Copyright tegn

Copyright tegn

Innleggav flejak » tir 09.06.2009 17:49

Hei godt folk.
Er det noen som vet om det er mulig å få copyright-tegnet til å "sveve" litt over linjen i tekster på websider, slik det ofte fremstilles på trykk?

Altså:
Bilde

Jeg benytter HTML koden "©" i et HTML dokument med ekstern CSS. Er det en annen kode jeg kan bruke, eventuelt noe i tillegg?

På forhånd takk.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Copyright tegn

Innleggav tjodolv » tir 09.06.2009 18:04

Semantisk ukorrekt og ikke godkjent i XHTML Strict, men det finnes en tag som heter <sup>....

Usikker på hvordan man får det til med CSS, men det går helt sikkert. Må dessverre fokusere på en skoleoppgave nå, men jeg skal finne ut av dette senere! ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Copyright tegn

Innleggav flejak » tir 09.06.2009 20:46

<sup> funket helt fint. Tusen takk! Var ikke klar over at en slik tag eksisterte..

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Copyright tegn

Innleggav tjodolv » tir 09.06.2009 21:26

Jepp, men som sagt er det en tag som man egentlig ikke skal bruke, da den blander seg inn i presentasjon, som er CSS sin oppgave. Egentlig burde man kanskje pakke copyright-tegnet inn i en <span> tag med en klasse, og så bruke CSS for å "løfte" den. Men jeg vet ikke hvordan jeg får det til sånn på sparket, så jeg må prøve litt selv før jeg kan gi noe fullgodt svar.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Copyright tegn

Innleggav tjodolv » man 15.06.2009 1:31

Her er løsningen, med litt ekstra.... :)

Først må jeg rette på meg selv, og si at <sup> ikke er ugyldig i XHTML, men vær klar over at det er ting det bør og ting det ikke bør brukes på - vaser litt mer om det lenger nede...

For å få til et hevet copyright-tegn uten bruk av <sup>:
CSS:
Kode: Merk alt
span.superscript {
  font-size: 80%;
  line-height: 0.8em;
  vertical-align: top;
}

HTML:
Kode: Merk alt
<p>Copyright <span class="superscript">&copy;</span></p>

Overnevnte kode vil gi dette resultatet:
Bilde
Merk at jo mindre line-height du har i CSSen, jo høyere vil det som står i <span class="superscript"> komme.


Så til vasingen min... ;)
<sup> er en tag som "legger seg opp i presentasjonen", og det er derfor mange som regner den for å være semantisk ukorrekt, og at man derfor ikke skal bruke den. I dette tilfellet, hvor man simpelthen skal heve et copyright-tegn kan jeg si meg enig i det, og feks for å heve eller senke fotnote-referanser vil det også være galt å bruke <sup> eller sub.

Derimot er det tilfeller hvor <sup> vil være veldig riktig å bruke, nemlig innenfor matematikk/fysikk/kjemi osv, hvor det faktisk er et poeng at noe er hevet eller senket.
Feks for å presentere Einsteins velkjente formel: E = mc2
Her er det et poeng at 2-tallet skal være hevet, nettopp for å presisere at det er c opphøyd i 2, ikke c ganget med 2. I slike tilfeller er bruken av <sup> semantisk korrekt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]