Lage bilder med gjenskinn

Lage bilder med gjenskinn

Innleggav iLocinho » fre 25.01.2008 11:44

Heisann!

Jeg er _veldig_ fersk når det gjelder design, bildebehandling osv. I forbindelsen med masteroppgaven min i fjor sommer, lagde jeg et slikt bilde:

Bilde

Som dere ser er det et bilde som er speilet og som skal gi inntrykk av at overflaten er blankpolert. Jeg lagde gjenskinnet på en veldig tungvindt måte (men hadde ikke tid til å finne ut hvordan man egentlig skal gjøre det). Dette bildet lagde jeg i OmniGraffle, ikke det mest egnete programmet for å lage bilder.

Overalt på nettet ser man bilder og logoer som simulerer blankhet og speiling, som f.eks Bildr.no sin logo. Jeg holder på tida med design av hjemmesida/blog'en min, og er derfor veldig interessert i grafisk design.

Hvordan kan man enklest lage slike bilder? Bruker folk photoshop, eller finnes det andre verktøy som er enklere å bruke?

På forhånd takk for svar!

iLocinho

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Lage bilder med gjenskinn

Innleggav andreas 30gb » fre 25.01.2008 11:57

Sjekk ut nye office-pakka :)
I MS-Word 08 kan du bare legge inn et bilde i et dokiment og trykke på denne effekten,
etter det kan du bruke cmd+shift+F4

Finnes sikkert enklere metoder også, men dette slo meg her om kvelden da jeg testa det ut. Har lurt litt på dette selv.. Håper det kommer enda bedre svar! 8-)

PS: Hvis bilde står skrått blir ofte denne gjenskinnseffekten litt feil

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Lage bilder med gjenskinn

Innleggav iLocinho » fre 25.01.2008 12:12

Aha, takk for tipset! Dette var jo rimelig enkelt. Nesten så enkelt at det ikke lenger er kult å ha den effekten, hehe :p .

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Lage bilder med gjenskinn

Innleggav dng » fre 25.01.2008 12:24

Har du photoshop? Da er dette lett!

Du kopierer layeret du vil ha speilet med å trykke snarveien ctrl+j (windows) eller apple+j (mac) og da har du kopiert det. Så tar du og snartrykker ctrl+t (apple+t) og høyreklikker på det nye layeret og velger "flip vertical". Så kan du skru ned opacity i layer paletten. For å forbedre effekt kan du slette nedre deler av det gjennomsiktige layeret med en stor soft brush (standard).

Dette var kanskje vanskelig å forstå hvis du ikke driver med Photoshop, send meg gjerne en melding her på Mac1:)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Lage bilder med gjenskinn

Innleggav Alyce » fre 25.01.2008 13:13

iLocinho skrev:Aha, takk for tipset! Dette var jo rimelig enkelt. Nesten så enkelt at det ikke lenger er kult å ha den effekten, hehe :p .

veldig.... veldig... VELDIG sant.

Du burde være klar over at med mindre siden din er helt forj*vlig blankpolert og smooth så kommer en refleksjon til å gjøre siden din temmelig billig og gi den et inntrykk som sier "hei, jeg er laget av en tutorial!"

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Lage bilder med gjenskinn

Innleggav iLocinho » fre 25.01.2008 13:23

dng:
Takk for tipset! Jeg er ikke veldig god i Photoshop, men tror beskrivelsen din er god nok til at jeg får dette til ;) .

Alyce skrev:Du burde være klar over at med mindre siden din er helt forj*vlig blankpolert og smooth så kommer en refleksjon til å gjøre siden din temmelig billig og gi den et inntrykk som sier "hei, jeg er laget av en tutorial!"

Jepp, helt sant det du sier. Dette er også noe jeg er obs på. Takk for påminnelsen ;) .

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Lage bilder med gjenskinn

Innleggav keiserjohn » fre 25.01.2008 13:55

Refleks er vår tids dropshadow....

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere