sIFR i menyer?

sIFR i menyer?

Innleggav espenhogbakk » fre 16.05.2008 18:51

Hei,

Jeg er i produksjonen av en større portal som kommer til og ha mange brukere, designet som har blitt laget krever at jeg bruker en form for image replacement eller sIFR for og få fonten i menyen slik designeren har tenkt.

For og være ærlig, så liker jeg sIFR veldig godt, og jeg har bestemt meg for og bruke dette på noen headings rundt om kring på siden. Men jeg klarer ikke og finne noen god dokumentasjon på hvordan det er og bruke sIFR i menyer. Og da tenker jeg på accessibility osv..

Portalen utvikles i Drupal og jeg har brukt sIFR modulen da jeg ikke fikk Dynamic Rendering modulen til og fungere med sIFR. Men jeg opplever et problem når sIFR erstatter teksten og det er at selve flashen blir bredere enn teksten. Altså font-str osv blir helt riktig, men flashen blir bredere. Dette skaper problemer hovedsakelig i menyen da avstanden mellom ordene blir ukontrollerbar og unaturlig stor.

Noens om har noen tips på disse temaene? Hvis det ikke er fornuftig og bruke sIFR i menyene, hvilken image-replacement teknikk er best og bruke. Det må være mulig å implementere denne i en meny slik at teksten forandrer seg på hover osv...
medlem i 223 måneder
 

Re: sIFR i menyer?

Innleggav martin » lør 17.05.2008 9:53

Hvis denne portalen skal være stor, ha mange brukere og mye trafikk (les: trøkk på servere), ville jeg revurdert hele sIFR-tanken én gang til. Jeg har selv vært i samme situasjon, der kunden ønsket større spillerom enn de fontene man vanligvis må forholde seg til på nett. :-[

Jeg ville gjort følgende:
Benyttet bilder på menyen (hvis det er viktig med fonten og den ikke skal redigeres ofte) og droppet sIFR ellers på headings osv. Tilgjengeligheten, som du også spør om, tror jeg ikke det skal være noe problemer med uansett. Teksten vil jo ligge i kildekoden, men vises spesielt i vanlige nettlesere. Andre enheter bør nok få et alternativt stilark som gir bedre støtte for tilgjengeligheten (på bekostning av designønsker). :)

Her er noen ulike image-replacement teknikker: http://www.mezzoblue.com/tests/revised- ... placement/ (anbefaler nederste metode)

Er det sIFR3 som brukes i modulen du har valgt?

Etter litt søking omkring sIFR3 og ulike problemstillinger som letter-spacing og line-height, ser det ut til at folk støter på ulike problemer underveis. Det er med andre ord ikke bare 'happy days' med sIFR. :/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]