Kriterier til god hjemmeside

Kriterier til god hjemmeside

Innleggav osmundsen » ons 19.12.2007 10:16

Hei!
Har en oppgave på skolen hvor vil skal sette opp 10 kriterier for hva du vil vurdere som en god hjemmeside for en videregående skole, har noen tips til hvilke kriterier jeg kan ta med?

Mvh. Petter Osmundsen

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav musher » ons 19.12.2007 10:18

    God navigasjon
    Lite flashy elementer
    Rask lastetid
    Fungerer på alle nettlesere i alle operativsystemer
    Prioritere størrelser på saker, slik at leseren blir dratt inn

Det er iallefall noen kriterier jeg ville satt…

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav termserv » ons 19.12.2007 12:01

Tja, ettersom vi lever i en digital alder, forventer man å finne stort sett all informasjon man trenger på nettet. Og siden dette var en side for en videregående skole må jeg føye til noe på liste til personen over meg:

Lett tilgjengelig informasjon, deriblant timeplaner, kontaktinformasjon til lærere, skriv fra skolen, lover og regler f.eks. til eksamen ++

Det er det aller viktigste spør du meg, hvem som helst kan lage en hjemmeside, men den må kunne brukes til noe. Ingenting er mer irriterende enn en bra nettside med lite innhold, spesielt ikke for en videregående skole. Kanskje liste over hva slags utstyr som finnes til medieklassen etc.

Min videregående skole var ikke så flinke på dette, men skolen jeg går på nå (Høgskolen i Østfold) har utrolig bra sider, der kan jeg finne ALT jeg trenger. Hvordan jeg kobler meg på skolenettet og serverene til skolen. Hvordan sette opp e-postleseren min med skoleepost, timeplaner for alle studiene, fagoversikt der jeg kan se hvem som har hvilke fag (spesielt spennende når jeg vet hva slags fag jeg har neste semester, men ikke vet hva faget inneholder), eksamensmeldinger, regler, lover etc.

Ta deg en titt på Høgskolen i Østfolds nettsider og bla litt rundt, så kommer du på en del flere punkter :) Stikkordet for det jeg ville fram til er tilgjengelighet.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav Totoro » ons 19.12.2007 12:06

Hva med en søkefunksjon som gjør det enkelt å finne den informasjonen som er på webstedet?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav segrov » tor 20.12.2007 11:24

• Rask innlasting (Ingen store, tunge elementer på siden, samt at siden ligger på en rask server som ligger sentralt til.)

• God bildebruk: Bildene skal ikke bare vise det samme som teksten, men gjerne bidra til å forsterke, utdype og klargjøre budskapet i tillegg.

• God tekst: korte avsnitt, god ingress, mange underoverskrifter som hjelper brukeren å finne frem til riktig/relevant punkt i teksten.

• Et fancy og flashy element er bra – to fancy og flashy elementer blir for mye:)
medlem i 249 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav dibon » tor 20.12.2007 11:32

1. Lesbarhet
2. Lesbarhet
3. Struktur
4. Ryddig design som er relvant for innholdet på siden.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav osmundsen » tor 20.12.2007 15:56

Takk for gode svar :-)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav ArneArts » tor 20.12.2007 16:09

termserv skrev:Ta deg en titt på Høgskolen i Østfolds nettsider og bla litt rundt, så kommer du på en del flere punkter :) Stikkordet for det jeg ville fram til er tilgjengelighet.


Hva mener du med «tilgjengelighet»? Disse sidene er på ingen måte «tilgjengelige» slik ordet brukes i webdesign. Kildekoden består av flere hundre linjer usemantisk tabell-svada, og vil sannsynligvis være et mareritt å navigere på for en som f.eks. er blind og bruker skjermleser eller leselist. Sjekk siden med http://webxact3.watchfire.com, den har flere feil selv på WCAG level 1, og ville vært lovstridig i USA, der alle offentlige sider må følge Section 508.

Tilgjengelighet handler om at siden skal fungere og tilby samme funksjonalitet til alle, uansett plattform/nettleser/enhet/handicap, ikke at den ser bra ut og har mye fornuftig innhold.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav MacMæen » tor 20.12.2007 16:14

Kopierer punkt 1 og 2 til dibon, og utfyller de litt mer.

I lesbarhet ligger det at du velger en font som egner seg til web. Et godt tips er å velge en grotesk font, eller i det minste en uten seriffer (for alt i verdens skyld, ikke comic sans!) Verdana er derimot ypperlig. Så må du passe på å ha en linjeavstand som er grei. En tommelfingerregel er at den skal være 120% av fontstørrelsen på trykk, men til web kan du tillate deg litt mindre. Riktig avsnittsbruk og riktig tegnsetting er også viktig. Pass også på å plassere teksten i nærheten av relevante bilder, og ikke kom med usakligheter. Når all tekst er satt opp, så kikk rett og slett over det for å se at bildet du får av teksten ser bra ut.

De kriteriene for god lesbarhet som jeg kom på i farta :-)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav tjodolv » tor 20.12.2007 16:15

For å følge opp ArneArts her, så vil jeg påpeke at en god webside bør følge standardene som er satt av W3C, altså at HTMLen følger reglene for sin doctype.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav aslak » tor 20.12.2007 16:18

10 kriterier for å gjøre godt skolearbeid:

1. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
2. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
3. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
4. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
5. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
6. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
7. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
8. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
9. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
10. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav termserv » tor 20.12.2007 18:24

ArneArts skrev:Hva mener du med «tilgjengelighet»? Disse sidene er på ingen måte «tilgjengelige» slik ordet brukes i webdesign.


Siste setning i innlegget mitt havnet litt i feil avsnitt. Jeg mente ikke at websiden var tilgjengelig, men at informasjonen er tilgjengelig. Altså, med andre ord at man finner skriv o.l. på nettet, hvis man for eksempel mister noen av disse arkene man får i løpet av et år.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav martin » tor 20.12.2007 19:09

Et kriterie som folk kanskje ikke tenker så mye over er at en nettside bør (ønske å) formidle et budskap. Selvfølgelig i samsvar med de andre punktene som er nevnt her i tråden, men om siden faktisk skal få besøk og tilbakemeldinger må innholdet interessere de besøkende. Det er ALT for mange (inkludert meg selv) som lager en nettside fordi det er kult, men som ikke har noe nyttig, artig eller originalt å tilføre. Kombinasjonen av god utforming, solid teknisk utførelse og bra innhold burde gi deg et godt utgangspunkt.

Lykke til!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Kriterier til god hjemmeside

Innleggav Alyce » ons 16.01.2008 23:17

aslak skrev:10 kriterier for å gjøre godt skolearbeid:

1. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
2. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
3. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
4. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
5. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
6. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
7. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
8. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
9. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.
10. ikke be folk på et forum om å gjøre oppgavene dine for deg, les og reflekter selv.


Ett godt tips for å gjøre en god oppgave:
1)Research

Ett godt tips for å gjøre research:
1)Spør folk som har med saken å gjøre

Ett godt tips for å spørre folk som har med saken å gjøre:
1)Ignorer irriterende mennesker som later som om de har stor e-penis

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron