Penger for nettside

Penger for nettside

Innleggav Suki » lør 21.11.2009 14:00

Hei!
Jeg har laget min første nettside; http://www.ZohrehWater.com. Og med tanke på at jeg kjenner de jeg laget webside for, og at det er min første webisde, så valgte jeg å ikke få betalt. (dum :P )

Men jeg lurer på, til dere som har erfaring, hva jeg kunne fått hvis jeg var en tilfeldig profesjonell som var leid inn?

Takk for alle svar!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav skrukketroll » man 23.11.2009 20:01

For den siden ville du nok ikke fått betalt noe særlig. Den ser ikke profesjonell ut, og svart/grått og hvitt med gul skrift kommuniserer ikke "fresh water". I tillegg mangler du endel ting i koden din som er greit å ha med. Ser ut til å være lagret rett fra photoshop, kan det stemme?

Ta og se rundt på nettet etter andre websider, det finnes tonnevis av sider som showcaser andre sider - jeg sier ikke at du skal kopiere dem rett, men da ser du noen eksempler på hva som kan se mer profesjonelt ut. Les deg opp på brukervennlighet og det du kommer over av gode tips for webdesign (kan anbefale ei bok: mccracken og wolfe: user-centered website development). Lær deg også (x)html og css til det fulle, det er relativt enkle språk, og du finner masse ressurser og tips på nettet.

Når du har gjort det så kan du begynne å se på publiseringsløsninger (CMS-er), noen greie å starte med er Joomla og TYPO3, når du forstår logikken der så forstår du raskt eventuelt nye systemer også kanskje kjapt. PHP og JavaScript er heller ikke dumt å ha noe befatning med.

Så kan du begynne å ta betalt ;-)
Ta utgangspunkt i en timespris (500 til 1000 er vanlig, men det kan variere veeeeeldig fra sted til sted) og beregn hvor mange timer du kommer til å bruke, hold deg innenfor rimelighetens grenser, men ting tar gjerne lenger tid en antatt.
Å ende opp på 30 000 for et gjennomført middel stort nettsted er ikke uvanlig. Men det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn her.

Stå på!
medlem i 181 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav Suki » man 23.11.2009 20:30

Tusen takk for godt svar!

Ja, det stemmer at det er rett fra Photoshop :P
Og jeg er enig i det du sier, og skulle gjerne laget en litt annen nettside. Men han som ansatte meg ønsket det slik; med gul skrift, foss osv... Men det er jo ingen unnskyldning for det!
Jeg skal prøve å sette meg mer inn i det du sier, så får vi se om jeg ikke kan få til en ordentlig side en gang :)

Igjen, takk for svar!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav Peedy » man 23.11.2009 21:41

Jeg laget en gang en blogg for en skihopper, forholdsvis kjent, og tok 300,- i timen. Var bare 15 år på tidspunktet, men jeg brukte wordpress sine maler, og tilpasset nøyaktig slik han ville ha det. Hadde ikke kommet langt uten html, css og php. endte på rundt 5000,- for hele nettstedet.

De fleste som ønsker nettsider ønsker en enkel måte å oppdatere på, og om du skriver alt fra bunnen av krever det enten MYE koding fra din side, eller html-kunnskaper fra hans side, i forhold til adminsystem osv. Eller så kan du bruke et ferdig verktøy slik jeg valgte. Jeg sa at jeg kan skrive et helt eget adminsystem for omtrent 15000, men jeg anbefalte han å velge at jeg brukte wordpress, og at det da ville havne på omtrent 5000.

Vil anbefale å sjekke ut cssremix.com f.eks. og få litt inspirasjon og ideer til hva som egentlig er mulig å lage.
medlem i 212 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav Suki » tir 24.11.2009 11:53

Hadde ikke hatt noe imot å få 5000,- altså!
Jeg tror jeg skal prøve å lære meg litt ordentlig webdesign! Koder+++
Så skal jeg se om jeg kan få laget en side som jeg tjener litt på :) Har aldri prøvd meg på alt dette, for vet det er avansert, men det virker veldig gøy å få det til! Spesielt pengene^^

Takk for svar og inspirasjon! :)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav kristianbaal » tir 24.11.2009 13:44

Bare et lite innspill fra siden her..

