Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav srb » man 02.11.2009 15:14

hm...
har begynt å lure på om det er "ulurt" å arbeide sideløsninger i Flash.
Kan noen gi et objektivt svar på dette med Flash og hjemmesider? Hva er Flash laget for?
medlem i 193 måneder
 

Re: Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav TDSzevz » man 02.11.2009 17:46

Flash er finfint til sitt bruk, og kan også brukes mere utstrakt.

Flash kan fint brukes til å presentere medieinhold som film, bildegallerier osv. Det sørger for at du kan nå folk på Mac/Windows/Linux mm. Det vil man ofte ikke gjøre med andre mer propriotære formater.

Hvis man begynner å designe komplette løsninger i flash så kan man få en del problemer med tilgjengelighet.

Fordelen er såklart at du kan sikre deg at siden ser lik ut i alle side og at man kan legge til funksjonalitet/designgrep man ikke får til med ren CSS/XHTML. Ulempen er at web-crawlere kan få problemer med å lese innholdet, det samme gjelder for skjermlesere for svaksynte/blinde. Men hvis man har dette i tankene når man produserer innholdet og følger standardene så er det ikke noe problem. Du kan lese litt mer om dette her: http://www.usability.com.au/resources/flash.cfm

Kort sagt så er flash veldig bra og brukandes så lenge du vet hva du driver med og har et reflektert forhold til hva du gjør.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav srb » tir 03.11.2009 0:39

Tusen takk for et godt svar:)
medlem i 193 måneder
 

Re: Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav cladi » tir 03.11.2009 12:24

...mens enkelte av oss mener flash er noe forbannet herk, og installerer blockere så fort vi kan.

Det er et par unøyaktigheter i innlegget til TDSzevz. Han sier at flash er bra for presentasjon av video osv og gjør at du når folk på Mac/Windows/Linux. Og så kommer det: "Det vil man ofte ikke gjøre med andre mer proprietære formater". MER propritære enn Adobes Flash går det vel nesten ikke an å bli.

Dessverre er det også slik at en haug webdesignere der ute slett ikke følger standard og slett ikke legger begrensninger på seg selv. Aftemposten.no er et godt eksempel.

Vil du ha litt mer objektiv (og kritisk) info om flash kan du lese denne wiki-artikkelen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Flash.

Det kan også være verdt å nevne at mannen bak CSS, W3C og Acid2-testen - nordmannen Håkon Wium Lie - er svært kritisk til flash; både når det gjelder det lukkede formatet, personvernproblematikken (cookies) og ressursbruken. Et godt utgangspunkt for å finne ut hvorfor han mener som han gjør, finner du her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Håkon_Wium_Lie

Som du skjønner, synes jeg du fortsatt skal lure på om det er ulurt å arbeide med sideløsninger i flash. 8-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav ArneArts » tir 03.11.2009 15:44

Chris Foresman skrev:After just a cursory browsing, here are some of the usability and data accessibility issues we observed. You can’t select, copy, or paste any text. Your browser’s font override features won’t work, so you can’t adjust the font or its size to be more readable. Your browser’s built-in in-page search won’t work, and you can’t use the keyboard to scroll through the text. You can’t parse or scrape the data in any way; the design is fixed-width, so it’s not going to work well on different screen sizes; and browser plugins, like Greasemonkey, can’t adjust anything. Basically when it comes to text at all, if you don’t like the style or are visually impaired, you’re screwed.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav segrov » tir 03.11.2009 15:52

Flash er veldig bra.

Men akkurat som med html/css, kan man tabbe seg ut. Skal du bruke flash, må du lære deg flash skikkelig.

Markedet etterspør en del flashkompetanse, og skal du leve å lage ting for nett uten å kunne flash, bør du spesialisere deg på noe...
medlem i 249 måneder
 

Re: Burde jeg ikke bruke Flash at all?

Innleggav TDSzevz » tir 03.11.2009 16:00

Cladi:
Ja det er mye ulumskheter ute i flashverdenen som ødelegger for alle mulighetene man har med flash, slik det også var i nettets barndom med blinkende gifer og fancy javascript effekter.

Heldigvis er dette noe som har endret seg. Og det har også begynt å endre seg når det kommer til Flash. Jeg sier ikke at Adobe er den snilleste gutten i klassen, men de har heldigvis hørt på kritikken og åpnet litt. Problemene er langt fra så store med flash som de var for noen år siden.

Uansett så vil jeg gjenta det siste jeg skrev "Kort sagt så er flash veldig bra og brukandes så lenge du vet hva du driver med og har et reflektert forhold til hva du gjør."

Man må bare tenke over hva man gjør og hvorfor man gjør det, da kan flash være et topp verktøy!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Flash / Silverlight



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere