Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav MARSVE » man 21.01.2008 14:01

Hei,

har en enkelside ad som skal i trykk nå veldig snart, men jeg er litt ukjent med den grafiske delen i Photoshop. Greia er at jeg skal levere ad i 27cmx21,5cm med 5mm utfallende eller "bleed" på alle kanter, dette var viktig! Hvrdan går jeg frem?
Selve aden er et stort foto med tekst over. Starter jeg med å åpne det faktiske fotografiet som skal brukes eller lager jeg noe nytt dokument aller først?

Og hvoran kan jeg unngå at ikke aden blir 40-50mb stor når den skal sendes? Jeg starter fra RAW formatet.

Takk for all rask hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav remigutten » man 21.01.2008 14:34

Med 5mm bleed mener de at det skal være 5mm "mer" på hver side enn hva du opprinnelig har laget dokumentet som. dvs, totalen av bildet ditt skal være 27,5 x 22 cm. Da du har beregnet av 5mm av hver side blir kuttet vekk. Det er for at trykkeriet skal ha en "klippe" kant. Anbefaler ikke at denne kanten bare er hvit. Men at det faktisk ligger litt av bildet der..

I Photoshop velger du: Images>Image Size. Der kan du velge CM under Document Size, og skalere bildet ditt 5mm ut på hver side..

Bildet bør vel sikkert lagres/converteres til CMYK for at du skal se det faktiske resultatet.
medlem i 194 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav MARSVE » man 21.01.2008 15:19

Ok, jeg jobber ehel tiden i Adobe RGB, burde jeg gjøre om til CMYK?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav keiserjohn » man 21.01.2008 15:33

Jeg cmyker som siste del av prosessen, så tar jeg evt de siste justeringene i forhold til cmyk profilen.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav remigutten » man 21.01.2008 15:47

keiserjohn skrev:Jeg cmyker som siste del av prosessen, så tar jeg evt de siste justeringene i forhold til cmyk profilen.


Samme gjør jeg..
medlem i 194 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav klev1 » man 21.01.2008 16:56

Bare en liten rettelse til en tidligere post:

Om det skal være 5 mm utfallende, blir total størrelse 28,0 cm x 22,5 cm. Målene som ble oppgitt tidligere her tilsvarer 2,5 mm utfallende.
medlem i 225 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav MARSVE » man 21.01.2008 20:10

Ok, jeg løste problemet. Takk for hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav bleu » man 21.01.2008 21:57

Hvorfor cmyker dere på slutten? Hva fordeler har dette kontra å starte fra CMYK?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Mega_Therion » tir 22.01.2008 0:32

Photoshop er ikke programmet til denne jobben. Du vil ende opp med tekst i halvtoner, noe som betyr at du vil bli sittende med en stygg trykksak og få kjeft av oppdragsgiveren din. Dersom du ikke har kunnskaper om det du gjør er det kanskje bedre å få hjelp av andre til siste finish?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Alyce » ons 23.01.2008 18:50

Mega_Therion skrev:Photoshop er ikke programmet til denne jobben. Du vil ende opp med tekst i halvtoner, noe som betyr at du vil bli sittende med en stygg trykksak og få kjeft av oppdragsgiveren din. Dersom du ikke har kunnskaper om det du gjør er det kanskje bedre å få hjelp av andre til siste finish?



sitert for sannhet. få tak i inDesign for lettest trykk-klargjøring ;)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav musher » ons 23.01.2008 18:57

Eller Illustrator, selv om Indesign er klart best …

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav guzh » tor 24.01.2008 13:19

bleu skrev:Hvorfor cmyker dere på slutten? Hva fordeler har dette kontra å starte fra CMYK?

cmyk har et mindre fargerom enn rgb, og i tillegg er det en del funksjoner i redigeringsmenyen som faller vekk om man har cmyket bildet..
medlem i 194 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Lillewill » tor 24.01.2008 13:49

Holder med 3 mm utfallende på hver side…

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav macalao » tor 24.01.2008 13:50

Det beste når det gjelder bleed, er jo å exportere bildet til inDesign og så trykke det.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Utfallende/"bleed" i CS3, hjelp!

Innleggav Lillewill » tor 24.01.2008 13:58

dersom du lager trykksaken i photoshop må du huske på at teksten blir rastrert dersom du ikke eksporterer den til PDF. Raster i brødtekst er ikke så pent akkurat… Som sagt er det best å lage trykksaken i Indesign

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron