Grafisk design - Utdanning

Grafisk design - Utdanning

Innleggav Randy » søn 16.12.2007 22:40

Jeg har lurt på å bygge på lærerutdanningen min med et bachelor i grafisk design. Har fra før en bachelor i musikk, og komboen musikk og grafisk design ser ut til å være en vinner dersom en ønsker å jobbe i kulturskole, folkehøyskole etc. Jeg lurer på hvor det er aktuelt for meg å søke dersom jeg begrenser utvalget til Bergen og omegn. Har søkt litt på nettet, men finner stor sett linjer på videregående skoler. Er i utganspunktet interessert i en bachelor, men et to-årig studium hadde heller ikke vært å forakte.

Erfaringer tas også imot med takk, har kjøpt katta i sekken ang skole tidligere så first hand kunnskap er fine greier. Nå er jeg usikker på hva forskjellige høyskoler legger i utdanningen grafisk design, men jeg er ute etter linjer med fokus på produksjon av trykksaker (plakater, cover, logoer og lignende), fortrinnsvis gjennom arbeid i dataprogrammer. Grunnen til at jeg presiserer dette er at jeg ikke er videre interessert i å lære kunsthistorie og slikt..

Mvh
Runar
medlem i 216 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Audio Technica » søn 16.12.2007 22:49

Det finnes mange skoler som er rettet mot markedet uten for mye historie og slikt.
En skole med et veldig godt rykte er Westerdals School of Communication, som er en av de beste skolene i norden når det gjelder grafisk design og art direction. Ellers er Norges Kreative fagskole også et alternativ. Det eneste problemet er at ingen av disse ligger i Bergen, så mine forslag hjalp deg kanskje ikke noe særlig :-P

Men jeg tror det er veldig viktig å interessere seg for det og begynne å lære seg programvare, se mye bra grafisk design og kanskje få noen småjobber. Det høres liksom litt rart ut at du plutselig bestemmer deg for å bli grafisk designer, veldig mange designere har ikke utdanning, men baserer seg på erfaringer, og dette er noe å tenke på.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Randy » søn 16.12.2007 23:04

Grunnen til at jeg ønsker meg en formell utdannelse, med medfølgende papirer, er fordi jeg etterhvert har opparbeidet meg en del erfaring, og har gjort en del småjobber knyttet til dette. Men jeg innser glatt mine egne begrensninger, og har lyst å bli flinkere enn jeg er. Jeg kan jo baserer meg utelukkende på tutorials på nettet, men hvorfor ikke ta utdannelsen når den finnes..

Det er også viktig for meg å ha papirene i orden, siden jeg i utgangspunktet ikke skal jobbe som grafisk designer, men undervise i det. Det er også grunnen til at jeg leter etter en bachelor, og ikke et årsstudium..

Jeg er litt knyttet til Bergen gjennom min kjæreste. Egentlig var jeg ferdig med utdannelse, men ettersom jeg er stuck i Bergen i 3 år kan jeg like godt bruke dem til noe fornuftig..

Mvh
Runar

Edit: Men spørsmålet står fremdeles. Er det noen som går, har gått, eller vet om en slik skole i bergensområdet? Vet at det skal finnes minst èn, men vet ikke hva den heter..
medlem i 216 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav segrov » man 17.12.2007 13:06

Det finnes kun en skole som lar deg ta en hel bachelor i Bergen, og det er KHIB. Der er det omtrent like vanskelig å komme inn som for en kamel å komme gjennom et nåløye:)

Du kan gå 2 år på http://www.norgeskreativefagskole.no/ og http://noroff.no - men jeg ville aldri i livet anbefalt noen av disse skolene da de er dyre og kun fungerer som en introduksjon til grafisk design. Og ja – jeg har førstehåndskunnskap fra begge skolene.


¨¨
Mitt råd: Dra utenlands! Gode finansieringsordninger, gode skoler, unike erfaringer og mye impulser. Og dama kan sikkert ordne noe utenlands ho også? :)

Alternativt råd: Jobb deg opp en folio, ta gratisjobber mot erfaring etc. Slikt gir deg en bedre start på en karriere i design en Noroff og Norges Kreative fagskole tilsammen kan gi deg...
medlem i 248 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Randy » man 17.12.2007 13:14

Takker for svar begge to!

Jeg skal sjekke disse skolene som nevnes, for Bergen blir det uannsett. Kunne jo tatt meg en jobb og brukt kveldene på å pugge tutorials :) Men som lærer er man desverre kun verdt papirene en har til sitt navn..

Mvh
Runar
medlem i 216 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav earl » man 17.12.2007 13:17

Hva er egentlig en mediegrafiker i forhold til en grafisk designer?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav segrov » man 17.12.2007 13:19

Runar, jeg kan absolutt 100% garantere deg at innen designbransjen - også som lærer - betyr erfaring mye mer en utdanning. Om du absolutt føler at du skal ta litt formell utdanning, så anbefaler jeg 1 år på Norges kreative fagskole, og 2 år med erfaring som frilansdesigner.
medlem i 248 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 17.12.2007 13:27

EDIT: Trekkker tilbake det jeg skrev, du skulle legge på lærer utdannelsen, ikke LÆRE deg... da mister jeg helt poenget ;)

Har bare skummlest og vil uansett råde til:
En arbeidsgiver er MYE MYE mer opptatt av erfaring i bedrift og din portefølje som du kan vise til, fremfor ekstra år på skole.

