Flash slideshow uten "reklame"

Flash slideshow uten "reklame"

Innleggav heggelund » ons 30.01.2008 20:51

Hei :) Jeg trenger et lite enkelt slideshow på en webside. 4-5 bilder som skal fade over i hverandre i loop. Har forsøkt å finne noen små scripts på nettet, men finner ikke noe som er så rent som jeg vil ha det, uten reklame eller "made by" eller andre ting. Noen forslag eller linker? Jeg sitter på Mac, så programvare for WIn er uaktuelt ;)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Flash slideshow uten "reklame"

Innleggav espenhogbakk » ons 30.01.2008 21:01

Har du flash selv? Tar deg ikke mange minuttet og lære nok til og lage det selv hvis det er de samme bildene som skal slides. Hvis de skal lastes inn bilder fra en mappe eller noe sånt er det jo litt mer vrient men..
medlem i 223 måneder
 

Re: Flash slideshow uten "reklame"

Innleggav heggelund » tor 31.01.2008 8:57

Nei, jeg har ikke Flash selv, og jeg vet heller ikke hvordan jeg bruker det. Det jeg trenger er vel et lite script bare som kan skifte mellom 4-5 bilder med overgangseffekt. Hvis det er en annen måte å gjøre det på enn Flash så mottas forslag og lenker med takk :) PS! Bør være enkelt å sette opp ;)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Flash slideshow uten "reklame"

Innleggav decodex » man 04.02.2008 12:55

Jeg har nylig begynt å foretrekke JavaScript for veldig enkle bildevekslere med enkel «crossfade»-overgang. Årsaken til det er at jeg ønsker minske behov for å laste inn Flash-plugin på sider når det egentlig ikke er behov for det. Og jeg velger å tro det ikke er færre brukere med JavaScript aktivert enn Flash, heller motsatt.

Du kan se et slikt enkelt JavaScript i bruk her. Har man ikke JavaScript aktivert ser man bare et statisk bilde. Er JavaScript derimot aktivert vil en enkel XML-fil lastes inn (via XmlHttpRequest) som beskriver bildene som det skal veksles mellom og litt innstillinger som f.eks. tidsintervall. Så vil bildene byttes ut jevnlig, med en overgang som Yahoo User Interface Library tar seg av.

Min kode må evt. skrives om litt for å bli mer generell om jeg skal dele den, men jeg svarer gjerne på spørsmål om noen som forsøker seg på det samme trenger hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Flash slideshow uten "reklame"

Innleggav Tubaplayer » søn 23.03.2008 13:34

Dette såg veldig interessant ut, er det mulig å få innblikk i hvordan du har gjort det?

Noe jeg ellers kunne tenkt meg var muligheten til å lenke til forskjellige sider pr. bilde, men da må jeg kanskje bruke flash? Jeg er blank på flash...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Flash slideshow uten "reklame"

Innleggav decodex » søn 23.03.2008 21:59

Det er ikke et særdeles avansert skript, gitt at det baserer seg på YUI for selve overgangene (andre lignende bibliotek kunne selvfølgelig vært benyttet). Det er fullt mulig å legge til støtte for at bilder er lenket opp mot sider, uten bruk av Flash. Lenker er jo tross alt en elementær funksjon i HTML :)

Jeg kunne evt. delt JS og XML som viser hvordan det er løst, men burde nok rydde litt opp i kode først. Send meg en IM om ønskelig, så skal jeg prøve få tid til det. Ellers er det bare å spørre om man lurer på konkrete ting rundt løsningen.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Flash / Silverlight



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]