PHP

PHP

Innleggav sorthe » tor 15.11.2007 13:24

Av en eller annen grunn kan jeg ikke poste denne i Webdesign forumet :S

Men her er problemet:
Jeg bruker CuteNews til å lage en shoutbox, men får opp denne mld når jeg åpner siden:
Kode: Merk alt
Warning: file() [function.file]: open_basedir restriction in effect. File(/data/postponed_news.txt) is not within the allowed path(s): (/home/sorthe/:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php:/tmp) in /home/sorthe/public_html/cutenews/inc/functions.inc.php on line 162

Warning: file(/data/postponed_news.txt) [function.file]: failed to open stream: Operation not permitted in /home/sorthe/public_html/cutenews/inc/functions.inc.php on line 162


Siden kan du finne her
medlem i 207 måneder
 

Re: PHP

Innleggav olahau » tor 15.11.2007 13:33

Hvis du skal åpne informasjon fra en ekstern side, må du tillate dette i PHP config. Det regnes dog som en sikkerhetsrisiko å åpne for dette.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: PHP

Innleggav sorthe » tor 15.11.2007 13:35

Tror ikke det er en ekstern side, jeg har jo filen de leiter etter på det stedet det skal være, i data mappa ;)
medlem i 207 måneder
 

Re: PHP

Innleggav stefus » tor 15.11.2007 16:41

Er sidene hostet på et webhotell, kan det hende at safe mode er skrudd på i php. Hvis dette er tilfelle, sjekk at alle paths er innenfor ditt "hjemmeområde".

Mer om safe_mode her: http://no.php.net/manual/en/features.safe-mode.php

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: PHP

Innleggav ask » tor 15.11.2007 16:47

Du har nok ikke konfigurert CuteNews riktig. Et eller annet sted er det sikkert en config.php-fil, og der skal du fylle ut "/home/sorthe/public_html/cutenews" som path/sti.

(Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd CuteNews, men jeg tror det er dette som er problemet.)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: PHP

Innleggav decodex » fre 16.11.2007 3:12

safe mode er ikke nødvendigvis skrudd på, men open_basedir er definitivt aktivert. Men problemet koker ned til noe ganske så enkelt som ask nevner, at du har en innstilling i CuteNews å sette riktig.

Som du ser av feilmeldingen forsøker CuteNews hente data filen fra /data/postponed_news.txt. Denne mappen er da selvfølgelig ikke innenfor /home/sorthe, som PHP forteller deg er en av få mappehierarki PHP har tilgang til under din bruker.

Konklusjon: Finn konfigurasjonsfilen til CuteNews, og oppdater stien den skal lete etter datafiler i. Enten til en absolutt sti som /home/sorthe/public_html/data/, eller som en relativ sti ut i fra hvor CuteNews ligger i forhold til datamappen.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: PHP

Innleggav sorthe » fre 16.11.2007 9:07

Takk fo svar, men for fortsatt ikke inkludert filen som den skal. Fant config.php og forandret adressen til /home/sorthe/public_html/cutenews og fikk denne meldingen opp:
Kode: Merk alt
Warning: file() [function.file]: open_basedir restriction in effect. File(/data/postponed_news.txt) is not within the allowed path(s): (/home/sorthe/:/usr/lib/php:/usr/local/lib/php:/tmp) in /home/sorthe/public_html/cutenews/inc/functions.inc.php on line 162

Warning: file(/data/postponed_news.txt) [function.file]: failed to open stream: Operation not permitted in /home/sorthe/public_html/cutenews/inc/functions.inc.php on line 162


Er det ikke den akkurat lik som den forrige? Kan jeg bare skru av open_basedir, og hvordan i så tilfelle? Må ærlig innrømme at jeg har aldri fått opp denne feilen i PHP før, og inkulderer også på andre steder.
medlem i 207 måneder
 

Re: PHP

Innleggav decodex » fre 16.11.2007 15:47

Nei, open_basedir kan ikke skrus av med mindre du har tilgang til PHPs hovedkonfigurasjonsfil, php.ini.

Sjekket kjapt CuteNews, ser at linjen hvor feilen oppstår forsøker bruke en global variabel kalt $cutepath for å avgjøre hvor data-mappen ligger. Denne variabelen blir i alle fall satt på linje 14 i index.php. Som standard er denne satt til «.», som skulle fungert, men dobbeltsjekk hva den er satt til hos deg.

Altså, sjekk hva variabelen $cutepath blir satt til på linje 14 i denne filen:
/home/sorthe/public_html/cutenews/index.php

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: PHP

Innleggav sorthe » lør 17.11.2007 1:06

Kode: Merk alt
<?PHP

/***************************************************************************
 CuteNews CutePHP.com
 Copyright (C) 2005 Georgi Avramov  (flexer@cutephp.com)
****************************************************************************/

error_reporting (E_ALL ^ E_NOTICE);

require_once("./inc/functions.inc.php");
//#################

$PHP_SELF                                        = "index.php";
$cutepath                                        = ".";
$config_path_image_upload        = "./data/upimages";

$config_use_cookies = TRUE;  // Use Cookies When Checking Authorization
$config_use_sessions = FALSE;  // Use Sessions When Checking Authorization
$config_check_referer = TRUE; // Set to TRUE for more seciruty


Som du ser er $cutenews satt til "." her ja :S

Skal se om jeg finner php.ini... Hvordan skrur man av open_basedir?
medlem i 207 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron