HTML + PHP?

HTML + PHP?

Innleggav eee » lør 18.10.2008 19:14

Hei.

Jeg har tenkt å begynne å utvikle websider, men vet ikke helt hva jeg er ute etter.
Jeg tror målet er å kunne scripte PHP og kanskje programmere andre ting.

- Er det lurt å begynne med HTML, XHTML, XML og CSS før man begynner med PHP?

- Kan dere anbefale noen bøker som går grundig gjennom programmering med oppgaver som man kan løse underveis for å få full forståelse?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav tjodolv » lør 18.10.2008 20:20

Tja...

Jeg vil si kunnskap om (X)HTML og CSS er nødvendig uansett i websammenheng, og med tanke på at PHP (og andre scriptspråk) presenterer innhold til brukeren i HTML, så bør du kunne det ja. Det er ikke noe i veien for å lære seg begge deler mer eller mindre samtidig, men kanskje kjekt å starte aller først med (X)HTML/CSS. Når det gjelder XML, så er det faktisk mest vanlig å lære seg i forbindelse med å lære seg scripting, da det som oftest ikke brukes som presentasjonslag, men til "transport" av informasjon mellom applikasjoner. Det er basert på SGML, slik som HTML også er, men brukes altså oftere til å håndtere data i forbindelse med "transport" og lagring enn presentasjon (som er HTML og CSS sine oppgaver).

Husk at det finnes andre scriptspråk enn PHP, feks Ruby (on Rails), Python osv..

Jeg har ikke noen oversikt over gode PHP-bøker, men det finnes enorme mengder ressurser på nettet. Til (X)HTML og CSS kan jeg anbefale "Designing with web standards, 2nd edition" av Jeffrey Zeldman. Absolutt noe av det beste som finnes av litteratur om sånt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav eee » lør 18.10.2008 21:07

@ tjodolv
Så da kan det være lurt at jeg først lærer meg HTML, XHTML og CSS for å få oppbygningen av siden, så kan jeg senere ta for meg XML og PHP? Eller gjør PHP det samme som XML?
Finnes det noen oversikt som forteller meg med enkle ord hva de forskjellige programmerinsspråkene gjør? Føler meg virkelig n00b med disse spørsmålene, hehe.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav tjodolv » søn 19.10.2008 1:13

Ja, det er nok greit å lære det i den rekkefølgen. Når det gjelder PHP og XML er det en ganske stor forskjell på dem:

XML er et format som brukes til å beskrive, lagre og/eller transportere innhold. Det likner på HTML dersom du ser på det, men har ikke samme oppgaven. For eksempel bruker yr.no .xml-filer til å distribuere vervarsel. Andre kan da åpne disse .xml-filene og lese dem for å få ut værvarsel for et sted. Dersom man åpner en .xml fil fra yr.no i et tekstprogram ser det for eksempel omtrent slik ut: (kun et lite utdrag)
Kode: Merk alt
<weatherdata>
  <location>
    <name>Oslo</name>
    <type>City - large town</type>
    <country>Norway</country>
    <timezone id="Europe/Oslo" utcoffsetMinutes="120" />
    <location altitude="14" latitude="59.912726542422" longitude="10.7460923576733" geobase="ssr" geobaseid="72837" />
  </location>
  <links>
    <link id="xmlSource" url="http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/forecast.xml" />
    <link id="overview" url="http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/" />
    <link id="hourByHour" url="http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/hour_by_hour.html" />
    <link id="weekend" url="http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/weekend.html" />
    <link id="longTermForecast" url="http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/long.html" />
    <link id="radar" url="http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo/Oslo/radar.html" />
  </links>
  <meta>
    <lastupdate>2008-10-18T17:10:30</lastupdate>
    <nextupdate>2008-10-18T22:00:00</nextupdate>
  </meta>
  <forecast>
    <text>
      <location name="Oslo" id="0603">
        <time from="2008-10-18T19:00:00" to="2008-10-20T00:00:00">
          <title>Saturday and Sunday</title>
          <body>Fra sent i kveld vestlig bris. Etter hvert stort sett pent vær. Søndag kveld sørlig bris. Etter hvert regn.</body>
        </time>
        <time from="2008-10-20T00:00:00" to="2008-10-26T00:00:00">
          <title>Monday to Saturday</title>
          <body>Mandag økende sørlig bris, til dels frisk bris, om ettermiddagen dreiende sørvestlig. Regn av og til. Stigende temperatur. Tirsdag sørvestlig bris. Stort sett opphold og til dels pent vær. Litt lavere temperatur. Onsdag til lørdag for det meste vind mellom sør og vest. Litt nedbør av og til, men også periodevis pent vær. Varierende temperatur.</body>
        </time>
      </location>


PHP er derimot et scriptspråk. Det har en del til felles med programmeringsspråk, men er egentlig et lag oppå tradisjonelle programmeringsspråk som feks C. PHP (og andre scriptspråk) brukes for å lage dynamiske nettsteder, altså nettsteder som kan endre innhold basert på brukerens input. For eksempel her på mac1.no, hvor man får en liste over guider dersom man går til http://mac1.no/guider eller en oversikt over forumet dersom man går til http://mac1.no/forum. Dette innholdet er også "oppdatert", ettersom PHP henter det ut fra en database, som er en annen egenskap scriptspråk har, at de kan koble til databaser (og andre tjenester som feks mail), lese filer og liknende, manipulere innholdet og presentere det for brukeren.

Kort oppsummert:
Innhold – Det brukeren/du har laget, feks en bloggpost eller et foruminnlegg
(X)HTML – Brukes for å strukturere og presentere innholdet
CSS – Brukes for å endre utseendet på presentasjonen av innholdet
XML – Brukes for å beskrive, lagre og transportere innhold (for eksempel på tvers av scriptspråk)
PHP – Brukes for å manipulere innhold og utføre oppgaver. Kan for eksempel hente ut visse verdier fra en .xml-fil og så via litt script-magi putte verdiene inn på riktig plass i HTML-markup og sende det avgårde til brukeren som deretter får se det i en behagelig og oversiktlig visning i nettleseren sin.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav gedde » søn 19.10.2008 2:59

Kan anbefalle en PHP bok på norsk som heter "Webprogrammering i PHP", les mer her.
Den er oversiktelig, god forklart og du lærer alt det grunnleggende.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav eee » søn 19.10.2008 12:01

Takker for svar :)
Når det gjelder skripting og programmering da?
- Hva er forskjellen på PHP og C / Objective C / C++?
- Hva er programmering i forhold til skripting?
- Hvor kommer MySQL inn i bildet?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav tjodolv » søn 19.10.2008 12:32

Angående den boka, så har jeg og lest den, og den er for all del god, men den er litt utdatert. Enkelte av eksemplene i boka regnes ikke lenger for god praksis, da de bruker funksjoner som fremdeles er tilstede i PHP på grunn av støtte for eldre script, men som egentlig er erstattet av bedre (sikrere og raskere). For eksempel brukes mysql_escape_string() som ikke lenger regnes for sikker og er erstattet med mysql_real_escape_string() som ikke er nevnt i boka. Jeg vet i alle fall av erfaring at jeg la til meg enkelte dårlige vaner etter å ha lest den boka.

Forskjellen på PHP og C er på en måte det samme som forskjellen på scripting og programmering. Jeg er ikke noen autoritet på dette, men jeg drister meg til å komme med en enkel forklaring:
Programmer som skrives i for eksempel C er slik at før programmet faktisk kan kjøres må det kompileres. Det må altså "oversettes" til maskinkode. Derav er det for eksempel mulig å skrive programmer i C hvor samme kildekode kan kompileres til å kjøre på forskjellige system, man kunne kompilert en pakke for Mac som ble seende ut som en .app pakke, en for Windows som ble en .exe fil og en for Linux osv osv. Det finnes også plattform-spesifikke varianter av og funksjoner til C, som gjør at et program skrevet i feks Objective-C (også kalt Cocoa), kun vil funke på Mac OSX.
Scripting er derimot på en måte allerede et program. Det er på en måte et ekstra lag oppå feks C, som gjør at maskinen kan tolke og utføre kode som er lesbar av mennesker. Såvidt jeg vet er feks PHP-tolkeren skrevet i C. Dette med at PHP er et "ekstra lag oppå C" betyr liksom at PHP er "precompiled", og PHP-tolkeren tar seg automatisk av mange av oppgavene man ellers måtte tenkt på om man hadde skrevet et program i C. PHP laster ting inn og ut av minne automatisk, uten at den som skriver PHP-koden trenger å tenke på slikt (ok, i noen tilfeller bør også den som skriver PHP tenke på minnebruk, men ikke på samme nivå som i C).

Det er sikkert noen som kan rette litt på meg eller komme med tillegg her...

MySQL er en database. Eller en databaseprogramvare om du vil. Vi bruker databaser til å lagre informasjon. Av databasespråk er det en standard som heter Structured Query Language, og det finnes flere databaser som benytter seg av denne måten å gjøre ting på. Feks MSSQL, MySQL, PostGreSQL, Oracle.. I databasen har man også muligheter til å manipulere dataene man har lagret, men ikke på samme måte og i samme utstrekning som et script eller program kan gjøre det.

PHP kan kommunisere med en SQL-database, for å hente informasjon som er lagret der, og så presentere det for brukeren i HTML/CSS.
Mac1.no gjør nettopp det:
Du går til forumet og klikker på en topic. I addresselinjen din står det da viewtopic.php?t=12345. Det du ber om er da scriptet viewtopic.php, og du gir scriptet topic id 12345. Scriptet sjekker så at topic id er et gyldig tall og ikke skummel hacke-kode, og spør deretter databasen om å få alt som er lagret under topic id 12345. Databasen sender tilbake et resultat som scriptet behandler og sorterer. Deretter plasseres de sorterte dataene i HTML og sendes tilbake til brukeren som en nettside i forumet her med en topic og svarene som er kommet inn.

Søk på PHP, SQL, C og sånt på Wikipedia, så får du nok enda mer og bedre svar :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav eee » søn 19.10.2008 13:21

Ok, takker for svar. Men har noen ekstra spørsmål da.

I hvilken rekkefølge er det lurt å starte da? Noe som den under eller ville du endret noe på det for å få med seg rekkefølgen og forståelsen bedre i oppbyggingen? Evt. legge til andre ting som er lurt å kunne?

Hvordan gjøres dette ved lærling på skoler? Lærer man i rekkefølge eller designer, programmerer og scripter man på tvers av hverandre?

Når man kan dette, kan man da lage en komplett bra side og drive den selv?
Vil dette fungere for unix og vanlig pc da?

Webdesign:
- HTML
- XHTML
- CSS
- XML

Programmering:
- C
- Objective C
- C++

Scripting:
- PHP

Database:
- MySQL

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav tjodolv » søn 19.10.2008 14:26

Hva man lærer på skoler er litt vanskelig å si, for det er veldig mange forskjellige måter å gjøre det på igrunnen. Når det gjelder internett trenger du ikke bekymre deg for programmering. Der er det (X)HTML/CSS, XML, JavaScript, MySQL (eller en annen vanlig database) og PHP (eller Ruby, Python...) som gjelder.

I forbindelse med Programmering for programmer som kjøres på en desktop-maskin, er C et godt utgangspunkt. Utover det er jo C++ og Objective-C utvidelser av C. I tillegg finnes Java, som er et annet programmeringsspråk (må ikke forveksles med JavaScript, som er et klient-basert scriptspråk til bruk på nettsider).

Hva du skal lære først kommer helt an på hva du vil drive med, og hva du ønsker å få til. Litt av alt kan man alltids lære, men skal du bli skikkelig god bør du konsentrere deg om ett av feltene av gangen.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav mordi » søn 19.10.2008 15:19

hvorfor gjøre det så komplisert?:s
for all del drit i bøker. det finnes faktisk program som lager "koder" (wæow) automatisk.
DREAMWEAVER --> mest geniale programmet for å lage websider :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav tjodolv » søn 19.10.2008 16:31

Han ønsker å lære seg scripting og programmering, noe som ikke kan gjøres av Dreamweaver. I tillegg er det ikke galt å ha litt kunnskap utover "klikk og dra" når det gjelder HTML/CSS...

Dreamweaver koster også skjorta. Det finnes mange alternativer som gjør det samme, om enn med noen færre muligheter eller enklere utseende.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav eee » søn 19.10.2008 17:02

@ mordi
Jeg vet at det finnes programmer for det, men en del av sjarmen her er å lage alt fra scratch. Lage en side man kan være stolt av og forme akkurat slik man vil ha den.

@ tjodolv
Takker for din hjelp, dette har fått meg til å skjønne litt mer av hva jeg er ute etter.
Tror jeg starter med webdesign, scripting og database.
Jeg har en bok hjemme om HTML, så jeg kan jo kanskje først begynne med å lese den ut og gjøre oppgaver.
Kanskje jeg senere finner ut at jeg skal begynne med litt programmering. Kunnskapen er iallefall bra å ha.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav mordi » søn 19.10.2008 18:52

@tjodolv
bruker du å kjøpe programvare? :-P

@eee
ja det høres flott ut ikke sant. men du kommer til å endre mening straks du begynner å skal lære deg koder som det finnes så mange fine programmer som kan gjøre for deg. tro meg ;)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav KDN » søn 19.10.2008 19:13

Mordi: I dine 22 første kommentarer her på forumet så har jeg ikke sett at du har bidrat noe serlig til diskusjonen.

Må si jeg er enig med tjodolv. HTML er det viktigste, deretter CSS. Så kan du bygge på med JS og PHP (eller eventult en av de andre språka) + database.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: HTML + PHP?

Innleggav mordi » søn 19.10.2008 21:42

KDN skrev:Mordi: I dine 22 første kommentarer her på forumet så har jeg ikke sett at du har bidrat noe serlig til diskusjonen.

Må si jeg er enig med tjodolv. HTML er det viktigste, deretter CSS. Så kan du bygge på med JS og PHP (eller eventult en av de andre språka) + database.


okey..
1-jeg har ikke så mange som 22 komentarer
2-med de få komentarene jeg har postet, har jeg faktisk holdt meg til diskusjonen. uten usakeligheter.
3-du er bare sur for at jeg "slakta" designet ditt, som du selv ville ha "slakta";
"Hei, jeg lurte på om noen av dere kunne "slakte" det nye designet jeg jobber med.." :bitchin:

du må lære deg å ta til deg kritikk :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere