Pantonenummer på logofarge

Pantonenummer på logofarge

Innleggav iTouch » man 28.01.2008 15:27

Hallo.

Fått en forespørsel fra trykkeri som skal trykke en logo for meg.
Hvordan finner jeg ut pantonenr på logoen? Jeg vil anta at de da mener noe med fargetype?:P

Noen som kan hjelpe meg med den nøtten? Hva er det og hvordan finner jeg det ut.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav mordor » man 28.01.2008 15:35

Du kan åpne logoen i Adobe Illustrator og lese av fargene( pantone fargene) der. Dette er noe trykkeriet burde kunne gjøre selv.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav iTouch » man 28.01.2008 16:14

De har fått fargene både i CMYK og RGB + *.ai filen. Så da burde vel de fikse biffen?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav mordor » man 28.01.2008 16:19

Hvis de skal trykke i pantonefarger, så kan de åpne logoen i illustrator og se hvilken pantone som matcher CMYK verdiene som den er laget i. De burde kunne fikse dette for deg.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav Rebekka » man 28.01.2008 17:26

Du skal være litt forsiktig med å la trykkeriet sette pantone fargene for deg. Det vl bli en liten forskjell på fargene som det er greit å være klar over før du godkjenner. Det er også forskjell på bestrøket og ubestrøket papir. Så for at du ikke skal bli overrasket ville jeg gjort det selv. Til senere bruk kan det også være lurt å skaffe seg en pantone farge vifte :-) lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav Alyce » man 28.01.2008 18:25

pantonevifter er svindyre! Men veldig kjekk ting å ha ;)
foresten underlig at de vil printe i pantone når du har gitt dem en cmyk-fil, hvis det innebærer mye arbeid for deg å finne riktig pantonefarge så kan du jo evt bare betale det lille ekstra det koster å få 4farger istedenfor pantone ;)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav TSeierstad » ons 06.02.2008 0:13

Hvis du har mulighet til det, ta deg en tur ned til trykkeriet og kikk på en fargevifte de har. Dermed har du sikret deg for at de skal levere et godt resultat.

Pantone er rene farger og vil alltid være bedre/klarere å trykke i 100% enn en farge blandet av CMYK (hvis du ikke trykker rene C, M, Y)

Forhør deg med trykkeriet og vær sikker på at du har sagt ifra hva du vil ha. Lykke til!
medlem i 210 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav musher » ons 06.02.2008 0:20

Er det din egen logo det er snakk om, eller er det en logo for noen andre?
Det er billigere å trykke i 1- og 2-fargetrykk enn 4 (3 blir nesten samme pris), og til det bruker man som regel Pantone-farger.

Det brukes også der man har en «signaturfarge», altså en farge som skal være konstant og gjenkjennelig.

De fleste logoer finnes dog både i RGB, CMYK og Pantone, men det er fordel om de er laget i Pantone i utganspunktet, for det blir som regel riktigere når du konverterer fra PMS til CMYK og RGB, enn f.eks. fra RGB til PMS og CMYK.

Men du burde kunne finne informasjonen både fra Illustrator og Photoshop. Når det er sagt, så må du, som tidligere nevnt, vite hva slags papir det hele skal trykkes på, for det er forskjellig PMS for matt og bestrøket papir, f.eks.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Fargebetydning, Logo

Innleggav salsadavid » ons 06.04.2011 11:46

Litt sent svar, men kanskje noen andre har nytte av hvordan jeg finner Pantonefarger.

1. Jeg åpner/kopierer logo til Photoshop, velger fargen med eyedropper, åpner Color picker og klikker på "Color Libraries". Da får du et forslag på en Pantonefarge.

2. Jeg sjekker også RGB verdien og skriver den inn på følgende side: http://www.netfront.fr/Services/rgb2pantone/
Da får jeg også noen Pantoneverdier gradert utfra hvor nær de er RGB verdiene.

3. Til slutt sjekker jeg alle disse forslagene opp mot en Pantonevifte før jeg bestemmer meg for hvilken jeg går for.

Jeg har aldri fått klage fra kunder over valg av pantone farger, så dette fungerer ganske bra. :)
medlem i 155 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron