Å lære og lage webside

Re: Å lære og lage webside

Innleggav iBjorn » søn 20.01.2008 19:34

Jeg likte iallefall GoLive svært godt og felte en modig tåre da det ble tatt ut av CS-pakken til Adobe. Dreamweaver regnes som en slags bransjestandard, men egner seg relativt godt til utforsking av den sorten du nevner pga såkalt «split view» der man kan se både layout og kode samtidig (noe du forøvrig også kan i GoLive).

WYSIWYG står for What You See Is What You Get (altså design av slipp-og-dra-varianten). CSS står for Cascading Style Sheets, en metode for å skille design og struktur i kildekoden fra hverandre. Fordelen med dette er blant annet at du lett kan gjøre ganske omfattende endringer i designet uten å røre selve sidene – du gjør endringene i CSS-filen(e) i stedet. Kan du klare deg med bare én CSS-fil er dette optimalt.

XHTML står for eXtensible HyperText Markup Language, en hybrid mellom XML (eXtensible Markup Language) og HTML (HyperText Markup Language). Det finnes flere versjoner av XHTML med blant annet ulike krav til hvilke tags som er «godkjent» for at koden skal validere i forhold til krav definert av W3C (World Wide Web Consortium, en organsisasjon som jobber for å fremme webstandarder i forhold til utviklere av både software, webapplikasjoner og vanlige nettsider).

Noen anbefalte w3schools.com tidlig i tråden, og det vil jeg også gjøre i forhold til å gjøre seg mer kjent med disse begrepene. Det er det definitive nettstedet for en vordende webdesigner. Ikke nok med det, det er forøvrig en norsk familiebedrift (far, sønn og datter) som står bak og har laget hele sulamitten. Jeg er usikker på om man skal bli imponert eller deppa av å vite akkurat det...

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » man 21.01.2008 13:06

Supert! Da har jeg litt å gå på! Jeg får legge ut en "prøveside" etterhvert så dere kan se og gi kritikk;)
Tusen takk for gode råd!
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav GeneralCody » man 21.01.2008 13:14

Kjøp deg boken "HTML & XHTML, The complete reference" (Osbourne).
Den tar for seg alt og mere til. Xhtml, CSS1,2,3, JavaScript, vell, the works.

Det går fint an å starte med DreamWeaver, men da må du begynne i CodeView, så du manuelt lager sidene, før du lærer deg å automatisere det med templates osv.

Editoren i siste versjon av DW, er den beste i sitt slag, spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » tor 31.01.2008 21:54

Hei igjen! Nå har jeg gravd meg ned i en bok; "HTML og XML". Boka er kjempebra å lære fra, men litt gammel. Leser litt på nettet ved siden av og mange av attributtene og kodene har "gått ut" til fordel for CSS. Uansett går jeg gjennom boka og lærer meg det som står der også får jeg lære meg CSS etter det. MEN jeg blir litt motløs,CSS høres så vanskelig ut. Er CSS vanskelig å lære?
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav G-Mac » tor 31.01.2008 22:19

CSS er en fordel når det kommer til design og dynamiske websider. Det er ikke så vanskelig å lære seg når du ført har en god bakgrunn med HTML / XML.

Men du trenger ikke å gå rett på CSS. Ta deg god tid til å utforske mulighetene med HTML og prøv å sette opp en enkel nettside før du går videre :)

EDIT: Post nr. 1700 :D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » tor 31.01.2008 22:32

okei. Men det betyr jo at jeg lærer meg "gamle"koder? Men det gjør kanskje ikke noe?
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav G-Mac » tor 31.01.2008 22:37

Nei, CSS er i tilleg til HTML / XML, det er ikke noe du lærer i steden for. CSS er for utseende og hvordan ting på siden ser ut, HTML / XML er selve innholdet på siden og er nødvendig uansett hva annet du skal lage på nett :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » tor 31.01.2008 22:46

Men hvorfor står det da at koden er "gått ut" til fordel for CSS?:) Det står at fremtidige nettlesere sannsyneligvis ikke vil støtte disse.
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav thomasb » tor 31.01.2008 22:49

Denne siden bør gjøre det ganske klart hva CSS er for noe :)
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp
Styles sheets define HOW HTML elements are to be displayed, just like the font tag and the color attribute in HTML 3.2.

