Hjelp med menyer

Hjelp med menyer

Innleggav sturla » tor 29.05.2008 13:30

Jeg driver å lager ei intranettside på jobben. Denne vil bli ganske innholdsrik, men innholdet er for det aller meste statisk, slik at det ikke er snakk om noen dynamisk løsning med egen vev tjener og php eller liknende. Ren html, css, og dokumenter i pdf og MSword.

Så var problemet å fremstille dette slik at det blir greit å finne frem. Jeg ønsker meg en nedtrekksmeny øverst på siden, og så skal dokumentene dukke opp under denne. Det vil si menyen må nødvendigvis gå over visningsområdet når man leter i den.

Jeg tenkte først på frames. En oppe til menyen, og en under til å vise dokumentene. Men da vil ikke menyen vises annet i sin egen frame. Og man må skrolle inne i denne for å bla i nedtrekksmenyen. Det går ikke.

Hvis det er noen som skjønte problemet mitt så vær så snill å send meg i riktig retning. Hvordan kan jeg gjøre dette? Hvordan få dokumentene til å dukke opp under menyen, uten at jeg må legge html'en for menyen på hver en side? Det siste ville skape et helvete under vedlikehold (selv om det er relativt begrenset da). Bare å legge til ei eneste side, og jeg måtte oppdatere menyen på alle de andre sidene også :-(

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Hjelp med menyer

Innleggav TDSzevz » man 02.06.2008 0:00

Det er mulig du trenger litt javascript for å få til det du ønsker.

Da kan du ha nedtrekksmenyen som en DIV og styre om den er synelig eller ikke med "z-index:"

Uansett, hold deg langt unna frames!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Hjelp med menyer

Innleggav segrov » man 02.06.2008 10:08

Hei,

det høres ut som du ikke har riktig verktøy for jobben.

Hva slags program bruker du? Dreamweaver? Der finnes det funksjoner som kan gjøre jobben automatisk for deg. Du generer rett og slett en template, og så kan du oppdatere templaten og innholdet på sidene hver for seg.

Gir du oss beskjed om hva slags program du bruker, så kan jeg komme med forslag:)
Sist endret av segrov den man 02.06.2008 20:40, endret 1 gang
medlem i 249 måneder
 

Re: Hjelp med menyer

Innleggav martin » man 02.06.2008 11:08

Hva er grunnen til at du ser for deg en statisk løsning fremfor et enkelt CMS?

Jeg tenker at det må være utrolig befriende å bare lage maler én gang, og så konsentrere seg om innholdet. Wordpress trekkes frem igjen og igjen som et greit utgangspunkt for enkle nettsider. Det helt sikkert mange andre CMS som også gjør nytten.

Jeg ville angrepet det med en Wordpress-installasjon og "nested pages". Og så sørget for å lage et navigasjonselement som gjenspeilet sidestrukturen.

Uansett hva du velger ...

... her er noen CSS navigasjonsteknikker:
http://www.alvit.de/css-showcase/css-na ... owcase.php
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/

Mvh Martin

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]