Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav eelay » ons 11.02.2009 9:11

Hei.
Jeg sitter her å vurderer litt hva jeg skal finne på når jeg blir "voksen", og webdesign er noe som jeg er sterkt engasjert i så en videre utdanning innen det er noe jeg ønsker meg.

Spørsmålet til forumet er da om noen har noen erfaringer med Norges Kreative Fagskole sitt 2-årige kurs innen webdesign? Tenker spessielt da på Campus Christiania.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav Hoel » tor 12.02.2009 1:09

Ikke for å briefe, men skal du begynne med kreativ design på en ordentlig måte, er Westerdals et mye bedre alternativ. Kommunikasjonen med bransjen, elevenes engasjement og faglig styrke er grunnene (jeg legger til grunn...)

Jeg kjenner ikke Campus personlig, men det bør ringe noen bjeller når det gjelder kompetanse, hvis du ser på studentarbeider og premiering i studentkonkurranser osv. Her er Westerdals ofte mye bedre representert. Og kommer det inn tilbskemeldinger på at Campus har andre ting gjøre, svarer jeg nå at det er synd, for det er nemlig på konkurranser du får kontakt med bransjen og de ser hva du kan.

Men husk: På Westerdals kommer man inn via opptaksprøver og innleverte arbeider.
Hva de gjør på Campus vet jeg ikke, men noe sier meg at man bare kan betale seg rett inn.

Sjekk ut http://www.westerdals.no hvis dette er en skole som er ukjent for deg. Jeg reklamerer litt her nå, men spørsmålet ditt er så tydelig, at det er vanskelig la seg svare skikkelig på hvis jeg ikke har med alternativer. Og Westerdals er et klart bedre alternativ.
medlem i 193 måneder
 

Re: Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav thomasb » tor 12.02.2009 2:27

Den beste utdanning for webdesign finner du gratis på nettet, tror jeg :)

Tror ærlig talt ikke det er så mange flinke webdesignere som har blitt flinke pga. formell utdanning innen webdesign. Det man trenger for å få jobb som webdesigner tror jeg er arbeid og eksempler å vise til, og erfaring, erfaring, erfaring. Det får man ved å prøve seg frem og ved å leke med å lage design for ulike nettsider, themes for ulike CMS osv. Les, prøv og lær.

Er det noe det finnes mye bra ressurser for på nettet, så er det webdesign og webutvikling.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav eelay » man 16.02.2009 17:05

Det er sant som du sier Hoel at Westerdals har et meget godt rykte innen kreativ utdanning, og jeg har et par venner som har godt der. Er som regel mest positive tilbakemeldinger. Å en søknad blir nok også sent dit.

Ja, internettet er en massiv ressurs for læring, og du har nok rett i at en "formell" utdannelse ikke nødvendigvis gjør deg til en så utrolig mye bedre designer enn om du lærer alt selv. Jeg har allerede lekt med webdesign i mange år, så mye kan jeg, men mye har jeg vel også å lære.

Men det jeg ser for meg å få ut av en evt. skole er vel mere det formelle, som å ha papirer å vise til pluss en mere komplett portfolio og en mere direkte kontakt med bransjen.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav Dofis » fre 15.05.2009 4:24

Har selv lurt på å drive med webdesign, men jeg tror ikke jeg er "cut out" til å være det. Det finnes så altfor mange dyktige mennesker som overgår min kreativitet.

thomasb skrev:Den beste utdanning for webdesign finner du gratis på nettet, tror jeg :)
...
Er det noe det finnes mye bra ressurser for på nettet, så er det webdesign og webutvikling.


Støtter meg også til det thomasb sier her. Det er hva jeg har funnet ut, etter å ha lest og snakket med folk som jobber i bransjen, eksempelvis Mia Holte. Hun er en ganske kjent webdesigner i Norge, og hun har ikke formell utdannelse innenfor området. Historien om hvordan hun ble webdesigner er forøvrig ganske artig. :-)

Jeg har kommet frem til at kreativitet er ikke noe som kan kjøpes for penger. Enten har man det, eller så har man det ikke. Skal man drive på som webdesigner, så er internett den største inspirasjonskilden, og kunnskap om metode lærer du også online. I mine øyne finnes det ingen gode argumenter for å betale for utdanning innenfor webdesign.
medlem i 179 måneder
 

Re: Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav TDSzevz » fre 15.05.2009 16:15

At kreativitet ikke kan kjøpes er jeg enig i, men at man har det eller ikke har det er langt ut på jordet spørr du meg.

Kreativitet er som en muskel, den må trenes. Noen starter tidlig å være kreative og gir ikke slipp på kreativiteten fra barndommen mens andre stagnerer og må begynne å "løfte vekter" i mer voksen alder.

Det eneste måten man blir mer kreativ på er arbeid, arbeid og atter arbeid. Prøving og feiling. Altså man må brenne for det og det må være noe man virkelig har lyst til å drive med.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Norges Kreative Fagskole - Webdesign

Innleggav aslak » fre 15.05.2009 22:08

Du kan sikkert lære å bli mer kreativ, men det er ingen garanti for at du blir god. Det handler om at mennesker har forskjellige evner, og at man stort sett er mer tjent på å bli bedre i det man er god i, enn å bli middelmådig i noe man suger i. Hvis du har talent, selvsagt får du noe ut av en utdanning, uansett fag, men hvis du suger webdesign, forøvrig et fryktelig klamt ord, så vil du ikke være blant toppstudentene når du får diplomet i hånda.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]