Takktakk
Jeg er nok hovedsakelig en koder, men klarer meg greit i Photoshop o.l. også.
Jeg vil skille på tid og antall frames. Man angir kun en optimal FPS i Flash, og kan aldri stole på at man oppnår det ved avspilling. Så om du ønsker å animere noe over
tid er det best å basere seg på tiden som har gått i millisekunder ved avspilling fra frame til frame.
Ditt eksempel er nok slik jeg også ville gjort det, om jeg skulle animert noe via ActionScript over et gitt antall frames. Derimot ville jeg forsøkt å unngå legge koden på tidslinjen, som du selv nevner fort blir rotete for både deg selv og andre. Jeg er mer tilhenger av å lage egne klasser for MovieClip-objekter, som jeg skriver koden i.
Vedlegg til dette innlegget fungerte ikke, men du kan
laste ned et kjapt eksempel på animasjon av en Ball jeg laget nå. Eksempelet viser animasjon over
tid fremfor frames, men prinsippet er mye det samme. Som du ser er det ingen kode på tidslinjen, bare en ActionScript-klasse som er knyttet til Ball-MovieClipet (høyreklikk på klippet i Library og se under Linkage… for å se koblingen).