Å lære seg hvordan CMS`er fungerer er alfa og omega. Lære seg logikken i slike systemer..

Men vil du tjene penger på dette, enten som en biinnteket som student eller kjøre freelance. Ville jeg og lært med Actionscript.. Actionscript koblet opp mot CMSer er en heftig kombo. OG åpner for muligheter du bare kan drømme om i ren xhtml/html.. Alternativt Silverlight platformen.. Når man først har fått folk inn på siden, vil man gjerne at de skal komme igjen igjen og igjen.. Måten å få til dette er jo simeplten å gi mottakerene noe de har lyst på.. En nettbutikk sier seg selv, her er det varer.. en blogg evnt nyhetsnettsted gir deg meninger og saker.. Så hvordan få folk tilbake på det som i utgangspunktet er en litt traust firmanettside..? Gi de en opplevelse.

- K


edit: sjekk thefwa.com for inspirasjon...
medlem i 181 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav Suki » tir 24.11.2009 16:49

Skal jeg være ærlig så falt jeg litt ut der, men et veldig godt poeng det du sier med å få folk tilbake til nettsiden! En ting er at man selvfølgelig må ha en bra side som treffer målgruppen og som er interessant. Men jeg har egentlig aldri tenkt på det å ha noe om virkelig får folk til å gå tilbake til nettsiden! Det skal jeg helt klart tenke på neste gang ;)

Selv om jeg går på medier og kommunikasjon VG2, så merker jeg at det er mye ukjent her. Vi har egentlig ikke lært noe mer enn fra Ps til GoLive, så er ikke så rart... Men jeg skal google litt her og der og prøve å lære meg ordentlig web :)

Jeg har faktisk blitt tilbudt jobb som ''webdesigner'' hos en som jobber i FalkenData, så hvis jeg blir flink så ser dette lyst ut!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav » fre 30.07.2010 5:25

Skal være ærlig, den nettisden kunne du ikke tatt betalt for. Kult at du vil bli webdesigner, men foreksempel: tekstbruken (farge og font) er forferdelig, samt default standard farge på lenker. Selve siden er uryddig og lite pro.

2010 design er veldig preget av at websited skal være på en side og man blar gjennom med sliders (javascript) selv bruker jeg scriptet jQuery og CodaSlider. http://www.van-laarhoven.nu er en webside jeg lagde for en venn jeg møtte på nettet. Fikk 2000,- for jobben.
edit: nøkkelen med suksess er at folk vil komme tilbake på siden! Bruk freshe farger, kos deg i photoshop, se på andre websider med samme tema (som sagt ikke kopier!!) og husk at du legger deg selv inn på siden, altså, lever noe du ville hatt selv! ^^ Det er mitt beste råd. Håper ikke jeg var for streng med deg..

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 

Re: Penger for nettside

Innleggav Suki » fre 30.07.2010 11:25

Veldig enig i det du sier! Desverre var font og farge et ønske fra han som eier nettsiden. Jeg har faktisk kikket mye på jQuary, og det virker veldig tøft! Har du mye erfaring med det? For det virker egentlig ''enkelt'' med disse malene/templates som man kan laste ned. Jeg driver litt med fotografi, og har tenkt til å lage en nettsiden til meg selv en gang. Da har jeg planer om å lage en stilig og ren forside med haugevis av Java og jQuary!!!! Hvis jeg får det til da :P

For det er veldig riktig det du sier med at man må trekke oppmerksomhet og få folk til å besøke siden igjen. Og hva liker folk i dag? Som du sier; Java osv... Masse farger og bevegelse :P Ting som imponerer, eller hvertfall ser imponerende og vanskelig ut :P

Takk for fin kommentar!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]