler, som gir forskjellige ting til forskjellige mennesker. For noen er nhio det beste valget, for noen er westerdals det beste valget, for noen er noroff det beste valget... (jeg tror ikke nkf er det beste valget for noen, men hva vet jeg :P)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Alyce » lør 01.03.2008 2:12

casablanca: prøvde å sende den svar på PM'en men du har registrert at du ikke vil motta pM så... får liksom ikke svart :P

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » lør 01.03.2008 2:25

Beklager rotet :-!
Tror det skal fungere nå.
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav åttitre » lør 01.03.2008 5:09

Trur dere ikke skal snakke altfor stygt om NKF. Det er ikke bare en skole i hele norge, og nivået i en by trenger ikke å være likt som i en annen by. I bunn og grunn er alt opp til deg selv, men selvsagt er det viktig med en god skole, lærere og plan osv...
medlem i 239 måneder
 

Neste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]