Hjelp med nettside

Hjelp med nettside

Innleggav Mortlar » lør 19.01.2008 12:38

Hei. Jeg har nettopp overtatt jobben med å oppdatere en hjemmeside. Den ser pr i dag slik ut: http://www.musikkundervisning.no/sandvika.
Som dere ser trenger den akutt hjelp. for å se pen og fin ut.
Noen som kan komme med tips for å strukturere om siden?

Det viktigste er at den er funksjonell og effektiv. Deretter kommer det estetiske.

Kom gjerne med kommentarer på strukturen av HTML/CSS etc. Jeg er ustø i koding, men vil gjerne rette opp eventuelle "problemer".

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan duplisere skjemaet nederst og plassere det til høyre slik at jeg får to like skjemaer ved siden av hverandre. Jeg skal gjøre om på teksten i det ene skjemaet slik at det blir noe liknende dette:

Vil dette skjemaet (plassert i resten av koden) kunne sende den informasjonen jeg ber om til sandvika@musikkundervisning.no? Hvor velger jeg mailen skjemaet sender info til?

<form action="sentform.php" method="post" name="contact">
<table border="1">
<tr><td>
<table width="400" border="0">

<tr>
<td colspan="3"><div align="left">
<h3>Jeg har et spørsmål</h3>
</div></td>
</tr>
<tr>
<td><div align="left">Navn</div></td>
<td><input type="text" name="name"></td>
</td>
</tr>
<td><div align="left">Telefon</div></td>
<td><input type="text" name="phone"></td>
</tr>
<tr>
<td> <div align="left">E-post</div></td>
<td> <input type="text" name="email"></td>
</tr>
<tr>
<tr>
<td align="left">Svar meg på</td>
<td> <select id="Svar meg på" name="Svar meg på">
<option value="" selected>Ikke valgt</option>
<option value="ARR01">Telefon</option>
<option value="ARR02">Epost</option>
</select><FONT face="Arial"> </FONT></font>
</td>
</tr>
</tr>
<tr>

<td valign="top"><div align="left">Spørsmål</div></td>
<td><textarea name="Question"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td>
<div align="left">
<input type="submit" name="Submit" value="Send">

</div></td>

</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
</form>

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hjelp med side? =)

Innleggav G-Mac » lør 19.01.2008 14:14

Utifra koden du postet så må du gjøre endringer i sentform.php for å bestemme hvor meldingen skal sendes til, og servern din må ha støtte for php.

Jeg kan imidlertid anbefale deg to ting:
1. bruke et program til å utvikle nettsiden din, slik som rapidweaver eller iweb.

2. bruke et allerede ferdiglaget CMS, her er drupal en god kanditat men kan også anbefale php-fusion :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hjelp med side? =)

Innleggav Mortlar » lør 19.01.2008 19:04

Takker for tipsene, veldig trivelig.

Men jeg hadde håpet på å endelig få lært meg å kode siden jeg først har bruk for det. Liker ikke å ta snarveier. Ser på forbedringen av siden som en slags hobby de nærmeste ukene.
Hvor finner jeg "sentform.php"? ligger den ute på serveren som en php-fil? kan jeg opprette en som heter f.eks "sentform2.php" og gi den samme egenskaper som sentform? Hvordan redigerer jeg php-filer?
Og hvilket program anbefaler dere til å kommunisere med serveren? jeg har faktisk ikke kommet meg inn dit enda og fått endret index-fila. har bare hentet source. =)

Takker og bukker. Alle innspill blir veldig satt pris på. =)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hjelp med nettside

Innleggav G-Mac » lør 19.01.2008 20:04

Hver enkelt form kommuniserer med en bestemt fil eller handling, se "action" for formen du postet. sentform.php må befinne seg i samme mappe som formen din befinner seg i, mere enn det vet ikke jeg, for jeg kan bare si deg dette utifra det du postet.

Ja du kan opprette en sentform2.php men da må du endre i formen slik at den finner denne filen og ikke den gamle, se "action" for formen du postet.

Du kan redigere nesten alle type filer i textedit som følger med macen. Eller du kan kjøpe Adobe Dreamweaver som er å anbefale.

For å kommunisere med serveren din trenger du en FTP klient, jeg anbefaler deg å bruke cyberduck (personlig favoritt, og helt gratis)


Den enkleste måten å lære seg å programmere på er faktisk å bruke et allerede laget CMS, så ser du på kodene, prøver deg fram og prøver å modifisere litt. Etter hvert klarer du å gjøre større modifikasjoner som å legge til eller endre funksjoner. Det er veien jeg gikk og jeg føler meg rimelig stø på php / html / xhtml nå :D


Bare spør i vei hvis det skulle være noe mer :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron