Email form

Email form

Innleggav ddybing » lør 10.09.2011 20:33

Hei!
Jeg holder på å bygge en hjemmeside i Dreamweaver CS4 som skal være en familieside. Mens jeg oppdaterer den har jeg lyst til å ha en form hvor de kan komme med forslag og at forslagene skal sendes rett til mailadressen min, gjerne uten at de skal trenge å skrive den inn.

Forå oppsummere litt:
En stor tekstboks og en "Send" knapp. Når man trykker på Send knappen sendes innholdet i tekstboksen rett til min e-post adresse(mittnavn@mail.com).
Er det noen som vet hva slags kode jeg skal bruke?
Jeg er helt på bunnen når det gjelder html og sånt, jeg bare bygger (visuelt) for morro skyld.
Et spørsmål til:
Når jeg har fått koden og har satt den inn, kan jeg se den visuelt slik at jeg kan få satt den der jeg vil, slik som jeg gjør med bilder og annet innhold?

Tenkte å søke, men visste ikke hva jeg skulle søke etter.

Takker så mye på forhånd, håper noen kan hjelpe :-)

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Email form

Innleggav Forth » tir 13.09.2011 16:27

Kommer ann på hvordan du vil at skjemaet skal oppføre seg.

Om du vil ha et skjema som åpner epost klienten og dytter det brukeren har skrevet inn i feltene helt uformatert, så er det enkelt. da kan du bruke følgende kode:

Kode: Merk alt
<form
  action="mailto:deg@dittdomene.no"
  method="POST"
  enctype="multipart/form-data"
  name="Epost skjema">
 
<p>Ditt navn:</p>
<input type="text" name="Navn">
<p>Din kommentar:</p>
<textarea name="Kommentar">
</textarea>
<input style="margin-top:10px; float:left" type="submit" value="Send inn skjemaet">

</form>


Dette er riktignok svært lite lekkert (eller funskjonellt for den saks skyld), og jeg regner med du er på jakt etter et form som sender e-posten avgårde til deg, formatert og fint, uten at brukeren trenger å åpne sin egen epost klient.

Isåfall er det lettest å benytte seg av enkel PhP funksjonalitet for å sende epost.

ta en titt her: http://www.phpjabbers.com/make-contact-form-and-send-email-in-php-php21.html (første vettuge jeg fant, søk litt rundt så er det meget mulig du finner noe bedre)

Men du MÅ benytte deg av noe lignende om du ønsker et "automatisert" skjema som ikke behøver interaksjon med brukerens native epost klient. det er dette evt denne php funsjonaliteten gjør for deg, henter informasjonen brukeren har fyllt inn, formaterer det slik du har spesifisert, for så å "koble" seg til en epost server og sende det avgårde slik at brukeren ikke trenger å benytte sin egen klient (meget enkelt fortalt)

Håper dette hjalp deg litt på vei. :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Email form

Innleggav ddybing » tir 13.09.2011 16:56

Kjempebra!
Det duger lenge ;)
At det er pent for meg er er ikke noe krav :P Selve siden er ikke akkurat så mye å skryte av den heller :P

Tusen tusen takk :D

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron