Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Orbitz » tor 24.01.2008 13:59

Typografien bør absolutt settes i Indesign. 3 mm bleed er nok. Legg inn bildet i Indesign, og trekk i det på hver side, sånn at det blir 3 mm utenfor siden på alle kanter. Ikke forstørr det, da kan det bli litt forskjøvet utsnitt. Bildet bør være i CMYK.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav sortebill » tor 24.01.2008 14:11

Selv om det er blasfemi å IKKE bruke indesign i dette tilfellet mener jeg det burde gå fint å bruke photoshop om en ikke rastrerer teksten og lagrer som pdf? Er ikke helt sikker egentlig. Men om du har tilgang til indesign så bruk det. Bruker ikke kjøttøks ved middagsbordet liksom.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Dan Aksel » tor 24.01.2008 14:38

Sitter litt med førtrykk på CD-covere, og det værste jeg mottar er ting laget i photoshop. Du skal vite hva du gjør når du produserer ting her. Som oftest er det folk som har jobbet mest med web og bildebehandling som kommer med PDFer fra Photoshop.

Man må kjenne til litt hvordan en trykkeprosess faktisk er før man setter igang, f.eks har du liten sort tekst i PS med høye prosenter på CMYK, så vil den sannsynligvis "gro" på trykk om du ikke passer på CMYK-verdiene. I bunn og grunn mye mer å måtte passe på enn om man bruker et skikkelig DTP-program.

3 mm utfallende er standard, og det hender rett som det er at kunder sender matriale med utfallende, men riktignok helt hvit, og da er det ikke noe poeng lengre. Alle bilder og farger som går ut i kant skal løpe 3 mm utenfor mediets kant.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav sortebill » tor 24.01.2008 19:00

Dan Aksel skrev:Sitter litt med førtrykk på CD-covere, og det værste jeg mottar er ting laget i photoshop.


Det blir jo litt bastant å si noe slikt. Det spørs vel helt hva man skal gjøre. Jeg laget f.eks. fort kort tid siden et CD cover i photoshop fordi jeg brukte teknikker som ikke kunne gjøres i InDesign og illustrator uten å se glatt og datafisert ut. Jobben var mest gjort manuelt for hånd med manuelle teknikker og mange jobber på denne måten. Det blir jo litt vanskelig å gi et godt råd her uten å vite hvordan trykksaken er laget og hvordan den ser ut. Hvis det f.eks. er snakk om tekst som er blurra for å flyte inn i bildet(ps. grøsser ved tanken, 1998 deluxe) så må en jo gjøre slikt i photoshop for at det skal se noenlunde bra ut.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Dan Aksel » tor 24.01.2008 21:45

Seff lages mye av kildemateriellet i PS. Var ikke det jeg mente å kritisere, men ferdigjøring og vektorobjekter (teks etc) bør legges på i InDesign, for å så lage PDFer her i fra.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Zeppeliner » ons 28.10.2009 18:39

Trengs det å gjøre noe annet enn å legge til 3-5 mm med "fungerende bilde" på det en skal trykke? Jeg holder på å lage cd cover, og har til nå bare gjort dét. Jeg lurer litt på hva som da egentlig gjenstår å gjøre før det sendes til trykking...? Jeg har laget dette i Photoshop, men har også inDesign tilgjengelig. Det er både bilde og tekst..

På forhånd takk :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Dan Aksel » ons 28.10.2009 19:25

Anbefaler deg å lagre filene du skal bruke i PSD-format. Grunnformatet på dokumentet er 120x120mm på booklet, så legger du til 3mm ekstra på hver kant som skal kuttes. Det vil si at du sitter igjen med et dokument på hver side i booklet som er totalt 126mm x 126mm.

Så oppretter du et dokument med antall sider du skal ha i InDesign på 120mm x 120mm. Husk også å sette bleed til 3mm. Importer filene ut på de sidene du skal ha, og eksporter til slutt dokumentet som PDF med preseten PDF/X-1a 2001.

Husk å huke av for 3mm bleed og crop marks.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Forrige

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron