Bilde-i-Shape i Photoshop CS3 ?

Bilde-i-Shape i Photoshop CS3 ?

Innleggav macwerner » ons 31.10.2007 13:32

Jeg har alltid med enkelhet laget et bilde inn i en hvilken som helst shape. Men nå i CS3 får jeg ikke "Rasterized" shape-laget mitt. "Rasterize" er grået ut og ikke mulig å velge. I CS og CS2 var det bare å rasterize shapen, åpne og klippe ut bilde man ville ha inn i shapen, velge load selection på shapen og bruke "Paste in" for å legge bildet inn i shapen.

Noen som vet hva jeg må gjøre fopr å få dette til i CS3 ?

*rådvill*

o_O

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav decodex » ons 31.10.2007 13:44

Nå er jeg litt usikker på hvor du finner utgrået «Rasterize» valg, for det er fint mulig i CS3. Jeg finner det bl.a. ved å høyreklikke på Shape-laget, eller ved å markere Shape-laget og gå i menyen Layer > Rasterize > Shape.

Men, uansett høres det ut som du gjør dette på en litt tungvint måte :) En Shape har jo fordelen av å være vektorisert, og noe du kan endre så mye du vil på uten å tape kvalitet. Så for å maskere et bilde med en Shape burde du heller bruke Clipping Mask f.eks... Legg laget med bildet du vil maskere («vil ha inn i en Shape») like over selve Shape-laget. Markér bilde-laget og trykk eple+alt+G eller velg Layer > Create Clipping Mask. Du vil da få noe som ser ut som dette:

Bilde

Du kan fint legge flere lag over der igjen som du også aktiverer Clipping Mask for, og dermed kombinere ting som vises innenfor Shape-objektet ditt. Og dette er som vanlig bare én av bruksområdene for et verktøy i Photoshop :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]