embed font i template

embed font i template

Innleggav esg022 » tor 19.06.2008 20:16

Jeg har fått meg en fin template, men selfølgelig er fonten uten æøå.
Hvordan forandrer man dette? Eller hvordan embed'er man en font i en flashfil.
Takk

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav segrov » fre 20.06.2008 0:16

Det er enkelt å embedde en font i flash.

Lag en tekstboks, og velg fonten for tekstboksen. I propertiespaletten, et stykke til høyre, vil du se knappen "Embed" og den trykker du på. I boksen som dukker opp velger du hvilke bokstaver som skal embeddes.

Her har du en grundig innføring i embedding av fonter i flash: som du ser kan det gjøres på flere måter:
http://www.adobe.com/devnet/flash/quick ... ing_fonts/
medlem i 249 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav olefredrik » tor 26.06.2008 15:32

Jeg har et snodig problem med embedding av æøå i bitmap fonter i Flash.

Har dynamic tekstfelt, velger å manuelt embedde æÆøØåÅ, men tegnene forsvinner hvis bitmap-text (no anti alias) er valgt. Bokstavene dukker imidlertid opp om jeg velger anti alias for readability eller animation, eller device fonts. Saken er at bitmap fonter naturligvis ser mest crisp ut på disse fontene. Utrooolig frustrerende å ikke kunne benytte seg av hele alfabetet. Noen som vet råd?

Fontene heter FFF Business og FFF Corporate.
Bruker mac osx og Adobe Flash CS3.

Hadde satt stor pris på en tilbakemelding, om det er noen som vet råd..

Ole Fredrik

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav esg022 » tor 26.06.2008 17:45

Hei, hadde samme problem. Løste seg ved å velge encoding (UTF-8) i txt-fil og xml (i tillegg til å embedde latin og latin1 i Flash). Kan gjøres i Coda/texteditor i "Save as" dialogen - fikk det ikke til i Dreamweaver.
Håper det kan hjelpe!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav olefredrik » fre 27.06.2008 15:24

Hei, takk for tips, men har allerede valgt UTF-8 encoding i XML fila og latin + æøå i flash. Synes det er snodig at æøå'ene dukker opp hvis jeg velger anti aliasing, men forsvinner med bitmap text. Argh. :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav segrov » man 30.06.2008 0:09

Det med ÆØÅ er en velkjent bug som jeg har fighta mye med. Forsvinner dog kun på mac. på windows funker det greit.
:o
medlem i 249 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav esg022 » man 30.06.2008 0:42

Jeg forsøkte å endre til UTF-8 encoding i koden, uten hell. Men det funka når jeg lagret selve xml-fila i UTF-8 format i Coda, funka ikke i DW.
Har du gjort dette? Er det egentlig forskjell?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav olefredrik » man 30.06.2008 8:41

Segrov: Så du har også hatt problemer med dette ja. Synes det er mildt sagt snodig at de forsvinner på mac, når det fungerer fint på pc. Har selv en kollega som ikke har problemer, han bruker pc. Får prøve å endre til UTF-8 i Coda, selv om jeg har mine tvil på at det skulle løse problemet.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav decodex » man 30.06.2008 11:40

Bare for å oppklare en vanlig misforståelse, som det kan se ut som esg022 viderefører. Deklarasjon av tegnsett (enkoding) i XML-prolog/HTML-meta-element endrer ikke tegnsettet for dokumentet. Enkoding/tegnsett velger man først og fremst i sin foretrukne editor, slik at editoren lagrer innholdet i filen med riktig tegnsett. Når det er gjort er det selvfølgelig riktig at man bør ha tegnsett-deklarasjon i XML/HTML som angir til programmet som skal lese filen hvilket tegnsett den skal tolke innholdet ut i fra.

Så når man ønsker bruke UTF-8 for en XML-fil, velg aller først at Coda/TextMate/BBEdit/<dineditor> skal lagre filen med dette tegnsettet. Dernest kan du sørge for at XML-prologen er riktig:

Kode: Merk alt
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav olefredrik » man 30.06.2008 12:36

Jeg har nå testet å eksportere .fla filen med embedded æøå (på bitmap font) fra PC. Det fungerte faktisk fint og bokstavene dukket opp, så det er nok en konflikt mellom mac og flash. Annoying!

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: embed font i template

Innleggav peymedia » ons 13.08.2008 1:45

Hei folkens. Har kjøpt meg en template for en tid tilbake siden. Har strevd og strevd med å få fram ÆØÅ i templaten. Det følgte med diverse flash filer og greier. Men skjønner ikke bæret av slikt. Er det noen som kan hjelpe meg. Evt kanskje jeg kan sende de filene som trengs å "fikses" til en av dere vi msn eller mail?
Prøvde å les meg til det, gjennom hva dere har skrevet over, men forstår meg fint lite på flash, web osv.

Beklager å rippe opp i en gammel tråd, men tenkte d var bedre enn å starte en ny.

Preben
medlem i 188 måneder
 


Returner til Flash / Silverlight



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]