<font> taggen i HTML er et eksempel på en av taggene som nå er "erstattet" med CSS.

Som et eksempel, er omtrent alt du ser av fonter, farger, tekststørrelser osv... her i forumet og på forsiden, definert og bestemt av CSS (stilark).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav iBjorn » tor 31.01.2008 23:25

Så i stedet for å skrive
Kode: Merk alt
<font face="Helvetica" size="4">Overskrift</font>

definerer du attributtene i CSS:
Kode: Merk alt
# header1 {
font-family: Helvetica;
font-size: 130%;
}

og i kildekoden (xhtml) setter du i stedet (f.eks.) en DIV-tag med classdefinisjonen «header1»:
Kode: Merk alt
<div class="header1">Overskrift</div>

Den aller viktigste forskjellen er at alle overskrifter på alle sider som bruker stilarket enkelt kan forandres ved å redefinere attributtene til # header1 i nevnte stilark, mens bruk av font-taggen ville kreve at man gikk inn i hvert enkelt dokument og endret attributtene manuelt i hver enkelt tag.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » fre 01.02.2008 0:04

ok, da er jeg med! Takk!
Da får jeg fortsette å lese og lese.. og lese og forhåpentligvis om litt kunne lage greie websider. Nå som jeg står midt oppi det lurer jeg på åssen i alle dager jeg skal klare å huske alt og få alt riktig! Men øvelse gjør mester så jeg får bare eksperimentere mens jeg leser. :)
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav csharp » fre 01.02.2008 0:30

Interessant tema dette, men jeg orker ikke å skrive langt innlegg nå - vil bare opplyse om at jeg er veldig enig i btorbo's forslag til fremgangsmåte.

Jeg begynte selv med FrontPage rundt år 2001/2002. Utstrakt bruk av code-view i FP og w3schools.com gjorde at jeg fikk produsert websider samtidig som jeg lærte meg HTML.

Samtidig så jeg jo da at den tidens versjon av FP laget veldig grisete kode, men det var som oftest raskere og enklere å lage noe i WYSIWYG editoren for så å skifte til code view og rydde opp manuelt enn å skrive alt fra scratch.

Nå jobber jeg med Visual Studio og C# programmering og klarer meg kjempefint. Bruker fortsatt både designer'n og code view på VS. Fordelen er at VS2005 lager veldig mye bedre XHTML kode enn den gamle FP laget :-)

Så konklusjonen må bli; finn en WYSIWYG editor som gjør det enkelt å switche mellom designer og code view, og bruk den sammen med XHTML tutorials'ene på w3schools.com så kommer man nok i mål på en grei måte.
medlem i 212 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav youdecide » fre 01.02.2008 0:52

Som grafisk designer sender jeg ofte sidene til programmerer i form av en psd fil, men for mindre og mellomstore bedrifter bruker jeg Softpress freeway. De som er nazi på kode vil vel hevde at den ikke genererer "ren" kode, men den gjør jobben og websiden ser lik ut i ie, firefox, safari etc.

En audi er nok satt sammen av bedre komponenter, men samme konsern setter en fullverdig god bil i VW på veien.

Lykke til med å lære deg html!

Natta,
Tom

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav G-Mac » fre 01.02.2008 0:56

Vell, og jeg kan sitere meg selv:

G-Mac skrev:Du kan se det slik; jeg kan skrive en lang tekst med masse grammatisk feil men du kan fortsatt lese den, men er det slik vi vil at alle bøkene skal bli om 20 år?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav segrov » fre 01.02.2008 1:05

Jeg må bare slenge meg på ig dypt og inderlig anbefale Freeway for alle som ønsker å lage en nettside uten å kunne html. Det er det beste wysiwyg-programmet på markedet, og selv jeg som har kunnet flytende html og css i mange herrens år foretrekker Freeway.
medlem i 249 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]