CD cover problem

CD cover problem

Innleggav Randy » fre 25.01.2008 13:50

Jeg har laget et cd cover som skal trykkes. Men det er tydeligvis noen problemer med filene jeg har lagd. Dette er et utdrag fra en mail jeg fikk fra trykkeriet.

The black text in the booklet, inlay and label is in CMYK, but it should be only in black. And the ink coverage is too high. It´s 350%, but it should be max. 280%. That could cause problems for the text. Maybe you cannot read it anymore.


Helt ærlig så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre her, eller rettere sagt hvordan jeg skal gjøre det. Kan forskjellige layers ha forskjellige fargeprofiler i et photoshop prosjekt? Hvordan får jeg teksten til å være kun sort, og ikke CMYK? Og hva betyr det at "The ink coverage is too high"? Og hvordan endrer jeg det?

Mvh
Randy
Nybegynner :)
medlem i 217 måneder
 

Re: CD cover problem

Innleggav haartufs » fre 25.01.2008 14:07

Det som er problemet her er at teksten din inneholder alle de fire fargene som brukes til trykk, altså cyan, magenta, gul og svart. Trykkeprosessen (regner med at det er offset) gjøres på den måten at disse fargene trykkes oppå hverandre med en plate for hver farge. Dette kan ikke gjøres med 100% nøyaktighet. Det som kan skje da er at du kanskje vil få teksten din plassert på fire forskjellige steder, i fire forskjellige farger.

Måten du kan løse det på er ved å bruke "CMYK sliders" i stedet for fargevelgeren når du skal ha helsvart i CMYK-fargemodus. Du skal da velge 100% K og ikke noe av de andre fargene. Om du eventuelt har gjort teksten om til raster kan du også sette på et treshold filter.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: CD cover problem

Innleggav Randy » fre 25.01.2008 17:59

Takker! Det skal jeg prøve med en gang :)

Men er det ingen som vet hva ink coverage er?

Mvh
Randy
medlem i 217 måneder
 

Re: CD cover problem

Innleggav haartufs » fre 25.01.2008 18:24

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært borte i dette før. Regner det har med hvor mye blekk som brukes på en side (duh).
Her er i alle fall en side hvor du kan regne det ut selv.

Edit: dette er jo windows-program, men det står jo litt om hva som kan gjøres om ink-coverage er for høy i alle fall. Selv tror jeg det å redusere svart til kun "key-color" vil hjelpe på dette, da de slipper å bruke alle typene med blekk på et område.

Fant en tråd på adobe-forumet. Denne burde vel hjelpe deg.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: CD cover problem

Innleggav Randy » lør 26.01.2008 5:41

Tusen takk for hjelpen. Linken til tråden på adobe forumet var akkurat det jeg trengte!

Mvh
Randy :)
medlem i 217 måneder
 

Re: CD cover problem

Innleggav Alyce » man 28.01.2008 18:20

Litt teit av et trykkeri å si at teksten din skal være 100% k og ikke noen andre farger da -svart- får du best frem ved å ha all svart 100 k og 50 c. Men jeg vet at illustrator har en tendens til å gjøre svart om til ca 95% av ALLE fargene og da blir det selvsagt trøbbel. Hvilket trykkeri bruker du foresten? I utlandet?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: CD cover problem

Innleggav haartufs » man 28.01.2008 20:41

Tja, Alyce dette kommer jo helt ann på trykkeriet. Jeg sender mine avisillustrasjoner med streker i 100% K og de blir helsvarte. Da slipper jeg også å risikere at strekene mine ender opp i to lag over hele siden.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron