Fjerne "popup"-boksen i skjema..

Fjerne "popup"-boksen i skjema..

Innleggav Joachim Schrader » tir 23.09.2008 22:25

Jeg har laget et skjema hvor datteren min skal skrive inn svaret på en matteoppgave.
Det er derfor litt dumt at nettleseren hele tiden skal være så hjelpsom med å foreslå tall som hun har skrevet inn tidligere.

Jeg bruker firefox, men det gjelder sikkert IE også.

Er det en kode jeg kan legge inn i skjemaet som gjør at nettleseren ikke viser denne "popup"-boksen.

Jeg vil lage noe som gjelder for alle nettlesere (selv om jeg er sikker på at det er en eller annen innstilling i Firefox som gjør at jeg kan slå av denne funksjonen)....

Enkelte nettbanker har en slik funksjon - i de tilfeller man ikke ønsker at tidligere tastede inputs skal vises.

Skjønner dere hva jeg mener?

Jeg bruker en boks av typen <input type=text name=tall size=1>

Jeg har definert boksen i css slik at den ikke fremstår som en boks - da blir det litt teit når nettleseren presenterer en boks med forslag under.

Dette er nok noe som legger seg i nettleserens cache ettersom det forsvinner neste gang du går innom siden, og jeg er enig at det er en svært nyttig funksjon. MEN i dette tilfellet vil jeg slå den av.

Hvordan?

Bruker forøvrig også PHP, hvis det skulle være en nifty funksjon der som gjøre det...

Vil helst unngå javaskripting hvis mulig....

Joachim

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Fjerne "popup"-boksen i skjema..

Innleggav tjodolv » man 06.10.2008 23:11

Du kan bruke <textarea> i stedet for <input />

Å slå av "Autofyll" funksjonen i nettleseren kan såvidt jeg vet ikke gjøres via JavaScript, og det kan uansett ikke gjøres i PHP, ettersom PHP er server-side (nettleseren din ser aldri noe til noe PHP-kode. Serveren går gjennom den og genererer HTML som sendes til nettleseren din).

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Fjerne "popup"-boksen i skjema..

Innleggav Widget » tir 07.10.2008 0:04

Kode: Merk alt
<input type="text" autocomplete="off" />

Det skal fungere fint

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]