Riktig men galt...

Riktig men galt...

Innleggav srb » tir 12.08.2008 12:13

Har følgende utfordring:

skal bygge opp igjen flere undersider på en hjemmeside...
disse skal bygges opp fra en tidligere side som jeg hadde problemer med.
Nå har jeg fått bygget opp en ny "plattform" som jeg skal bruke. Her dukker det opp et lite fenomen. Dersom jeg rett og slett kopierer innholdet (kodingen) fra denne siden, og bruker samme css tilgang får jeg ikke opp den siden korrekt. Det blir bare feil der. Hva er feilen her tro?
Altså, ved å kopiere en kode, som jeg vet virker, for så å bruke den i en annen side og der få feil visning er altså greia her.
medlem i 193 måneder
 

Re: Riktig men galt...

Innleggav decodex » tir 12.08.2008 17:06

Er som vanlig veldig vanskelig å hjelpe uten konkret kode (f.eks. lenke til et sted man kan se siden som er under utvikling). :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Riktig men galt...

Innleggav srb » tir 12.08.2008 17:18

har kommet i gang her nå, men har fortsatt en del utfordringer da jeg ikke forstår hvorfor en kopi av noe som virker ett sted, blir feil et annet sted dersom jeg bruker kopien der... :)

Akkurat nå sliter jeg med denne siden:
Kode: Merk alt
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
  <title>aikistudioogpris</title>
   <link type="text/css" rel="stylesheet" href="rebuilding.css" />
  </head>
<body>
<div id="belte"></div>
<div id="studioogpris">
   <div id="navcontainer">
   <ul id="navlist">
   <li id="active">
    <li><a href="studioPriserprisa.html">pris A</a></li>
    <li><a href="studioPriserprisb.html">pris B</a></li>
    <li><a href="studioPriserprisc.html">pris C</a></li>   
    <li><a href="studioogpris.html">studioene</a></li></li></ul></div>
  <div id="textbox"><p><h3>Studioene og prisgruppene</h3>Disse tre <a href="studioene.html">studioene</a> har hver sine spesielfunksjoner og de er innredet med det nyeste utstyret og tilfredstiller dermed de krav som       musikere i dag stiller.</p><p>Det er tre <a href="pris.html">prisgrupper</a>. Her kan du se mer detaljer om hvert av studioene, samt se oversikt over de forskjellige prisgruppe.</p></div>
 <ul id="meny">
     <li id="meny-hjem"><a href="index.html"><span>Hjem</span></a></li>
    <li id="meny-studio"><a href="studioogpris.html"><span>Studio</span></a></li>
    <li id="meny-utstyr"><a href="mixepultermicrofoneroglydrom.html"><span>Utstyr</span></a></li>
    <li id="meny-erfaring"><a href="relasjoner.html"><span>Erfaring</span></a></li>
    <li id="meny-kontakt"><a href="kontakt.html"><span>Kontakt</span></a></li></ul>
    </div>
   </div>
  </div>
</body>
</html>

Det blir feil. Rot å miks maks.
medlem i 193 måneder
 

Re: Riktig men galt...

Innleggav decodex » ons 13.08.2008 4:04

Tja, uten at jeg har tilgang til CSS og derav kan sjekke den også, så har du flere strukturelle og semantiske feil som lett kan forverre ting. Følgende er feil:

1. <li id="active"> ligger rundt resten av <li>-elementene i <ul id="navlist">.
2. <h3> ligger inni <p>.
3. To overflødige </div> til slutt før </body>.

Utover det er det lite jeg kan hjelpe med uten å vite hvordan det skal se ut, og se CSS. Forøvrig ville jeg også anbefalt å bruke en «strict» DOCTYPE, enten XHTML 1.0 eller HTML 4.01. Du bruker XHTML 1.0 Transitional som er ment brukt i en overgangsfase fra HTML 4.01-kode til XHTML 1.0.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]