Grafisk designe generelet er ett håndverk, som på en måte ikke direkte kan leses til. En må utvilke seg ved å være kreativ, prøve og feile. (Og i tillegg forstå seg på typografi og andre grunnregler innenfor farger og formspråk.)
Sist endret av artofdesign den man 17.12.2007 13:30, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav blaaswix » man 17.12.2007 13:29

Alternativt kan du også ta to år på Grafisk ved Norges Kreative Fagskole, og evt 1-2 år Macdesign i tillegg, koster skjorta, men du får mye lærdom på macdesign som du ikke nødvendigvis får på Grafisk. Skolen er så som så (Oslo), men dersom du gjør en innsats får du valuta for pengene. Har hørt at Trondheim, Kristiansand og disse har mindre studenter pr klasse, og du vil få mer tid med veileder og slike ting så her ryktes det at du får enda mer for pengene.

Men som artofdesign skriver, det kan ikke leses til. En av norges mer kjente GD, Halvor Bodin har aldri gått noe skole...

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Randy » man 17.12.2007 13:51

Joda, jeg ser at erfaring er mer verdifullt enn utdannelse for en arbeidsgiver. Jeg ser allikevel verdien av å kunne slå i bordet med ikke bare èn, men to bachelor grader, i fremtidige jobbintervju. Lønnen min vil også regnes ut ifra hvilke papirer jeg har. Det er nå engang slik det er blitt, en blir ansatt og lønnet etter de kvalifikasjonene en SKAL ha, på bakgrunn av papirene en har med seg. Ikke hva en faktisk kan.. Det er ihvertfall mine erfaringer fra skoler jeg har jobbet på som vikar. Selv under utdannelsen var det veldig viktig å få med alle fag hvor jeg hadde hatt avsluttende eksamen. De var nemlig med på å bestemme hvilken lønn jeg skulle ha..

Mvh
Runar
medlem i 216 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 17.12.2007 17:33

Stemmer det at en lærer får lønn etter hva han kan fremvise av papirer. Ønsker deg lykke til! Om du brenner litt for dette kan du jo prøve å få deg et ben innenfor bransjen... du blir da fort lønnet etter innsats og personlige egenskaper.

Er på en måte en karusell som ruller og ruller oppover.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav segrov » tir 18.12.2007 11:45

Kom til å tenke på at HIB har en del medierelaterte fag. Du kan jo snakke med de. De har holdt på en stund og jeg har blitt fortalt av tidligere studenter at fagene skal være gode, spesielt for de med litt erfaring.

http://www.hib.no/studier/default.asp?avdKatID=4

Jeg kontaktet noen jeg kjenner på HiB og fikk følgende svar om kursene der.

Vi kjører studier innenfor kommunikasjon, men disse er entet rettet mot web eller mer mot en jobb som informasjonsmedarbeider.

Jeg er selv veileder på et av disse studiene: Kommunikasjonsarbeid:
http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=B5KA4

Vi har hatt mange fornøyde studenter på dette studiet.

De to andre studiene som er av mer praktisk art er:
Kreativ webdesign:
http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=B5KW1

Og
Multimedia for web:
http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=B5MM2

Men altså: mer web teknisk rettet. Ikke så mye rein grafisk design.



Lykke til:)
medlem i 248 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav irene » man 31.12.2007 11:50

earl skrev:Hva er egentlig en mediegrafiker i forhold til en grafisk designer?

Mediegrafikertittelen får en iallefall ved å gå i lære :-)
medlem i 202 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav martin » man 31.12.2007 12:40

earl skrev:Hva er egentlig en mediegrafiker i forhold til en grafisk designer?

Her er hva wikipedia sier om mediegrafiker og grafisk designer ;)

For å legge til min mening om forskjellen ...

Tittelen grafisk designer er desverre ganske misbrukt siden mange gir seg selv tittelen uten å kvalifisere (min mening) i særlig grad. For de som rettmessig kan kalle seg grafisk designer, innebærer det 3 eller flere år med utdannelse og stor egen innsats.

Tittelen mediegrafiker (som jeg har) innebærer to år på yrkesfaglig videregående og to år i lære i bedrift (eller tre år for meg, siden jeg gikk allmenn videregående). Den avgjørende kvalitetsfaktoren for en mediegrafiker er om bedriften man går i lære hos er god nok, og at man har den samme entusiasmen og egen innsats som nevnt over. Til slutt avsluttes læretiden med en praktisk prøve som går over en uke.

I mitt tilfelle var jeg svært heldig og havnet hos forlaget Damm, som har en hel produksjonsavdeling med prosjektledere, grafikere, designere og tekniske ressurspersoner. Der fikk jeg min erfaring sammen med 4-5 andre lærlinger.

Kvalitetsmessig vet jeg ikke hvor stort skillet er, men jeg vil anta at en utdannet grafisk designer kan ha en bedre forståelse av teorien som ligger til grunn for god form-, typografi- og fargebruk. Dette påstår jeg fordi jeg tror enkelte på yrkesfaglig videregående (media og kommunikasjon) ikke ser den langsiktige verdien av "de kjedelige" teoritimene på skolen. Dette kan selvfølgelig være tilfelle for de som tar en grafisk design utdannelse også. Alder og personlighet spiller inn her som i alt annet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 31.12.2007 12:54

Støtter Martins komentar 100%

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Neste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]