Utdanning innen grafisk design

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav martin » man 14.04.2008 21:52

liveri skrev:Hvordan er macdesign2 ifht macdesign1, forresten? Har lest studieplanen og forstår at det er mer prosjektarbeid i del 2. Var det nyttig, el fikk du mest ut av del1?
Hvor mange elever ca er d i hver mac-klasse?

Nå nærmer det seg fem år siden jeg gikk på MI, men vi var vel rundt 20 stykker i klassen. Macdesign1 var helt klart det beste studiet, og det stemmer at macdesign2 er mer (80%) prosjektarbeid. Jeg opplevde macdesign2 som positivt, men programlæringen var ikke like høy som på macdesign1. Til gjengjeld var det mer rettet mot innblikk i den grafiske bransjen, som kan variere kvalitetsmessig. Etter endt studie på MI trodde jeg at den grafiske verden lå foran meg, og det var på en måte sant, men jeg var definitivt ikke klar. Defor fortsatte jeg med fagbrev som mediegrafiker i Damm forlag, hvor jeg lærte masse.

Nå jobber jeg med webutvikling, og ikke grafisk design :)

Mvh Martin

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav EspenIrgens » ons 16.04.2008 13:23

Takk for ros Martin.
:-)

Jeg får vel spille ballen litt tilbake fra en lærers ståsted - gode studenter. De som er nysgjerrige, og stiller de kompliserte spørsmålene som gjør at undervisning er så morsomt. I stedet for å lire av meg de samme tingene år etter år, er det alltid noen som gir meg utfordringer å bryne meg på. Eller å se de som ikke har noen bakgrunn innen grafikk eller data blomstre opp og produsere langt stiligere ting enn jeg klarer…

Aldersspredningen ved NKF er stor. Fra 18/19 år og oppover. Har hatt studenter på 50-60, men snittet ligger vel rundt midten av tyveårene.

En kommentar jeg håper er relevant - om å skaffe seg jobb etter endt studie. De gangene jeg har blitt brukt som referent av studenter, har spørsmålene fra potensielle arbedisgivere som oftest vært prioritert slik;
• Evne til å tilegne seg nye kunnskaper. Mange forventer ikke at en nyutdannet kan alt fra dag én i en ny jobb, men klarer å sette seg inn i deres arbeidsformer.
• Sosial intelligens…
• Levere oppgaver innen tidsfrister. Deadlines i virkeligheten venter ikke på deg.
• Fremmøte. NKF, muligens andre fagskoler også, kommer til å innføre minimum fremmøte for å få bestått fag.

At en fagskole er godkjent av NOKUT betyr at alle aspekter ved undervisningen, såsom fagplan, lokaler, lærekrefter, pensumlitteratur osv. er godkjent av en komite, som regel sammensatt av eksterne fagkrefter innen studiet som søker godkjenning. Mer informasjon finnes på http://nokut.no/.

Det er mange gode skoler, lærere og studenter der ute. Lykke til med ditt valg.
medlem i 209 måneder
 

Forrige

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron